معرفی شرکت های بیمه

در سال 1310 خورشیدي، فعالیت جدى میهن ما در زمینه بیمه آغاز شد. در این سال بود که قانون ونظامنامه ثبت شرکت ها در ایران به تصویب رسید و متعاقب آن بسیارى از شرکت هاى بیمه خارجى از جمله  اینگستراخ، آلیانس، ایگل استار، یورکشایر، رویال، ویکتوریا، ناسیونال سویس، فنیکس، اتحادالوطنى و… به تأسیس شعبه یا نمایندگى در ایران پرداختند.

گسترش فعالیت شرکت هاى بیمه خارجی، مسئولان کشور را متوجه ضرورت تأسیس یک شرکت بیمه ایرانى کرد و دولت در شانزدهم شهریور 1314 شرکت سهامى بیمه ایران را با سرمایه 20 میلیون ریال تأسیس نمود. فعالیت رسمى شرکت سهامى بیمه ایران از اواسط آبان ماه همان سال آغاز شد. تأسیس شرکت سهامى بیمه ایران، نقطه عطفى در تاریخ فعالیت بیمه اى کشور به شمار مى رود زیرا از آن پس دولت با در اختیار داشتن تشکیلات اجرائى مناسب، قادر به کنترل بازار و نظارت بر فعالیت مؤسسات بیمه خارجى شد. دو سال پس از تأسیس شرکت سهامى بیمه ایران یعنى در سال 1316 ، “قانون بیمه” در 36 ماده تدوین شد و به تصویب مجلس شوراى ملى رسید. پس از آن نیز مقررات دیگرى در جهت کنترل و نظارت بر فعالیت مؤسسات بیمه از طریق الزام آنها به واگذارى 25 درصد بیمه نامه هاى صادره به صورت اتکائى اجبارى به شرکت سهامى بیمه ایران وضع شد؛ در این رهگذر، الزام به بیمه کردن کالاهاى وارداتى و صادراتى و اموال موجود در ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور نزد یکى از مؤسسات بیمه که در ایران به ثبت رسیده اند، بر استحکام شرکت هاى بیمه افزود.

شرکت سهامى بیمه ایران با حمایت دولت به فعالیت خود ادامه داد و این حمایت منجر به تقویت نقش این شرکت در بازار بیمه کشور و توقف تدریجى فعالیت شعب و نمایندگى هاى شرکت هاى بیمه خارجى شد. این روند کماکان ادامه یافت تا آنکه در سال 1331 بر اساس مصوبه هیأت دولت کلیه شرکت هاى بیمه خارجى موظف شدند براى ادامه فعالیت خود در ایران مبلغ 250 هزار دلار ودیعه نزد بانک ملى ایران تودیع نمایند و پس از آن نیز منافع سالیانه خود را تا زمانى که این مبلغ به 500 هزار دلار برسد بر آن بیفزایند. این تصمیم موجب تعطیل شدن کلیه نمایندگى ها و شعب شرکت هاى بیمه خارجى در ایران به استثناء دو شرکت بیمه ”یورکشایر” و “اینگستراخ” گردید و شرایط را براى گسترش فعالیت شرکت هاى بیمه ایران فراهم ساخت.

نخستین شرکت بیمه خصوصى ایران به نام “بیمه شرق” در سال 1329 خورشیدى تأسیس شد. پس از آن تا سال 1343 به تدریج هفت شرکت بیمه خصوصى دیگر به نام هاى آریا، پارس، ملی، آسیا، البرز، امید و ساختمان و کار به ترتیب تأسیس شدند و به فعالیت بیمه اى پرداختند. همان طور که اشاره شد از سال 1316 کلیه شرکت هاى بیمه موظف شدند 25 درصد از امور بیمه اى خود را به صورت اتکائى اجبارى به شرکت بیمه ایران واگذار نمایند. این واگذارى عمدتاً از طریق لیست هائى به نام بردرو که حاوى کلی اطلاعات راجع به بیمه نامه هاى صادره و خسارت هاى پرداخت شده این شرکت ها بود انجام گرفت. بدیهى است ارائه اطلاعات به شرکت بیمه رقیب هیچ گاه نمى توانست مورد رضایت و علاقه شرکت هاى بیمه واگذارنده باشد. از سوى دیگر، با افزایش  تعداد شرکت هاى بیمه، ضرورت اعمال نظارت بیشتر دولت بر این صنعت و تدوین اصول و ضوابط استاندارد براى فعالیت هاى بیمه اى به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان احساس مى شد. به همین دلیل در سال 1350 “بیمه مرکزى ایران” به منظور تحقق هدف هاى فوق تأسیس شد.

در ماده 1 قانون تأسیس بیمه مرکزى ایران و بیمه گرى چنین آمده است: “به منظور تنظیم و تعمیم وهدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه گذاران و بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها، همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت، مؤسسه اى به نام بیمه مرکزى ایران طبق این قانون به صورت شرکت سهامى تأسیس مى گردد”. این قانون از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول، سازمان، ارکان ، تشکیلات، نظارت و نحوه اداره بیمه مرکزى ایران تعیین شده و در بخش دوم ضوابط مربوط به نحوه تأسیس و فعالیت شرکت هاى بیمه و ادغام و انحلال و ورشکستگى آنها مشخص شده است. طبق این قانون بیمه مرکزى ایران سازمانى است مستقل که هیچ گونه وابستگى تشکیلاتى و ارگانیک با هیچ یک از وزارت ها و سازمان هاى دیگر دولتى ندارد و تنها ارتباط آن با وزارت امور اقتصادى و دارائى این است که وزیر امور اقتصادى و دارائى رئیس مجمع عمومى بیمه مرکزى ایران است. وزیران بازرگانى و کار و امور اجتماعى نیز عضو مجمع عمومى بیمه مرکزى ایران هستند. رئیس کل بیمه مرکزى ایران کلیه اختیارات ناشى از این قانون را دارد و بسته به صلاحدید مى تواند به معاونان یا مدیران بیمه مرکزى تفویض اختیار نماید.

براساس تشویق سرمایه گذارى هاى خارجی، مؤسسات بیمه خارجى نیز براى ورود به بازار بیمه ایران دست به کار شدند اما بیم آن مى رفت که اگر کنترل و نظارت دقیقى در بازار بیمه نوپاى ایران اعمال نشود صنعت بیمه در خطر هجوم مؤسسات بیمه خارجى که از هر جهت مجهزتر بودند قرار گیرد. تصویب قانون تأسیس بیمه مرکزى ایران و آغاز بیمه گرى با شروع افزایش درآمدهاى ارزى و شروع فعالیتهاى عمرانى همزمان بود. بر اثر این درآمدها بر تعداد شرکت ها که با مشارکت مؤسسات بیمه خارجى همراه بود موفقیت بازار ملى را به خطر مى انداخت بیمه مرکزى ایران با همین اندیشه تأسیس شد تا نهاد نظارتى دولت در امر فعالیت هاى بیمه اى به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران باشد. بیمه مرکزى ایران مستقیماً فعالیت بیمه اى نمى کند در نتیجه رقیبى براى مؤسسات بیمه کشور نیست. طبق قانون تأسیس بیمه مرکزى ایران و بیمه گري، نظارت بر کلیه فعالیت هاى بیمه اى طبق قانون تأسیس مرکزى ایران و بیمه گري، نظارت بر کلیه فعالیت هاى بیمه اى به واحد نظارتى مستقل و صلاحیت دار سپرده شده به طورى که بعد از تأسیس بیمه مرکزى ایران این قانون مورد تقلید تعدادى از کشورهاى درحال توسعه قرار گرفت.

حتی در مورد بیمه به واسطه چرخه معکوس تولید که محصول اغلب پس از خرید و تولید می گردد، ناملموسی این محصول را بیشتر نیز می کند. این موارد موجب می گردد تا جلب نظر مشتري و ایجاد تمایز از دیگر رقبا، براي شرکتهاي بیمه بسیار مشکل تر از دیگر سازمانهاي تجاري باشد. همچنین با توجه به اینکه شرکتهاي بیمه سازمانهایی دانش بنیان بوده و نرخ دهی در این سازمانها بشدت تحت تاثیر تجارب و داده هاي آماري گذشته می باشد، رقابت در بازارهاي بیمه به ویژه براي شرکتهاي تازه وارد را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

این موارد موجب می گردد که توجه به استراتژيهاي متناسب با ویژگیهاي بیمه و نیز متناسب با ساختار بازار بیمه بسیار پر اهمیت باشد. توجه به ساختارهاي صنعت بیمه و به ویژه نهادها و فرایندهاي نظارتی نیز امري مهم در شناخت شرکتهاي بیمه می باشد. همانگونه که ذکر شد بعلت چرخه معکوس تولید در صنعت بیمه، شرکتهاي بیمه، موسساتی مالی با تعهداتی آتی نسبت به بیمه گذاران که حجم وسیعی از اجتماع را تشکیل می دهند، هستند. در تمامی کشورها بازارهاي بیمه، بازارهایی با دخالتهاي حاکمیتی و قانون گذاري فراوان از سوي دولتها می باشد. به ویژه در ایران این دخالتها تا پیش از آغار طرح تحول صنعت بیمه، نقش نهادهاي نظارتی و دولتی بسیار فراوان بوده، هر چند که با آغاز آزاد سازي صنعت بیمه ایران این نفوذ در حال کاهش است.  بنابراین شناخت تواناییهاي لازم براي ایجاد شایستگیهاي ممتاز و خلق مزیت رقابتی، براي شرکتهاي بیمه بسیار پراهمیت می باشد. همچنین شناخت راههاي ایجاد مزیت رقابتی ملموس از دید بیمه گذاران در مسیر زنجیره ارزش سازمان نیز قابل توجه است.

معرفی شرکتهای بیمه:

ایران: شركت سهامي بيمـه ايـران شركت سهامي بيمه ايران، نخستين شركت بيمه ايراني است كه در۱۵ آبان  ۱۳۱۴ تاسيس شده است وبا داشتن شعب و نمايندگي هاي متعدد در نقاط مختلف كشور و همچنين درخارج از كشور فعال ترين شركت بيمه درايران به شمار مي رود. تعداد پرسنل این شرکت 4598  می باشد و  کلیه سهام آن متعلق به دولت است.

آسیا :شرکت سهامي بيمه آسيا در تير ماه سال 1338 به منظور انجام انواع معاملات بيمه اي و عمليات بازرگاني تآسيس شد. پرسنل آن2560 نفر می باشد که سهام آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی، شرکت سرمایه گذاری ای اف جی اچ (کیش)،شرکت گروه مالی ملت(سهامی عام)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، شرکت پویا فراز کیش(سهامي خاص)می باشد.

البرز:شرکت بیمه البرز در تاریخ 28 تیرماه 1338 توسط بخش خصوصی تاسیس گردید. پرسنل آن 1223 بوده که دولت جمهوری اسلامی ایران، شرکت گروه مالی ملت، شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین سهامداران شرکت می باشند.

 دانا :بيمه دانا در سال 1368 بصورت شركت سهامي عام با سرمايه بخش خصوصي و با امكان فعاليت در كليه رشته هاي بيمه اي تاسيس شد. پرسنل آن 1622 نفر بوده که شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت، سازمان تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق  بازنشستگی کشوری سهامداران آن می باشند.

سینا: شركت بيمه سينا (سهامي عام) در 10 آبان 1382 گردید.پرسنل آن350 بوده و سهام آن متعلق به بنياد علوي، شركت مادرتخصصي مالي وسرمايه گذاري سينا،  شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان، صادرات نیرو خلیج فارس-کیش می باشد.

میهن: شركت بيمه ميهن (سهامي عام) در تاريخ 18/06/1387 به ثبت رسيده و پروانه فعاليت آن توسط بيمه مركزي ايران مورخ 16/11/1387صادر گرديده است.پرسنل فعلی آن 163 نفر بوده که موسسه سازمان اقتصادي رضوي، شركت سرمایه گذاری صبا تامين، شركت سامان محيط، شركت ليزينگ اميد، شركت تعاوني مصرف كاركنان بنياد مسكن انقلاب اسلامي سهامداران آن می باشند.

 توسعه: شرکت بيمه توسعه (سهامی عام)، در تاريخ 10/1/1382 به ثبت رسيد.پرسنل آن  596 نفر است که  شرکت اعتباري توسعه، شركت گسترش انفورماتيك ايرانيان، شركت بازرگاني تجارت نوين عالي، شركت سرمایه گذاری توسعه و ساختمانی برج آوران ابنيه، شركت پتروشيميايي دلفين سهامداران آن می باشند.

رازي:این شرکت از اوايل سال 1382 آغاز به کار نموده است.پرسنل آن  468 نفر است که کلیه سهام آن متعلق به اشخاص حقیقی می باشد.

سامان:بيمه سامان ششمين عضو گروه مالي سامان است كه اسفند سال 1383 فعاليت خود را آغاز نمود. پرسنل آن 418 نفر بوده که بانك سامان، شركت خدماتي و بازرگاني هزار كرمان، شركت  توسعه سرمايه گذاری بانك سامان و محمد ضرابیه سهامداران آن هستند.

 پارسیان: شرکت بیمه پارسیان(سهامی عام) در تاریخ  28/2/1382 جهت انجام كليه  امور بيمه هاي بازرگاني اعم از بيمه هاي  اموال ، مسئوليت و اشخاص به ثبت رسید. پرسنل آن 670  نفر بوده که بانك پارسيان، شركت گسترش سرمایه گذاری ايران خودرو (سهامي خاص)، شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت نفت  (سهامي خاص )، شرکت سرمایه گذاری پارسیان، بانک سینا، بانک سرمایه از سهامداران آن می باشند.

 کار آفرین:این شرکت در سال 1382 تاسیس گردید که پرسنل آن در حال حاضر 610  نفربوده و  بانك كار آفرين ، و چند شخص حقیقی دیگر سهامداران آن می باشند.

 نوین: شركت بيمه نوين به عنوان هجدهمين شركت بيمه در كشور جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 20/10/1384 به ثبت رسيده است.پرسنل آن 355 نفر بوده که  بانك اقتصاد نوين ، شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت نفت، شركت سرمايه گذاري سامانه استراتوس،شركت توسعه صنايع بهشهر و شركت سرمايه گذاري ساختمان ايران سهامداران آن می باشند.

پاسارگاد: شرکــت در تـاریخ ۸۵/۱۱/۱۸ و  با سرمایه ۴۵۰ میلیارد ریال به ثبت رسید. پرسنل آن  418 نفربوده و  بانك پاسارگاد، شركت سرمايه گذاري پارس حافظ و شرکت مدبران تجارت ایرانیان سهامداران آن می باشند.

 معلم: این شرکت در سال 1386 تاسیس گردیده که پرسنل آن 631 نفر بوده و شرکت ساختمانی معلم، شرکت بازرسی و مهندسی صنعتی ایران، شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی ج.ا.ایران،  بانک سرمایه و شرکت گروه راهبران اقتصادی آرمان  سهامداران آن می باشند.

 دي: تاریخ تاسیس این شرکت سال 1383 بوده که دارای 402 نفر پرسنل بوده و شركت  شاهد، شركت سرمايه گذاري توسعه معادن كوثر، موسسه قرض الحسنه بسيجيان، بانک دی، سرمایه گذاری دانایان پارس، شرکت توسعه سرمایه گذاری خوارزمی و سازمان اقتصادی کوثرسهامداران آن میباشند.

ما: شرکت بیمه ما با سهامداری بانک ملت و گروه مالی ملت در سال 1390 تاسیس گردید که پرسنل آن  104نفر می باشد.

آرمان: در تاریخ 15/5/91تاسیس گردید که پرسنل آن  55 نفر بوده و سهامداران آن تعاوني اعتباري مولي الموحدين، شركت كيسون، شركت سرمايه گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري، هواپيمايي ماهان و بانک تات می باشند.

کوثر: شرکت بیمه کوثردر سال 1389 آغاز به‌کار نموده است. پرسنل آن 169نفر بوده صندوق بیمه عمر پرسنل آجا، صندوق بیمه عمر پرسنل سپاه، صندوق بیمه عمر پرسنل ناجا، شرکت تامین نیلوفری نیکروزو سهامداران حقیقی دیگری آن را تشکیل داده اند.

ملت: شرکت بیمه ملت (سهامی عام) در مورخ 4/9/1382 بر اساس قانون ت بیمه گری تــاسیس گردید. پرسنل آن 313 نفر بوده که  شركت گروه بهمن، شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري، شركت سرمايه گذاري صدر تامين، شركت رايان سايپا، شركت مدبر كشت توس،شرکت امداد خودرو سایپا، شرکت مدبر بازرگان و شركت ايران و شرق سهامداران آن می باشند.

منبع

موسوی، سیدمهدی(1391)، موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0