مفاهیم فناوری اطلاعات

جهانی شدن صنایع باعث ایجاد مجموعه جدیدی از مسائل، چالش ها و مشکلات استراتژیک برای مدیران سازمان ها شده است که از آن جمله می توان به تغییرات سریع تکنولوژیکی و نوآوری های بازار محور شتابان در بازارهای محصول و خدمات، تغییرات سریع و روز افزون در انتظارات و خواسته های مشتریان، تغییرات ارزش اقتصادی ناشی از دانش، شدت رقابت جهانی و فناوری اطلاعات اشاره کرد. این تغییرات، ضرورت ها و الزامات جدیدی را برای رقابت فرا روی سازمان ها قرار داده است که با توجه به وسعت و تنوع این الزامات و ضرورت ها و همچنین سرعت تغییر در این الزامات و مطرح شدن ضرورت ها و شرایط جدید هیچ سازمانی به تنهایی قادر به پاسخگویی به آن نیست.

این مهم نیازمند الگوهای جدید روابط، همکاری و ائتلاف برای سازمان هست. اگرچه به کارگیری استراتژی های همکاری و ائتلاف و برقراری روابط جدید، موضوع جدید رقابت پذیری برای سازمان نمی باشد. اما آنچه ضرورت آن را ایجاب کرده است ماهیت این نوع روابط و همکاری ها است که در گذشته بیشتر تاکتیکی بوده اند. در حالی که تغییرات پیش آمده جهت آن را از تاکتیکی بودن به استراتژیک بودن تغییر داده و آن را به یکی از مهمترین ابزارها و ضرورت ها جهت کسب مزیت رقابتی بدل نموده است .

فناوری اطلاعات، تعاریف و مفاهیم

فناوری اطلاعات واژه ای است که در بر گیرنده دو موضوع محاسبات و ارتباطات می باشد. تعابیر مختلفی از این واژه ارائه شده است، در یکی از این تعابیر به پردازش اطلاعات اداری محدود شده است و در تعبیر دیگری به کاربرد رایانه در امور تولیدی مانند استفاده از ربات ها و کنترل های از راه دور اشاره کرد .اصطلاح فناوری اطلاعات برای توصیف فناوری هایی به کار می رود که ما را در ضبط، ذخیره سازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات یاری می کنند. این اصطلاح فناوری های نوین مانند رایانه، انتقال از طریق فاکس، میکروگراف ها، ارتباطات از راه دور، همچنین فناوری های قدیمی تر بایگانی اسناد، ماشین های محاسباتی مکانیکی، چاپ و حکاکی را در بر می گیرد.

می توان گفت فناوری اطلاعات در تعریف محدودش، به جنبه های مرتبط با فناوری یک سیستم اطلاعاتی اشاره دارد و شامل سخت افزار، بانک اطلاعاتی، شبکه های نرم افزار و دیگر ابزارها می باشد. در این تعریف، فناوری اطلاعات می تواند به عنوان یک زیر سیستم سیستم های اطلاعاتی نیز در نظر گرفته شود. برخی مواقع، فناوری اطلاعات را مترادف با سیستم های اطلاعاتی نیز به کار می برند و یا حتی می تواند به عنوان یک مفهوم گسترده تر در بر گیرنده چندین سیستم اطلاعاتی کاربران و مدیریت به کار رود .

چگونگی انجام فعالیت های مختلف و گردش مواد، کار، افراد و اطلاعات می تواند منبعی برای کسب مزیت رقابتی محسوب گردد .در حال حاضر، سازمان ها سرمایه گذاری زیادی بر روی اینترنت انجام داده و متفق القول معتقدند استفاده از اینترنت موجب کسب مزیت رقابتی برای کسب و کارشان خواهد شد. ارتباط و خدمت رسانی به مشتری از طریق اینترنت، جز رایج ترین شیوه های ارتباط با آنان می باشد.

استفاده از IT  موجب تسهیل در استفاده و پشتیبانی از نوآوری و توسعه کسب و کار خواهد شد. رشد بهره وری، پایه و اساس شکوفایی اقتصادی، پیش نیازی برای توسعه کشور و همچنین شاخصی برای رقابت سازمان ها به شمار می آید .اندازه گیری و بررسی بهره وری در سازمان ها موجب بهبود در فرآیند تصمیم گیری مدیران نیز خواهد شد .

در دهه نود، IT منبعی کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی محسوب می شود. پورتر و میلر به این نتیجه رسیدند که IT از طرقی مانند ” ایجاد تغییرات در ساختار و توان رقابتی صنعت” ، ” حمایت و پشتیبانی از ایجاد تجارت های جدید” و ” انتخاب شرکت های برون سپار” می تواند موجب کسب مزیت رقابتی شود.

نقش مداخله گر قابلیت یادگیری بازار

قابلیت یادگیری بازار از سه فرآیند کلی تشکیل شده است: فرآیند درک نیاز بازار، خلق نیاز برای بازار و ارزیابی خروجی به صورت نظام مدرن  در سالیان گذشته، پیشرفت های تکنولوژی و وقوع انقلاب تکنولوژی اطلاعات کاربرد زیادی بر رقابت پذیری سازمان های کشور نداشته و عمده نقاط قوت سازمان ها در منابع تولیدی همچون نیروی کار ماهر، کیفیت بالای محصولات، استفاده از مواد اولیه با کیفیت در تولید محصول و تنوع تولید استوار بود. عدم به کارگیری فعالیت هایی همچون تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی، تحقیقات گسترده بازاریابی، شناخت نیازها و مشتریان جهانی، تبلیغات نوین اینترنتی، موجب نمود بیشتر در ظهور رقبا شده و در نتیجه سازمان ها از قابلیت بالایی برای پیش بینی بازار و شناسایی نیازهای حال و آینده مشتریان، برخوردار نخواهد بود که نتیجه آن عدم دستیابی سازمان ها به موقعیتی برتر نسبت به سایر رقبا در عرصه بین المللی طی دو سال اخیر بوده است.

از سویی دیگر برای این که سازمان بتواند به طور پیوسته فرآیند یادگیری را طی کند، نیاز به ابزاری دارد تا اطلاعات موجود در بازار را سریعتر از رقبا و بصورت کارآمدی جمع آوری نماید که نقش فناوری اطلاعات در قابلیت یادگیری بازار سازمان ها، قابل توجه می باشد .از آنجا که قابلیت ها در نظریه مبتنی بر منابع اکتسابی نیستند، در واقع قابلیت را نمی توان از صنایع دیگر دریافت نموده و آن را با صنعت مورد نظر مطابقت داد. بنابراین این قابلیت ها در طول زمان و طی فرآیندهای خاصی به وجود می آید. در تشکیل این قابلیت، فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع در نظر گرفته شده و این مکان را برای سازمان ها و صنایع ایجاد می کند که به قابلیت یادگیری بازار دست یابد که تقلید پذیری از آن برای رقبا بسیار مشکل می نماید.

منبع

مشهدی،امیر(1393)،تاثیررقابت بازاربرنوسانات سود شرکتها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت صنعتی،مرکز آموزش عالی رجاء

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0