مفهوم سلامت روان چیست؟

ارائه تعريف جامعي از سلامت روان امري بسيار پيچيده است. سلامت روان در درون مفهوم کلي تر سلامت قرار مي گيرد. سلامت سازه پيچيده اي است و منظور از آن تجربه کنش وري بهينه جسماني، رواني و اجتماعي مي باشد. سازمان بهداشت جهاني (WHO)، سلامت را اين گونه تعريف مي کند: سلامتي عبارت است از سلامت کامل جسماني، رواني و اجتماعي و نه فقط عدم وجود بيماري و ناتواني. سلامت رواني به دو صورت فقدان بيماري رواني و احساس رضايتمندي و لذت از زندگي، مورد توجه بسياري از متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت قرار دارد.

سازمان بهداشت جهاني درتعريف سلامت روان گفته است:سلامت روان عبارت است از قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران، تغيير و اصلاح محيط فردي و اجتماعي و حل تضادها و تمايلات شخصي به طور منطقي، عادلانه و مناسب. در اين تعريف اساس سلامت روان، سازگاري با ديگران و  محيط زندگي است. معمولا سلامت روان، حالتي از سلامت عاطفي، شناختي و رفتاري پنداشته مي شود. وجود سلامت کامل و  ايده آل، مورد پذيرش بسياري از روانشناسان قرار نگرفته است، از جمله قشر روانکاو معتقد به وجود درجاتي از بيماري رواني در وجود هر فرد بوده و سلامت مطلق را نمي پذيرند. متداول ترين تعريف از سلامت روان در اساسنامه سازمان بهداشت جهاني ارائه شده است: سلامت حالت خوب بودن کامل از جسمي، رواني و اجتماعي است و اين به معناي فقدان بيماري و ناتواني نيست .

بن يارد،اين تعريف را مورد انتقاد قرار داده و بيان کرده است که حالت خوب بودن کامل از نظر جسمي، رواني و اجتماعي در دنياي واقعي وجود ندارد و اين تعريف اينچنين القا مي کند که افرادي که کامل نيستند، سالم هم نيستند.

سلامت روان و ابعاد آن

آدامز، بزنر و اشتاينهارت و ادلين، گلانتي و براون، سلامتي را داراي ابعاد جسماني، اجتماعي، هيجاني و معنوي دانستند:

  • سلامت جسماني:

عبارت است از سلامت بدني که از طريق خوردن و آشاميدن صحيح، ورزش منظم، اجتناب از عادات مضر، آگاهي يافتن و احساس مسئوليت در قبال تندرستي، به دنبال مراقبت هاي پزشکي بودن و … محقق مي شود.

  • سلامت اجتماعي:

به معناي توانايي و کارآمدي مؤثر در نقش اجتماعي است. سلامت اجتماعي همان ارزيابي فرد، بسته به شرايط و کار او در جامعه است.

  • سلامت هيجاني:

اين بعد از سلامت به فهم هيجان ها، شيوه مقابله صحيح با مشکلات روزمره و چگونگي تحمل تنيدگي اشاره دارد. به عبارت ديگر سلامت هيجاني عبارت است از فزوني احساسات مثبت بر منفي. سلامت هيجاني بر سلامت جسماني و رواني تأثير به سزايي دارد چون برخي از اختلالات مانند افسردگي، اضطراب و بيماري هاي روان ـ تني، مستقيما با هيجان ها در ارتباط اند.

  • سلامت معنوي:

از سلامت معنوي تعاريف متعددي وجود دارد. ادلين، گلانتي و براون، سلامت معنوي را حالت تعادل و نظم فرد با خود و ديگران و توانايي موازنه ساختن نيازهاي دروني، خواسته ها و تقاضاهاي خود و ديگران دانسته اند.

منبع

ورعی،حمیده(1392)،بررسی مقایسه ای رابطه بهزیستی معنوی باشادکامی وسلامت عمومی دردانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشکده ادبیات وعلوم انسانی شهید باهنرکرمان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0