مفاهیم ومبانی امکان سنجی

تعریف امکان سنجی

 امکان سنجی، به طور کلی به معنای بررسی و تجزیه و تحلیل شانس موفقیت یک پروژه یا کسب‌وکار است. به عبارت دیگر، هدف از مطالعات امکان سنجی تعیین میزان امکان‌پذیری و اجرایی بودن یک پروژه و ثمربخشی آن است .

انواع امکان سنجی:

امکان سنجی تکنولوژی و سیستم فنی: این ارزیابی بر اساس طراحی کلی ملزومات سیستم وبرای تعیین این که مجری دارای تخصص فنی لازم برای تکمیل پروژه است، انجام می شود.

امکان سنجی قانونی: تعیین می کند که آیا سیستم پیشنهادی با الزامات قانونی تناقضی نداشته باشد، مثلا یک سیستم پردازش داده باید با قوانین حفاظت اطلاعات محلی همخوانی داشته باشد.

امکان سنجی عملیاتی:  امکان سنجی عملیاتی، مقیاسی از این است که یک سیستم پیشنهادی چطور مسایل را حل می کند، از فرصت های شناسایی شده در تعریف اسکوپ بهره می برد و چقدر الزامات شناسایی شده در فاز تحلیل الزامات توسعه سیستم را براورده می کند.

امکان سنجی اقتصادی: هدف بررسی امکان سنجی اقتصادی،تعیین مزایای مثبت اقتصادی برای سازمانی است که سیستم پیشنهادی برای آن فراهم می شود و شامل اندازه گیری و شناسایی تمام مزایای مورد انتظار می شود.این ارزیابی معمولا دارای یک تحلیل هزینه/سود می شود.

امکان سنجی فنی: ارزیابی امکان سنجی فنی بر روی به دست آوردن یک درک از منابع فنی موجود در سازمان و امکان استفاده از آن ها در زمان نیاز در سیستم پیشنهادی تمرکز دارد و یک ارزیابی از سخت افزار و نرم افزار موجود و این که تا چه حد با سیستم پیشنهادی همخوانی دارند را فراهم می کند.

امکان سنجی زمان بندی: در صورتی که زمان تکمیل پروژه بیش از حد طولانی شود،قبل از اینکه مفید باشد ممکن است دچار شکست شود.معمولا این به این معنی است که تخمین بزنیم که توسعه یک سیستم چقدر طول می کشد و آیا می توان آن را در یک بازه زمانی و با استفاده از برخی از روش ها مانند دوره بازگشت تکمیل نمود.امکان سنجی زمان بندی مقیاسی است برای این که زمان بندی یک پروژه تا چه حد منطقی است.با داشتن توان فنی موجود،آیا موعدهای پروژه منطقی هستند؟

دلایل انجام امکان سنجی

دلایلی که باید یک امکان سنجی انجام شود به شرح زیر است:

  • تمرکز بر روی پروژه و طرح کلی گزینه ها
  • محدود کردن گزینه های مختلف
  • تعیین فرصتهای جدید با بررسی زمینه ها
  • تعیین دلایل عدم ادامه کار
  • افزایش احتمال موفقیت با بررسی فاکتورهایی که می تواند به سرعت بر روی پروژه تاثیر منفی بگذارد و کاهش یا حذف این فاکتورها
  • فراهم کردن اطلاعات کیفی برای تصمیم گیری
  • فراهم کردن مدارکی دال بر این که معامله تجاری کاملا مورد بررسی قرار گرفته
  • کمک به بودجه یابی مطمئن از بانکها و موسسات اعتباری
  • کمک به جذب سرمایه از طریق سهام

امکان سنجی یک مرحله بحرانی در پروسه ارزیابی یک ایده کاری است و اگر به خوبی هدایت شود، بهترین سرمایه گذاری ای است که تا به حال انجام داده اید.

منبع

 بغدادی، محسن(1394)، امکان سنجی استعلام الکترونیکی بین دستگاههای دولتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0