معیارهای رویکرد تلفیقی

کلیه نسبت­هایی که به نسبت­های ارزشیابی مشهور هستند در این دسته قرار دارند. این نسبت­ها با ترکیب معقول ریسک و بازده از طریق اطلاعات بازار و نیز ترکیب آن با اطلاعات حسابداری مبنای ارزشیابی مناسبی جهت ارزیابی عملکرد شرکت­ها را فراهم می­آورند. نسبت ها به شرح ذیل هستند:

نسبت قیمت به سود هر سهم

نسبت قیمت به سود هر سهم یکی از رایج­ترین و پرکاربردترین نسبت­ها برای تجزیه و تحلیل ارزش یک شرکت چه از طرف سرمایه­داران جهت سرمایه­گذاری و چه از طرف سهامداران از بعد مالکیت شرکت می­باشد. این نسبت از تقسیم قیمت بازار سهام شرکت به سود هر سهم به­دست می­آید. یکی از نکات قابل توجه این نسبت­ استفاده از اطلاعات بازار به صورت روز می­باشد.

نسبت قیمت به ارزش دفتری سهام

نسبت قیمت به ارزش دفتری سهام از تقسیم ارزش بازار هر سهم به ارزش دفتری هر سهم به دست می­آید. ارزش دفتری هر سهم معرف حقوق صاحبان سهام عادی به ارزش تاریخی به ازای هر سهم است.

نسبت Q  توبین

یکی از معیارهای مهم ارزیابی عملکرد شرکت­ها نسبت Q  توبین می­باشد. این معیار در دهه 1970 مطرح و در دهه­های 1980 و 1990 به­طور گسترده­ای توسط محققین مورد استفاده قرار گرفت. نسبت Q توبین از تقسیم ارزش بازار اوراق بهادار شرکت از هر نوع و بدهی­های بلند­مدت به اضافه ارزش دفتری بدهی­های کوتاه­مدت بر ارزش جایگزینی دارائی­های شرکت به­دست می­آید. شایان توجه است منظور از اوراق بهادار سهام عادی، سهام ممتاز و انواع اوراق قرضه منتشره شرکت می­باشد. نسبت Q توبین توسط پروفسور جیمز توبین در تجزیه و تحلیل­های افتصادی کلان به منظور پیش­بینی آینده فعالیت­های سرمایه­گذاری به­وجود آمد. زمانی­که نسبت Q توبین از یک بزرگتر باشد نشان­دهنده این است که سرمایه­گذاری در دارائی­ها، تولیدکننده درآمدهائی است که ارزش بیشتر از مخارج سرمایه­ای را ایجاد می­کند و زمانی­که نسبت Q توبین کوچکتر از یک است بدین­معنی است که سرمایه­گذاری در دارائی­ها رد می­شود و بازدهی چندانی نداشته است.

مزایای Q توبین

سادگی در فهم برای استفاده­کنندگان و تحلیل­گران مالی. سهولت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه به شرط اینکه مدل Q ساده باشد. در ایران به خاطر عدم وجود اوراق قرضه و سهام ممتاز منتشره توسط شرکت­ها، محاسبه ساده­تر نیز می­باشد. معیاری است که بیشتر مبتنی بر اطلاعات بازار است، بنابراین نقاط ضعف معیارهای مبتنی بر سود حسابداری را ندارد.

معایب Q توبین

محاسبه ارزش جایگزینی دارایی­های شرکت مشکل است. تعیین ارزش بازار سهام شرکت­هایی که عضو سازمان بورس اوراق بهادار نیستند و یا سهام شرکت­هایی که عضو سازمان هستند ولی خرید و فروش نمی­شوند، مشکل است. در مخرج کسر دارایی­های نامشهود در­نظر گرفته نمی­شود، بنابراین عملکرد شرکتی که سرمایه­گذاری زیادی در دارایی­های نامشهود کرده است، اغراق­آمیز می­باشد .

رویکرد مدیریت مالی

از جمله مهمترین معیارهای ارزیابی که با استفاده از داده­های مدیریت مالی قابل محاسبه است عبارتند از: معیار شارپ، معیار ترینور و معیار جنسن.

معیار شارپ

معیار شارپ یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد با استفاده از داده­های مالی می­باشد . معیار ترینور شباهت زیادی به معیار شارپ دارد. این معیار بیانگر نرخ بازده اضافی به ازای هر واحد ریسک می­باشد. با این تفاوت که در این مورد ریسک به عنوان ریسک غیر­قابل تنوع بخشی تعریف می­شود.

معیار جنسن

معیار جنسن آلفای جنسن نامیده می­شود و عبارت است از اختلاف بین بازده پرتفوی و بازده پیش­بینی شده بر مبنای مدل قیمت­گذاری دارایی­های سرمایه­ای .

بازده هر سهم

با نگاهی کلی و اجمالی به سهامدارانی که در سهام شرکت­های مختلف سرمایه­گذاری می­کنند در­خواهیم یافت که دو نوع سود مورد انتظار برای سهامداران قابل لحاظ است یکی سود نقدی که توسط شرکت سرمایه­گذار پرداخت می­گردد و دیگری سود ناشی از افزایش ارزش سهام است که ناشی از تغییرات قیمت به سبب عوامل مختلفی همچون سود باقیمانده، افزایش تقاضا بر عرضه، مسائل اقتصادی و سیاسی و … می­باشد.

بازده اضافی هر سهم

بازده اضافی یعنی بازدهی بیشتر از بازده در نقطه تعادل است که خط بازار سرمایه (SML) این نقطه متعادل را نشان می­دهد. در اینجا نقطه تعادل نقطه­ای است که تا هر میزان از B  (ریسک) بازده مورد انتظار (Z) آن را بدست می­آوریم.در این مقدار K0 نقطه بازده حاصله بدون قبول هیچ­گونه ریسکی می­باشد و همان­طور که در نمودار مشاهده می­شود با افزایش بهای اوراق بهادار، بازده نیز افزایش پیدا می­کند (خط d صعودی می­باشد) و در نقطه­ای که خطوط عمود شده است بر B خط d را قطع می­کند نقطه تعادل به­وجود می­آید. لذا یک نظریه در رابطه با بازده بازار و مخاطره که الگوی قیمت­گذاری دارائی­های سرمایه­ای (CAPM) خوانده می­شود.

منبع

یوسفی، محمد(1394)، رابطه ی بین مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0