معماري سيستم يكپارچه لجستيك در زنجيره تامين الكترونيكي

شبکه یکپارچه لجستیک زنجیره تأمین الکترونیکی را می­توان به چهار لایه به شرح زیر طراحی نمود:

لایه امنیتی :

اطلاعات در فضاي اینترنت همواره مورد تحدید و آسیب جدي است. اگر ساختار امنیتی، کارایی و بازدهی مناسبی نداشته باشد، امکان سرقت و تخریب اطلاعات وجود دارد. از این رو تعیین اهداف کنترل امنیت به منظور حفظ مسائل امنیتی ضروري است. این لایه به حمایت از امنیت شبکه یکپارچه لجستیک الکترونیکی می­پردازد و سرویس­ هاي از جمله محرمانگی، در دسترس­ بودن، احراز هویت و تصدیق اصالت، کنترل دسترسی، انکار ناپذیري، صحت داده، نظارت و گزارش­گیري را ارائه می­نماید.

لایه نمایش:

این لایه به اعضاي زنجیره تأمین اجازه می­دهد که به عملکردهاي تجاري از طریق اینترنت و با ساختار جستجو در وب­سایت شبکه دست یابند. لایه نمایش شبکه یکپارچه لجستیک با روشی کاربر پسند در اختیار اعضاي زنجیره قرار می­گیرد. مسئولیت ارایه داده­ها به کاربر، دریافت تعاملات اعضاي زنجیره و کنترل عملیات آنها در این لایه انجام می­شود. این سطح براي کاربري که با ساختار شبکه لجستیک داراي ارتباطی متقابل و دو سویه است ارایه­ کننده نقش­ها و عملکردهاي تجاري متعدد است و به شرکاي مختلف زنجیره اجازه می­دهد که از طریق اینترنت و مطابق استانداردها و سطوح دسترسی به اطلاعات تجاري دست یابند. این سطح ارایه کننده اطلاعات ورودي براي سطح کاربردي است و به مدیریت وب­سایت و معرفی داده­ها و اطلاعات خروجی می­پردازد. بخش مربوط به کاربران، اساسا شامل وب­سایت­هایی است که در برگیرنده تعدادي از صفحه­ هاي الکترونیکی می­باشد که براي ارایه نقش­ها و عملکردهاي متعدد براي گروه­هاي مختلف کاربران مورد استفاده قرار می­گیرند. این صفحه­هاي سازماندهی و ساختارگرایی می­گردد.  وب­سایت شبکه الکترونیکی با استفاده از زبان شاخص فرامتنی یکپارچه لجستیک سبب برقراري ارتباط متقابل و دو سویه بین کاربران براي نمایش دادن و معرفی و دستیابی و ارزیابی داده­ها با توجه به داده­هاي ورودي توسط کاربران به کار می­رود.همچنین این بخش تعیین­کننده براي پردازش درخواست­هاي کاربران براي اجرا و تحقق روند فعال­سازي داده­ها است. از آنجایی که براي ایجاد پویایی اطلاعات خودکار به کار نمی­رود سایر فن­آوري­ها نظیر خلاقیت بیشتر در رابطه با صفحه­هاي الکترونیکی یکنواخت به کار می­رود.کاربران در این لایه با توجه به سطوح دسترسی و مجوز صادره از سوي مدیریت شبکه، می­توانند به خدماتي از طریق وب­سایت دسترسی پیدا کنند: برنامه زمانی توزیع و تولید، رهگیري و پیگیري مواد و کالاها بین راهی و در انبارها، آخرین تغییرات قیمت­ها و شرکت در مزایده­ها و مناقصه­ ها، سفارش­دهی و سفارش­ پذیري مواد و کالاها، انجام تراکنش­هاي مالی الکترونیکی، استفاده و بهره ­گیري از جدیدترین مطالعات و تحقیقات علمی مربوط به زنجیره تأمین و فعالیت­هاي مربوطه.

لایه کاربرد :

لایه کاربرد براي ارایه نقش­ها و عملکردهاي تجاري و خدمات لجستیک به کار می­رود. این سطح داراي ارتباط متقابل و دو سویه با خدمات پست الکترونیک جهت ارسال اطلاعیه­ هایی براي مشتریان و اطلاعات تجاري مانند صورت حساب­ها یا اسناد ارسال کالاها است. این لایه وظیفه کنترل قوائد تجاري تعریف شده سیستم و تهیه و ارایه اطلاعات لازم لایه نمایش را نیز به عهده دارد. سطح کاربردي شامل ساختار قانونمند تجاري شبکه یکپارچه لجستیک است که ارایه­کننده کاربردهاي مفید و سازنده و کارآمدي می­باشد که از طریق اینترنت قابل دسترسی بوده و به ارائه محیط و عرصه کارکردي اصولی و زیربنایی براي عملکردهاي تجاري لجستیک می­پردازد و توسط الگوهاي تجاري و مؤلفه­ هاي سازنده داده­ها مورد تایید و حمایت قرار می­گیرد. مؤلفه­ ها و اجزاي سازنده تجاري در سطح کاربرد عملکردهاي اصلاح، ثبت و حذف داده­هاي کاربران و مشتریان به عهده داشته و در نتیجه تبادلات روزآمد و اسناد لجستیک از طریق شبکه لجستیک یکپارچه ارایه می­گردند. در ضمن این لایه وظیفه کنترل صحت کد کاربري و رمز و ثبت نحوه فعالیت کاربران و اطلاعات دریافتی از لایه امنیتی را به عهده دارد.

لایه پایگاه داده:

این لایه مربوط به پایگاه الکترونیکی داده­ها است که بانک اطلاعاتی براي ذخیره­سازي و تثبیت داده­هاي تجاري مورد نیاز براي انجام عملکردهاي تجاري یا سایر کاربردها در زمینه تجزیه و تحلیل عملکردها است. سطح پایگاه داده شامل ساختار خدمات­رسان پایگاه الکترونیکی داده می­باشد که ذخیره­ کننده انواع مختلف داده­هاي تجاري مانند اطلاعاتی در خصوص تقاضاي مشتریان، عرضه ­کنندگان، تبادلات تجاري و ویژگی­هاي روند تولید و ظرفیت پذیرش سفارش است.این سطح داراي رابطه متقابل و دو سویه با سایر ساختارهاي مدیریتی پایگاه داده­ هاي ارتباطی بوده که براي تبادل داده­ها و کاربردهاي پردازش و تحلیل اینترنتی داده و ارایه گزارش عملکردها بر اساس سوابق اطلاعاتی و داده­هاي تاریخی به کار می­رود.این لایه وظیفه پاسخ­گویی به لایه کاربرد، ثبت، ورود و روز آمد ساختن داده و طلاعات مربوط به ساختار خدمات رسان پایگاه الکترونیکی را به عهده دارد.

منبع

طاهرپور ،نگین (1393) ، بررسی تآثیر توانایی­های فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیره­ی تأمین( صنایع لبنی شهر کرمانشاه) ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0