مفهوم عدم اطمينان

واژه و مفهوم عدم اطمينان، داراي معانی و تعاریف مختلفی است. کلیر و ویرمن  عدم اطمينان را با مفاهیمی چون ابهام، عدم توافق، عدم دقت، فازي بودن و نامشخص بودن تعریف می‌نمایند. میلیکن عدم اطمينان را به سه دسته تقسیم نموده است: عدم اطمينان وضعیت: بدین معنی که یک سازمان نتواند تشخیص دهد که متغیرهاي محیطی در آینده چگونه تغییر می‌کنند. عدم اطمينان تأثیر: در این نوع عدم اطمينان افراد قادر نیستند تاثیر هر یک از تغییرات محیطی بر سازمان خود را تشخیص دهند. عدم اطمينان پاسخ: در این نوع عدم اطمينان فرد پاسخ هاي ممکن به تغییرات محیطی و نتیجه آن ها را نمی‌داند. در زمان ورود به یک بازار جدید، شرکت ها با هر سه نوع عدم اطمينان به طور همزمان مواجه می باشند. حالت هاي سیاسی و اقتصادي و همچنین روند آینده توسعه بازار، نامشخص و محیط رقابتی براي ارزیابی دشوار می باشد. اما با گسترش تردید، عدم اطمينان مانع عملکرد شده و این سوال مطرح می شود که آیا عدم اطمينان مانع از اقدامات احتمالی در رابطه با انطباق و سازگاري عناصر آمیخته بازاریابی می شود یا خیر.

استدلال بر این است که درك مدیریتی از محیط استراتژیک خاص، بلافاصله بر تصمیم درجه استاندارد و یا انطباق عناصر آمیخته بازاریابی تأثیر می‌گذارد. از این رو، ما این سوال را که آیا ارزیابی منفی از محیط ارائه شده، می تواند مانع یک شرکت در دنبال کردن یک استراتژي شناخته شده تنها به دلیل عدم اطمینان بالا از محیط شود، بررسی کرده ایم. اما یک شرکت چگونه می تواند عدم اطمينان مربوط به آمیخته بازاریابی را کاهش دهد؟ در این زمینه خاص، قابلیت کارآفرینی بین المللی و شبکه هاي بین المللی اهمیت رو به رشدي براي دسترسی به دانش بازار خارجی دارند.

شبکه ها

شبکه ها ابزار بسیار قدرتمندي در دست کارآفرینان هستند و تحلیل شبکه یکی از چارچوب هاي مناسب پژوهش در دست محققان است. با بررسی شبکه هاي گسترش یافته و شخصی کارآفرینان و تیم هاي مدیریتی آن ها مشخص می شود که بسیاري از مطالعات جدید جهانی سازي بر پايه تئوري شبکه است. شبکه ها کارآفرنیان را قادر می سازند فرصت هاي بین المللی را شناسایی کنند و به آن ها اعتبار بخشند که اغلب آن ها را به یکپارچگی و همکاري هاي استراتژیک بین المللی هدایت می کند. هنگامی که مجري کارآفرینی یک فرصت را شناسایی و تصویب می‌کند، فناوري هایی که جهانی سازي را ممکن می‌سازند به خدمت می‌گیرد و نهایتاً وقتی که رقبا نیز موجب انگیزش وي شدند، با استفاده از ارتباطات استقرار یافته شبکه ها که مرزها را پشت سر می‌گذارند دست به بهره برداري در کشورهاي دیگر می زنند.

اهمیت شبکه هاي بین المللی

اهمیت شبکه هاي سنتی در بین المللی سازي به طور گسترده در متون موجود به رسمیت شناخته شده است. نظریه ي شبکه بازارها را به عنوان یک وبِ روابط میان تعداد بازیکنان فراگیر، مشتریان، تأمین کنندگان، توزیع کنندگان، رقبا و سازمان -هاي حمایتی دولتی و خصوصی به تصویر می کشد شرکت هاي بین المللی کارآفرینی براي بین المللی سازي می توانند اهرم بندي و مزیت این بازیکنان شبکه را دنبال کنند. هیت و هسترلی نشان دادند که روابط شبکه ي سنتی، بین المللی سازي بخش مهم را ایفا می کند، به ویژه اجازه می دهد که شرکت ها بر محدودیت هاي منابع مالی و انسانی غلبه کنند. ارزش شبکه هاي بین المللی به عنوان بخش جدایی ناپذیر توضیح موفقیت کارآفرینی همچنین در متون شناخته شده است.

صادرات خشکبار در سال 1393

در مورد صادرات یکساله خشکبار کشور یک مقام مسئول با تشریح جزئیات صادرات 12 ماهه میوه های سردسیری و خشک گفت: صادرات بیشتر این محصولات در سال 93 رکوردی بی سابقه را به ثبت رسانده است.  میزان صادرات پسته در دنیا رتبه دوم، تولید کشمش رتبه پنجم و صادرات خرما رتبه ششم را کشور ایران بدست دارد.  مهمترین راهبردهایی که باید مدنظر داشت حرکتی دانش بنیان برای نهادینه کردن جایگاه تحقیق و توسعه به عنوان یک ضرورت ملی، تشویق بنگاه های مرتبط با صنعت خشکبار به ایجاد و گسترش و تقویت واحدهای R&D، تقویت روابط بین بنگاه های تولیدی، صنعتی و صادراتی خشکبار

با مراکز اموزشی و پژوهشی و گسترش  قلمرو برنامه های ترویجی، آموزش و تبادل اطلاعات و تجارت بین واحدهای تحقیق و توسعه اعلام کرد. مهندس ایوب ایرانی فام نخستین همایش منطقه ای  مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران در مراغه افزود: استان آذربایجان شرقی با حدود 7/6 درصد از باغ های کشور رتبه سوم را در تولید محصولات باغی به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه این استان 150 هزار تن محصولات باغی صادر می کند که از این میزان 24 هزار تن مربوط به خشکبار است و افزود 45 درصد از صادرات خشکبار استان آذربایجان شرقی مربوط به انواع کشمش است معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استان آذربایجان شرقی نیز افزود 278 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان در طول سال 93 به بیش از 50 کشور جهان خبر داد و محصولات خشکبار از نظر میزان صادرات در رتبه دوم گروه کالایی آذربایجان شرقی قرار دارد و بیشترین صادرات استان کشمش به روسیه، امارات، اسپانیا، ارمنستان و مصر و ترکیه انجام شده است و در سال 93، خشکبار 35 درصد را به خود اختصاص داده است.

منبع

سررشته، سحر(1394)، تاثير عدم اطمينان بر استراتژي آميخته بازاريابي صادرات، درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگاني، دانشگاه تبریز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0