مراحل رشد شخصيتي

در رشد شخصیت، سه مرحله وجود دارد: سالم، متوسط و ناسالم كه هركدام شامل سه لايه هستند. لايه‌‌هاي سالم با (1، 2، 3) لايه‌هاي متوسط با (4، 5، 6) و لايه‌هاي ناسالم با (7، 8، 9) مشخص هستند. لايه‌ها و مراحل رشد فردي به هم پيوسته اند و اين تقسيم‌بندي جهت میسر ساختن تشخيص مراحل رشد است. توجه به مراحل مختلف رشد شخصيتي ضروري است، زيرا كه نمايانگر تفاوت‌هاي بين افراد مختلف يك تيپ شخصيتي است. دو فرد داراي تيپ شخصيتي يكسان اگر يكي در مرحله ی سالم و ديگري در مرحله ی ناسالم باشد، مي‌توانند تفاوت‌هاي زيادي با هم داشته باشند.

در لايه‌هاي مختلف رشد، تيپ شخصيتي مي‌تواند پيش‌روي يا پس روي كند. جهت درك بهتر مراحل رشد، دو «در» يا «دروازه» در نظر گرفته می شود؛ يكي بين سالم و متوسط در لايه‌هاي 3 و 4 و ديگري بين متوسط و ناسالم . شدت کاریابی در یافتن کار موثر است و نتیجه ی جستجو، استخدام است. متغیرهایی چون خودکارآمدی، عزت نفس، عوامل شخصیتی، حمایت های اجتماعی، استخدام قبلی و جنسیت با رفتارهای کاریابی و متغیرهای آن مرتبط هستند. سپس برخی از مدل های کاریابی همچون مدل یادگیری، پاسخدهی هیجانی، کاریابی فاصله ای، گردشی، چند نظم دهندگی، جستجوی جهت دار، چند بخشی و… بیان شد و در مورد آن توضیحاتی ارائه گردید.
سپس مبانی نظری شخصیت شامل تعاریف مختلف ذکر گردید و در ادامه نظریات شخصیت شامل دیدگاه های مختلف به شخصیت همچون روانکاوی، رفتارگرایی، وجودی، پدیدار شناختی و نظریه ی مایرز-بریگز و نظریه ی اینوگرام آورده شد و در مورد هرتیپ مطالب و ویژگی هایی بیان شد. هر نظریه تعریف خاصی از شخصیت دارد.

در این پژوهش از نظریه ی اینوگرام برای تعیین ویژگی های شخصیتی افراد استفاده شد. در توضیح نظریه ی اینوگرام بیان شد که اینوگرام یک شکل هندسی است و از سه قسمت تشکیل شده است. اولین قسمت یک دایره است و قسمت دوم یک مثلث در درون دایره که نمایانگر نیروهای سه گانه ی طبیعت ؛ تفکر، غریزه و احساس  است و قسمت سوم یک ستاره ی چند ضلعی در درون دایره است. طبق مدل اینوگرام افراد در سه گروه اصلی ادراک گرا، احساس گرا و عمل گرا قرار می گیرند. هر یک از این سه گروه دارای سه زیر مجموعه است و در مجموع نه تیپ شخصیتی حاصل می شود.

تیپ یک یا اصلاح گرا ها بر تصحیح دیگران و کمال گرایی تاکید دارند و تمایل به درستی و کمال دارند. افراد تیپ دو یا یاری دهنده ها اهل کمک به دیگران و مهر و محبت هستند و بدون چشم داشت به دیگران خدمت می کنند. تیپ سه یا افراد عمل گرا اهل رقابت و موفقیت طلب هستند و تلاش آن ها برای کسب موفقیت است.

گروه فردگرا یا تیپ چهار، افرادی درون گرا، حساس، خیال پرداز، تودار و هنر دوست هستند. تیپ پنج با عنوان تیپ محقق، افرادی منزوی و کناره گیر، فلسفه گرا، مطلع و با تدبیر هستند و در تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده مهارت دارند. تیپ شش یا گروه وفادار، محافظه کار و مسئول هستند. آن ها دوستان زیادی دارند و همیشه وفادار و در پی استفاده از راهنمایی و حمایت افراد مورد اطمینان خود هستند.

تیپ هفت یا افراد کلیت گرا خوش خو و خوش رو، رهبر، پیشرو و انعطاف پذیر هستند. آن ها معمولا شلوغ، بی نظم و در فکر ایجاد هیجان در محیط هستند. تیپ هشت یا چالش طلب، فردی مدیر و رهبر است که کنترل امور را به دست می گیرد و بحث و مشاجره را دوست دارد و سعی در تسلط بر دیگران و در دست گرفتن قدرت دارد. تیپ نه یا مسالمت جو افرادی هستند که به راحتی خواسته ها و نیازهای خود را کنار می گذارند و خواسته های دیگران را ترجیح می دهند. این گروه صلح طلب هستند و تمایل به آرامش و صلح و صفا دارند .

انسان ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که به این ویژگی ها شخصیت گفته می شود. شخصیت در نظریات مختلف تعاریف متفاوتی دارد. یکی از نظریات شخصیت، نظریه ی اینوگرام است که انسان ها را براساس ویژگی هایشان در سه طبقه قرار می دهد و برای هر طبقه سه زیر گروه تعریف می نماید که این نه گروه رفتارها و ویژگی های متمایزی دارند.

 اکنون بررسی رابطه ی بین شخصیت به عنوان یک عامل موثر بر رفتارهای کاریابی بر راهبردهای کاریابی پرداخته شده. اگرچه پژوهش های فراوانی در مورد هر نظریه ی شخصیت و عوامل، وابسته ها و پیش بینی کننده های آن انجام شده است اما می توان به صراحت گفت که در بین این پژوهش ها جایی سخنی از نظریه ی اینوگرام نیست به ویژه انجام پژوهش را بیشترآشکارمینماید.در مورد کاریابی ومسائل مربوط به آن نیز تحقیقی که جوابگوی نیاز فعلی جامعه باشد به چشم نمی خورد.

منبع

حکیمیان،محبوبه(1392)، رابطه بين راهبردهاي كاريابي و تيپ هاي شخصيت دانشجويان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشکده علوم تربيتي وروانشناسي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0