مقایسه بازاریابی سنتی و بازاریابی اینترنتی

تفاوت های بازاریابی اینترنتی و سنتی به شرح زیر و مطابق جدول شماره زیر می باشد:

جدول :بررسي تفاوت ميان بازاريابي سنتي و بازاريابي اينترنتي از جنبه هاي مختلف

ابعاد بازاريابى اينترنتىبازاريابى سنتىبازاريابى اينترنتى
ابعاد زماني                                     كوتاه مدتبلند مدت
تمركزفعاليت بازاريابي                     آميخته سنتي بازاريابيبازاريابي رابطه مدار
ارتباطاتيك به چندچند به چند
خلق ارزشاطلاعات به عنوان عنصر حمايتىاطلاعات به عنوان ارزش
مبناي رقابتي                                  اثر بخشي عملياتيموضع يابي استراتژيك
ماهيت بازاربازار ناقصبازار کامل
تفكر اقتصاديطرف عرضهطرف تقاضا

ویژگی های فروشگاه های اینترنتی

بسیاری از مطالعات، ویژگی های خدمات اینترنتی را مورد توجه قرار داده‌اند. این مطالعات ویژگی های فروشگاه های اینترنتی را در ۴ دسته طبقه بندی کرده‌اند:

  • کالا
  • خدمت به مشتری و ارتقای فروش
  • متقاعد کردن و راهنمایی
  • ایمنی

کالا: شامل خصوصیات مرتبط به کالا مانند طبقه بندی، تنوع و اطلاعات است. طبقه‌بندی کالا می‌تواند رضایت مصرف کننده را افزایش دهد، اما همه کالاهای قابل دسترسی در کاتالوگ‌های تجاری یا فروشگاههای واقعی به طور اینترنتی قابل دسترسی نیستند. براساس مطالعه لوث و اسپایلر، فروشگاههای اینترنتی بزرگ کم اثرتر از فروشگاههای کوچک در تبدیل عده زیاد بازدیدکنندگان از سایت به خریداربالقوه هستند، زیرا مصرف کنندگان در یافتن کالایی که جستجو می کنند، مشکل دارند و این امر به دلیل این است که هدف مهم در فروشگاههای اینترنتی فراهم آوردن اطلاعات در مورد کالا و قیمت آن برای کمک به مصرف کننده در کاهش زمان جستجو است. این گونه فروشگاهها با ارائه اطلاعات گسترده از کالا همانند قیمت ومقایسه با قیمت سایر فروشگاهها، و خلاصه ای از کالا (مانند خلاصه کتاب در فروشگاه کتاب اینترنتی) ویا نمایش کالا (مانند انتقال و ذخیره‌سازی در نرم افزار) می‌توانند به خریدار کمک کنند

خدمت به مشتریان و ارتقای فروش: مشتریان ارتباطات دقیق و مستمر و مفید و محافظت های فراجغرافیایی می خواهند. این ویژگیها به طور مداوم به عنوان بعد برجسته در تعیین رفتار انتخاب فروشگاههای اینترنتی و غیر اینترنتی تعریف شده است. خدمت به مشتری شامل مواردی نظیر،خدمات کارکنان فروش برای انتخاب کالا، پاسخ به سؤالات مشتریان،کمک در انتخاب کالا، خدمات رایگان، پاسخ در مورد انتقال و هزینه حمل و نقل و تخفیفات کالا را در بر می گیرد.

متقاعد کردن و راهنمایی: این خصیصه به ارتباط مشتریان با فروشگاههای اینترنتی مربوط است. در این طبقه ویژگی سازمان و استفاده آسان مورد توجه قرار می گیرند. ارتباط استفاده کنندگان با فروشگاههای اینترنتی، تجربه تعامل مصرف کنندگان با ارائه کالا و خدمات خرده فروشان را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر یک سیستم ارتباطی با مصرف کنندگان خوب طراحی شود هزینه مصرف کنندگان را در جستجو و زمان مورد نیاز برای پردازش اطلاعات کاهش می‌دهد واین امر باعث می شود تا زمان مورد نیاز برای انتخاب و خریدبه حداقل برسد. خرید اینترنتی زمانی مطلوب و رضایت بخش است که سایت‌های فروشندگان دارای سرعت بالا، غیر انبوه(شلوغ نباشند) و دسترسی ساده باشند. سایت‌های قابل دسترسی آسان و کم تراکم، زمان فروش را کوتاه و میزان تلاشی که مصرف کنندگان باید صرف درک و فهم چگونگی فروش اینترنتی کنند را اقتصادی و بهینه می سازد.

ایمنی: مصرف کنندگان در مورد افشای اطلاعات مالی و خصوصی خود نگرانی دارند. اگرچه بیشتر سایت‌های فروش اینترنتی سیاست حفاظت شخصی و خصوصی را اعمال و ایمنی مبادلات را تضمین می کنند.

بررسی آنچه که در داخل فروشگاه الکترونیکی می گذرد

به همان میزان که رخدادهاي پیش از خرید براي صاحبان کسب و کار حائز اهمیت است، اتفاقات و فرآیندهاي پس از فروش مهم تلقی می گردند. ، در صورت طی مسیر مناسب می توان در مشتري الکترونیکی، تجربه ي مثبت و برعکس، در صورت طی مسیر نادرست، تجربه‌ي منفی ایجاد نمود.

رفتار مصرف کننده آنلاین

رفتار مصرف کننده آنلاین مطالعه­ ی فرایندهایی را در برمی­گیرد که در آن افراد یا گروه­ها از کالاها، خدمات و ایده­ها به منظور ایجاد رضایت و تامین نیازها و خواسته­ها استفاده می­کنند.به منظور تحلیل تمایلات خرید آنلاین، چِن و چانگ روی پنج عامل مهم که تمایلات خرید آنلاین را توصیف میکند، تمرکز کردند: ویژگی­های فرد/ مصرف­کننده، تاثیرات محیطی، ویژگی­های محصول/خدمت، ویژگی­های رسانه و ویژگی­های واسطه. آنها روابط میان این پنج عامل و سه گام کلیدی لازم برای تشویق خرید آنلاین تکرار شونده را ساختند.

تاثیر فناوری اطلاعات بر رفتار مصرف کننده بر کسی پوشیده نیست. بدون شک میان رفتار مصرف­کننده آنلاین و رفتار مصرف­کننده سنتی تفاوت وجود دارد. چراکه مصرف­کنندگان آنلاین نه تنها مصرف­کننده بلکه استفاده کننده از کامپیوتر نیز هستند. به علاوه به دلیل آنچه که به خاطر خرید آنلاین در محیط­های مجازی رخ می­دهد، مصرف­کنندگان آنلاین بسیاری از فعالیت­های خرید آنلاین را از دست می­دهند. برای مثال، مصرف­کنندگان آنلاین ارتباطات رو در رو یا حواس پنجگانه (دیدن، لمس کردن، چشیدن، بوییدن و شنیدن) محصولات را ندارند و بنابراین معمولا از خوشی و تفریح موجود در فروشگاه­های فیزیکی محروم هستند. فقدان ارتباطات کارامد و محرک­های مربوط به خوشی می­تواند منحر به تاثیرات منفی متعددی مانند اعتماد کم و ریسک ادراک شده زیاد همانند ناکامی در محیط­های آنلاین شود .

کیینو همکاران  و مایلز و همکاران معتقد بودند که خرید آنلاین فقط گام­های متنوع خرید سنتی را -مخصوصا تصمیم­گیری- تسهیل می­کند و این نشان می­دهد که تنها تفاوت مصرف­کنندگان آنلاین و برون خط، میل به راحتی و حفظ وقت است. البته قابل ذکر است که رفتار مصرف­کننده آنلاین هم از منظر رفتار مصرف­کننده سنتی و هم سیستم­های اطلاعاتی مطالعه شده است. دو دیدگاه عمومی که بطور گسترده پذیرفته شده­اند، دیدگاه متمایل به مصرف­کننده و دیدگاه متمایل به تکنولوژی است.

منبع

رمضانیان ،جواد (1390) ،رابطه بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0