ملاک های همسرگزینی کدامند ؟

انسان در طول حیات خود پیوسته در حال انتخاب است و در هر انتخابی خواه ناخواه، هوشیار و ناهوشیار ملاک هایی را مبنا قرار می دهد. تعدادی از این ملاک ها مختص به فرد هستند و برخی مشترک میان تقریباً همه ی اعضای یک گروه، جنس یا نوع . اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده از مسجل ترین و بدیهی ترین امور است حال باید دید چه ملاک هایی در امر همسرگزینی اصل هستند.در بررسی ملاکهای همسرگزینی در حوزه جامعه شناسی خانواده پنج گونه ملاک کلی مطرح می کند که عبارتند از:

ملاک جسمانی:

سلامت ظاهر و جسمانی فرد- تفاوت سنی- زیبایی چهره و اندام – توانایی باروری – رنگ پوست.

ملاک های روان شناختی:

هوشمندی و همگونی زن و شوهر- تحصیلات- تشابه نگرش ها- عواطف و شخصیت و ملاک های رفتاری و اخلاقی(اخلاق و رفتار خوب و نجابت).

 ملاک های اقتصادی:

 توانایی اداره خانواده، نوع شغل، میزان ثروت، درآمد بالا در مرد و کم هزینه بودن توانایی کافی برای انجام کار در خانه برای زن.

ملاک اجتماعی:

 نوع فرهنگ، طبقه اجتماعی، قومیت، ملیت، دین و مذهب به جنبه های هویت هر فرد باز می گردد.

ملاک های خانوادگی:

این ملاک به مسائلی مانند ازدواج با خویشاوندان یا بیگانه، وضعیت خانوداگی هر فرد مانند پدر، مادر، خواهر و برادر و نظر مثبت و منفی خانواده در مورد یک فرد بازمی گردد. طباطبایی اردکانی در مورد مهم ترین ضوابطی که یک جوان باید در انتخاب همسر آینده خود به آن توجه کند به این موارد اشاره می کند. انتخاب سن مناسب، سطح و میزان تحصیلات، اعتقادات و باورها، عدم توجه افراطی به ظواهر و جذابیت های جسمی، اختلاف سطح اقتصادی ، اختلاف فرهنگی خانواده ها. در این میان از میان ملاک های فوق سن ازدواج و  تفاوت سنی مدنظر می باشد.

منبع

نبی پور خمامی ،زهرا (1393) ، رابطه بین خودتوصیف گری بدنی و مهارت های ارتباطی با رضایت زناشویی معلمان زن متاهل ،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ،دانشگاه آزاد اسلامی  رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0