معیارهای ارزیابی فناوری اطلاعات

روشهای فراوانی در ارزیا بی فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته اند. هر روزه نیز روشهای جدیدی توسعه می یابند و به کار گرفته می شوند. بسیاری از این روشها برای ارزیابی فناوری اطلاعات طراحی نشده اند، اما در این زمینه به کار گرفته می شوند.در این قسمت به برخی از این معیارها اشاره می نماییم.

مالی: این معیار در برگیرنده دو جزء است. هزینه و فایده های اقتصادی قابل اندازه گیری که می توانند در مورد سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات رد گیری شوند. در این معیار تنها مفاهیم اقتصادی و مواردی که می توانند بدون اختصاص مقادیر قرار دادی به شاخصهای اقتصادی تبدیل شوند، مد نظر خواهد بود.

استراتژیک: این معیار شاخص ارزیابی توانایی سرمایه گذاری فناوری اطلاعات در برآورد کردن و پشتیبانی از برنامه های استراتژیک سازمان است.برنامه های اسراتژیک شامل، استراتژی های کسب و کار، استراتژی فناوری اطلاعات، اقدامات عملی و عملیاتی است. این معیار به سه دسته زیر تقسیم می شود: برنامه های استراتژیک، برنامه های تاکتیکی، برنامه های عملیاتی

رقابت پذیری: این معیار این موضوع را مورد نظر قرار می دهد که سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات تا چه میزان در دست یابی به مزیت رقابتی موفق بوده اند.مزیت رقابتی به تمامی مزیتهایی اطلاق می شود که به سازمان در مقایسه با محیط خارجی آن کمک می کند و فایده می رساند.

اثربخشی: این معیار به تاثیر سرمایه گذاری های فناوری اطلاعات در انجام دقیق و صحیح فعالیتهای حال و آینده کسب و کار توجه دارد. این معیار به صورت شاخصهای مالی اندازه گیری نمی شود، بلکه به صورت افزایش اثر بخشی و کارآیی عملکرد مطرح می گردد.سه جزء معیار اصلی اثربخشی عبارت است از: کارآیی فعالیتهای کسب و کار موجد، اثر بخشی فعالیتهای کسب و کار تغییر یافته و عملکرد فعالیتهای کسب و کار جدید.

بهبود کیفیت اندازه گیری: اندازه گیری موفقیت سرمایه گذاری فناوری اطلاعات که موجب کیفیت محصولات و خدمات در هر یک از فرآیندهای کسب و کار می شوند.همواره مشکل بوده است. منظور از بهبود کیفیت بهبود در ارزش فعالیتهای کسب و کار از دیدگاه مشتریان و با تمرکز بر کیفیت محصولات و خدمات است.

رضایت کاربران: این معیار بر رضایت کاربران نهایی و برداشت آنها از سرمایه گذاری فناوری اطلاعات تمرکز دارد. خرده معیارهای این معیار عبارتنداز: قابلیت استفاده، راحتی، فاکتورهای انسانی .

فناوری: موضوع مهم در این معیار خود فناوری است و نه نحوه به کار گیری آن. این معیار به میزان تناسب مورد استفاده در سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات می پردازد.این معیار به سه جزء معیار قابل تفکیک است: سازگاری با محیط موجود، قابلیت اطمینان و امنیت، در دسترس بودن .

 مخاطرات: مخاطرات مقیاسی است که امکان دست نیافتن به موفقیت و به عبارت دیگر امکان پاسخ ندادن به انتظارات را نشان می دهد.

منبع

جلیلی دیزجی، کریم(1392)، رابطه ی بکارگیری فناوری اطلاعات با رضایتمندی دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی،مرکز آموزشهای نیمه حضوری دانشگاه ارومیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0