مفهوم برنامه ­درسي

اصطلاح برنامه­ درسي به منظورهاي گوناگوني به­كار برده شده است از جمله؛ بعنوان برنامه­اي براي يك موضوع درسي خاص در يك پايه تحصيلي مشخص، در طول يك دوره تحصيلي، يا بعنوان برنامه موضوع­هاي مختلف درسي در طول يك­ دوره تحصيلي .

با اين وجود در بسياري از موارد برنامه ­درسي از فهرستي از هدف­هاي آموزشي و مطالبي كه در مدارس بايد تدريس شود تجاوز نمي­كرد؛ در سالهاي اخير مفهوم برنامه ­درسي گسترش يافته است، تا آنجا كه برنامه تفصيلي كليه­ي فعاليتهاي يادگيري يادگيرنده، انواع وسايل آموزشي، پيشنهاداتي در مورد راهبردهاي ياددهي–يادگيري و شرايط اجراي برنامه و … را شامل شده است  .

تصميم­گيري درباره­ي عناصر تشكيل دهنده برنامه ­درسي يكي ديگر از فعاليتهاي حوزه­ي طراحي برنامه ­درسي است. بر سر تعداد و چگونگي عناصر برنامه ­درسي توافق وجود ندارد. اين عناصر را از يك تا 14 عنصر متغير دانسته­اند. صاحب­نظراني چون زايس، بوشامپ، كلاين و آكر ،به طرح عناصر برنامه ­درسي پرداخته­اند. عناصر نه­گانه كلاين شامل اهداف، محتوا، راهبردهاي ياددهي–يادگيري، مواد و منابع، فعاليتهاي يادگيري فراگيران، روش­هاي ارزشيابي، گروه­بندي فراگيران، زمان و فضا يكي از مشهورترين عناصري است كه مبناي ارزشيابي بسياري از برنامه­هاي ­درسي قرار گرفته است. آكر، با افزودن عنصر منطق و چرايي برنامه ­درسي به عناصر كلاين، عناصر دهگانه خود را در قالب ده سوال ارائه كرده است .

برنامه­ درسي يك دوره، يك مدرسه و يا كلاس مي­تواند بعنوان مجموعه­اي از رويدادهاي طراحي شده براي يك يا بيش از يك دانش­آموز كه داراي بازده تربيتي مي­باشد، در نظر گرفته شود.

آيزنر، بيان مي­دارد كه در تدوين و تنظيم اين مفهوم يا تعريف از برنامه ­درسي، ادعاي تدوين يك تعريف واقعي را ندارد. به­نظر وي، برنامه­هاي ­درسي هويت­هاي طبيعي نيستند كه با داشتن خصوصيات لازم و كافي قادر باشند يك­ بار براي هميشه كشف شوند. او اذعان مي­دارد كه آنچه من انجام مي­دهم، تدوين مفهومي از برنامه­درسي است كه به اعتقاد خودش مفيد است.

با بررسي دقيق­تر مفهوم آيزنر از برنامه­ درسي، متوجه ويژگيهاي تعريف وي مي­گرديم:

اولاً: برنامه ­درسي يكسري رويدادهاي برنامه­ريزي شده است. اين بدان معني است كه در برنامه­ريزي ­درسي بيش از يك رويداد برنامه­ريزي شده وجود دارد، گرچه به لحاظ نظري يك­نفر مي­تواند با داشتن حتي يك رويداد واحد هم برنامه ­درسي به وجود آورد، اما احتمال اين كار ضعيف است.

ثانياً: برنامه­هاي­ درسي از پيش طراحي شده هستند؛ شخصي بايد چيزي را كه داراي برخي آرمانها، مقاصد، اهداف كلي و جزئي است طراحي و تدارك ببيند، ولو اينكه به شدت پراكنده و يا كلي باشد.

ثالثاً: برنامه ­درسي ماهيتاً داراي مقاصد تربيتي است.

رابعاً: اين مفهوم از برنامه­ درسي با واژه پيامد و بازده نيز سروكار دارد. رويدادهاي با فعاليت­هاي تربيتي در عمل بسيار بيشتر از آنچه كه قصد شده­اند، مورد اجرا قرار مي­گيرند. آنها به اشكال مختلفي بر افراد تأثير مي­گذارند. به­عبارت ديگر يك برنامه ­درسي، برنامه­اي است كه عامدانه و از روي قصد براي درگير نمودن دانش­آموزان در فعاليت­ها يا رويدادهايي كه در بردارنده مزاياي تربيتي براي آنها خواهد بود، طراحي شده است. برخي از اين مزايا ممكن است از قبل و در قالب عبارات و اصطلاحات عملياتي مشخصي معين شده باشند، ساير مزايا مي­توانند كلي، گسترده و پراكنده باشند، اما بعد از انجام فعاليت تا اندازه­اي قابل شناسايي هستند .

منبع

سنچولی،محمود(1394)، ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان بلوچستان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0