مدل های بازاریابی رابطه مند

در ادبیات بازاریابی مدل های بازاریابی رابطه مند زیادی مطرح شده است، مثل مدل مورگان و هانت، مدل بیتی، مدل من سو و اسپیس و مدل؛ اما مدل توسعه یافته بازاریابی رابطه مند که توسط شاموت ارائه گردیده، جامع ترین مدل در این زمینه است. مطابق این مدل کیفیت ارتباط با تاثیرپذیری از منافع مالی ارائه دهندگان محصول و خدمات از مزایای اقتصادی مثل قیمت، تخفیفات، محصولات رایگان و تخفیفات دیگر جهت تضمین وفاداری مشتری استفاده می کنند. محققان معتقدند که حفظ پول انگیزه ای برای تشویق به رابطه با ارائه دهنده خدمت است. شرکت ها می توانند به مشتریان وفادار خود و آنانی که ارتباط صمیمانه تری با شرکت دارند، دو نوع منفعت مالی برسانند. این منافع عبارتند از: (قاضی زاده و همکاران، 1389، ص 409).

  • برنامه بازاریابی مستمر: در اجرای این برنامه، شرکت ها به خریدارانی که به طور مستمر یا به آنهایی که مبالغی کلان خریداری می نمایند، پاداش هایی اعطا می کنند.
  • برنامه بازاریابی باشگاهی: در زمان کنونی بسیاری از شرکت ها برای تقویت رابطه خود با مشتریان، برنامه عضویت باشگاهی را به اجرا در می آورند. گاهی عضویت و یا » گروه های صمیمی یا خویشاوندان « در این باشگاه ها به کسانی که آمادگی پرداخت مبالغ اندکی به عنوان حق عضویت را دارند، محدود می شود.

منبع

توکلی، سارا(1393)، بررسی عوامل مؤثر بر تبليغات شفاهي مثبت در نمایندگی‌های بیمه پاسارگاد استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0