مزایای ارزیابی عملکرد سازمان

  • موجب تشخیص نارسائی­ها موجد در سازمن می­گردد.
  • زمینه بهبود و اصلاح اختیارات زیان آور سازمانی را فراهم می­سازد.
  • موجب شناسایی فعالیت­های کارآ و اثر بخش می­شود که با تکید بر آنها، زمینه رشد و ارتقای کیفی امور می­تواند فراهم شود.
  • می­توان محیطی سالم را برای پرورش و بروز استعداد­های خلاق کارکنان فراهم آورده و موجب تقویت انگیزش آنان شد.
  • زمینه تشویق، دلگرمی مدیران کارآمد، متکبر، خلاق را فراهم ساخته و سرانجام منجر به بهره­وری بیشتر آنها می­گردد.
  • موجب مقایسه عملکرد­ها شده و فرصت رقابت سالم را برای سازمان­ها فراهم می­سازد.
  • از دیدگاه توسعه و بهبود مدیریت، تهیه و تنظیم برنامه­های میان مدت و بلند مدت از اهمیت خاصی برخوردار می­باشد.
  • آن را می­توان شاخص معتبری برای شناخت مدیران موفق به حساب آورده و در صورت اجرای صحیح، موجب برقراری نظام شایستگی می­گردد.

خلاصه اینکه با توجه به نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد سازمان، ضروری است در جهت نوسازی سازمان­ها و استفاده بهینه و مطلوب از توان بلقوه آنه، بویژه از دیدگاه منابع انسانی، به این مهم بیش از پیش توجه شود. لذا شناخت تنگنا­های موجود در زمینه ارزشیابی در جهت ارائه الگوی مناسب ضروری است.

سیر تکاملی مدل­های سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت

در سال 1950 مؤسسه جاس ژاپن آقای دکتر ادوارد دمینگ را برای انجام سخنرانی­های مختلفی در زمینه کیفیت به ژاپن دعوت نمود. در سال 1951 این مؤسسه به پاس خدمت دکتر دمینگ جایزه­ای به نام ایشان بنیان نهاد که اهدء آن همچنان ادامه دارد. این مدل، نگرش جدیدی در بحث کیفیت ایجاد و عنان کرد که برای تولید محصولات و خدمات با کیفیت، نیاز به هماهنگی همه جانبه در سطح سازمان داریم. اگر چه در آن زمان عمدتاً استفاده از روش­های آماری برای کنترل کیفیت در کانون توجه اصلی این مباحث بود، ولی همین تفکر ؛ نگرش فراگیر   منجر به ظهور کنترول کیفیت فراگیر در دهه 60 میلادی گردید.

موفقیت ژاپن در به کار گیری روش­های علمی کسب وکار، تهدیدی جدی برای شرکت­های آمریکایی ایجاد کرد، به طوری که در دهه 80 بسیاری از آنها با واگذاری کردن بازار به رقبای ژاپنی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند. این تهدیدات منجر گردید که شرکت­های غربی در روش­های کسب و کار خود تجدید نظر کرده و مدیریت کیفیت فراگیر را به طور گسترده­ای به کار گیرند.

در اواخر دهه 1980 مطرح شدن دو نگرش عمده، شیوه­ها و نظام­های مدیریت کیفیت سازمان­ها را بطور محسوسی تحت تاثیر قرار داد و موجبات ظهور استاندارد­های سری ISO 9000 و مدیریت کیفیت فراگیر را قراهم کرد. استاندارد­های سری ISO 9000 به منظور هماهنگ کردن استاندارد­های کیفیت و ارائه الگو­هایی برای تضمین کیفیت به وجود آمد. سنجش میزان انطباق و سازگاری هر سازمانی با استاندارد ISO 9000 به راحتی و از طریق انجام برنامه­های ممیزی ؛ داخلی/ بیرونی  امکان پذیر است و سازمان­هایی که بتوانند با موفقیت ممیزی­های شخص ثالث؛  توسط سازمان­های گواهی دهنده  را سپری کنند، موفق به دریافت گوتهینامه مربوط خواهند شد.

مدیریت کیفیت فراگیر، روشی برای مدیریت واداره یک سازمان است که اساس آن محور قرار دادن کیفیت و مشارکت همه اعضا سازمان بوده و هدف از آن، نیل به موفقیت در درازمدت از طریق جلب رضایت مشتری و تامین منافع همه ذی نفعان است. بر خلاف ISO 9000، یک استاندارد رسمی بین المللی برای مدیریت کیفیت فراگیر که مشخص کند چگونه می­تواند یک سیستم مدیریت کیفیت فراگیر را ایجاد کرد، وجود ندارد. حتی خطوط راهنمای یکسان و همانگی که کمک کند چگونه می­تواند استقرر و به کارگیری مدیریت کیفیت فراگیر را اندازه گیری و ارزابی کرد نیز موجود نیست. از سوی دیگر هیچ سازمان یا مرجع رسمی صدور گواهینامه­ای که قادر باشد استقرار و دستیابی به مدیریت کیفیت فراگیر را بر اساس استاندارد­های بین المللی گواهی نموده و به رسمیت بشناسد، نیز وجود تدارد.

از این رو می­بینیم نظریات کم و بیش متفاوتی توسط اندیشمندان این رشته همچون دمینگ، جوران، کرازبی، ایشی کاوا، قیگن بام و … در تعریف مدیریت کیفیت فراگیر و اصول و راه کار­های احرایی آن مطرح شده است. اما موضوعی که تمام اندیشمندان مدیریت بر آن اتفاق نظر دارند، ضرورت اندازه گیری اصول و معیار­های اصلی مدیریت کیفیت فراگیر در کشور­های محتلف انجام شده است. لازم به ذکر است که بیشتر در غرب، مدل­هایی برای ارزیابی بنگاه­های صنعتی و غیر صنعتی به وجود آمده بودند که با ظهور سیستم­های ISO 9000 به مقبولیت جهانی نیز رسیدند ولی هیچ کدام دید فراگیری نسبت به کسب و کار نداشتند. یکی از اولین گامها برای بخشیدن دید فراگیر به این مدل­ها، در سال 1983 و در کاندا با طرح جایزه کیفیت و سرآمدی کاندا برداشته شد. پس از آن در سال 1987 بعد از چندین سال کار مستمر، مدل کسب و کار جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج در آمریکا مطرح گردید که در واقع پوشش دهنده تمامی اجزا یک کسب و کار با در نظر گرفتن منافع تمامی ذی نفعان بود.

به دنبال مدل بالدریج، مدل جایزه کیفیت اروپا توسط بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت در سال 1991 ارائه گردید که بسیاری از کشور­های اروپایی و غیر اروپایی و از جمله کشور­ ما از آن پیروی کردند. از سوی دیگر، تغییرات به وجود آمده در اقتصاد جهانی، تلاش­های انجام شده توسط سازمان تجارت جهانی در راستای جهانی کردن اقتصاد و افزایش رقابت جهانی، و همه کشور­های مختلف ؛  اعم است که از توسعه یافته و یا در حال توسعه  را به این باور رسانده که برای حضور و بقاء در بازار­های منطقه­ای، جهانی و حتی داخلی باید توان رقابتی و قابلیت رقابت پذیری صنایع و سازمان­های خود را افزایش دهند. از این رو کشور­های مختلف، مطالعات متعددی در زمینه شناسایی و اشاعه عوامل کلیدی موفقیت سازمان­ها، به منظور بهبود عملکرد آنه انجام داده­اند.

جوایز ملی کیفیت و مدل­های سرآمدی سازمانی، حاصل این مطالعات و تحقیقات است و بسیاری از کشور­های توسعه یافته و در حال توسعه در سال­های اخیر آن را در سطح سازمان­های کسب وکار خود جاری ساخته­اند. جایزه دمینگ در ژاپن؛ جایزه کیفیت و سرآمدی کانادا ، جایزه مالکوم بالدریج آمریکا ، جایزه کیفیت استرالیا ، جایزه کیفیت اروپا ، جایزه کیفیت راجیو گاندی هند، جایزه ملی کیفیت ایران  ، جایزه ملی بهره­وری و تعالی سازمان ایران  و … نمونه­هایی از تلاش­های انجام شده در این زمینه است. اگر چه مدل­های دمینگ، بالدریج و ­EFQM معروف ترین مدل­های سرآمدی عملکرد هستند، ولی کشور­های دیگری هستند که مدل­های خاصی را برای خود توسعه داده­اند. البته مدل­های توسعه داده شده، غالباً از مدل­های معروف فوق الهام گرفته­اند.

جوایز ملی کیفیت بر این واقعیت تاکید دارند که بقاء در رقابت جهانی مستلزم بهبود عملکرد در مقیاس جهانی است. این مدل ها، با ارائه معیارهای ارزیابی، خطوط راهنمایی برای سازمان ها ایجاد می کنند تا پیشرفت ها و عملکرد خود را در زمینه کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازه گیری نمایند. از سویی معرفی سازمان های برتر و برندگان جوایز کیفیت، مثالهایی عملی از دستیابی و موفقیت در پیاده سازی اصول مدیریت کیفیت فراگیر را ایجاد و به سازمان ها کمک می کند تا با الگو قرار دادن آنها، نظام های مدیریت خود را بهبود بخشند.

منبع

زمانی،علی عسگر(1393)، تأثیر پیاده­سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0