مفهوم اضافه بار اطلاعاتي

در مورد مفهوم اضافه بار اطلاعاتي ديدگاههاي مختلفي از سوي صاحبنظران ارائه شده است كه در ادامه به برخي از آنها اشاره ميكنيم: هربيگ و كرامر، بيان ميكنند كه اضافه بار اطلاعاتي حجم زيادي از اطلاعاتي است كه در يك مدت زمان كوتاه ارائه ميشود و توانايي درك و حل آنان مشكل است.جزف روف، عقيده دارد كه افراد با اطلاعات جزيي يا بدون هيچ اطلاعاتي، هيچ چيز يا اطلاعات كمي ‌براي پردازش دارند و در نتيجه تصميمات ضعيفي ميگيرند. وقتي مقدار اطلاعات افزايش مييابد ، پردازش اطلاعات و كيفيت تصميم گيريها هم افزايش ‌مي‌يابد، اما در نقطه معيني،ميزان اطلاعاتي كه فرددرمعرض آن قرارميگيرد، بيشتر از حدي است كه در توان پردازش اوست. در اين مرحله اضافه بار اطلاعاتي اتفاق افتاده است و قدرت تصميم گيري كاهش ‌مي‌يابد.اضافه بار اطلاعاتي هنگا‌مي‌بوجود ‌مي‌آيد که حجم و سرعت دريافت اطلاعات توسط فرد خارج از ظرفيت وي باشد .هلن بوچر، براي درك مفهوم اضافه بار اطلاعاتي هفت عامل اصلي را مطرح ميكند كه چرا مديران، آگاهانه يا ناآگاهانه در معرض اضافه بار اطلاعاتي قرار دارند :

  • اطلاعات را جمع آوري ميكنند تا نشان دهند كه در قبال عقل گرايي و كفايت كه معتقدند موجب ارتقاي تصميم‌گيري ميشود، متعهدند.
  • آنها مقادير زيادي اطلاعات غير ضروري دريافت ميكنند.
  • آنها اطلاعات بيشتري براي چك كردن اطلاعات موجود جستجو ‌مي‌كنند.
  • آنها نياز دارند كه بتوانند تصميمات خود را توجيه كنند.
  • اطلاعات را جمع آوري ميكنند، چرا كه ممكن است روزي مفيد باشد.
  • آنها با جمع آوري اطلاعات هرچه بيشتر احساس امنيت ميكنند.
  • آنها از اطلاعات به عنوان يك سرمايه رايج استفاده ميكنند تا مبادا پيرو وابسته به ديگران باشند.

در اين ميان اينترنت و وب به دليل ماهيتي که در اشتراک اطلاعات دارد دراضافه بار اطلاعاتي نقش بسزايي ايفا ميکند. بسياري ازاطلاعاتي که زماني در کتابخانه‌ها محبوس بودند و دسترسي به آنها تنها از طريق حضور فيزيکي در محل و جستجو در ميان منابع امکان پذير بود، امروزه با برداشته شدن فاصله جغرافيايي در اينترنت و وب و با يک کليک در دسترس همگان قرار دارد.عمده‌ترين چالشي که دامنگير وب است، سازماندهي ناهمگون اطلاعات است. اينترنت از اين جهت که رسانه‌اي دوسويه بشمار ميرود وهمگان ميتوانند ضمن دريافت اطلاعات، اطلاعاتي را نيز به شکلهاي گوناگون و گاهي غير استاندارد، درآن منتشرکنند، فاقد ساختار نظامند و منطقي درطبقه بندي اطلاعات ميباشد.

به دست آوردن اطلاعات مورد نياز در زمان مورد نياز در محيط‌هايي مانند وب كه منابع اطلاعاتي گسترده‌اي در محل‌هاي متفاوتي قرار داده شده‌اند تبديل به مهارتي حرفه اي شده است. يکي از اشکالات موجود در منابع اينترنتي اين است که يافتن آنها کار مشکلي است. شوارتز، در مورد اهميت بازيابي منابع اطلاعاتي مي‌گويد:اگر بازيابي منابع اطلاعاتي ممکن نباشد،فرد صرفاً بخشي ازمنافعي راکه مي‌توانست بدست آورد،کسب خواهد کرد. بعلاوه، مشکل اين جاست که اکثر سيستم‌هاي بازيابي منابع در اينترنت، ميان جست‌وجوي يک دسته‌ي خاص از منابع و يا موضوعي خاص در يک منبع، تفاوت قائل نمي‌شوند.

مثلاً با جست‌وجو براي يافتن شغل‌هاي بدون متصدي جهت يافتن کار، موضوع کاريابي نيز بطور کلي بايد جست‌وجو شود.هرروزده‌هاميليون صفحه اطلاعات به اين مخزن چندميليارد صفحه اي افزوده ‌مي‌شود. در اين صورت، مشخص است که فرآيند جستجو و بازيابي اطلاعات به مراتبْ سخت‌تر و نيازمند مهارت بسيار خواهد بود. از اين روست که برخي از کارشناسان، اين فرآيند را به يافتن سوزن در انبار کاه تشبيه کرده‌اند.برآيند چنين ساختاري اين است که بيشتر کاربران و جستجوگران، راه را در وب گم ‌مي‌کنند و با وجود صرف زمان طولاني و روبه‌رو شدن با دنيايي از اطلاعات گوناگون،مطالب مورد نياز خودرابطور رضايت بخش بدست نمي‎آورند.به اين مسئله،اصطلاحاً بازيابي بيش از حد اطلاعات گفته ‌مي‌شود.

بديهيست که بازيابي بيش از حد اطلاعات به خودي خود مشکل ساز نيست، بلکه آنچه اين موضوع رابه يک مشکل تبديل ‌مي‌کند،وجوداطلاعات نامرتبط ياکم مرتبط بسياري دربين نتايج پژوهش ‌مي‌باشد.نتايج يکي از تحقيقات در زمينه مشکلات دسترسي به اطلاعات از طريق وب نشان ‌مي‌دهد که بازيابي بيش از اندازه اطلاعات، بسياري از کاوشگران را ناراحت و عصباني ‌مي‌کند. بطور متوسط پس از گذشت 12 دقيقه چنانچه کاوشگران به نتايج مورد نظر دست نيابند و جستجوي ناموفقي داشته باشند، شروع به عصباني شدن ‌مي‌کنند .

منبع

علامی،سارا(1390) ، نظرات متخصصین اطلاع رسانی در مورد اضافه بار اطلاعاتی وب ،پایان نامه کارشناسی ارشد،اطلاع رسانی وکتابداری،دانشگاه آموزش مجازی اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0