متغیرهای شناختی و شخصیتی

  • تکانشگری

نوجوانان ضد اجتماعی و نارس از نظر اجتماعی، احتمالا بیشتر از نوجوانان دچار اختلالات اجتماعی در اوایل زندگی، دچار اختلال های روانی می شوند. یک اختلال رایج دراین گروه اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی است. این اختلال با تکانشی نبودن، اشکال در کنترل و نگهداری توجه و سطوح بسیار نامناسبی از فعالیت مشخص می شود. کودکان و نوجوانان دچار این اختلال، درمعرض خطر مشکلات اجتماعی و شکست تحصیلی قرار دارند .

  • مهارتهای اجتماعی ضعیف

مجموعه دیگری از مهارتها که در پیش بینی رفتارهای پر خطر نقش دارند و ممکن است همراه تکانشوری یا به تنهایی رخ دهند، مهارتهای اجتماعی ضعیف است. در این مورد کودکی که به رشد رفتار پر خطر ادامه می دهد تصور می کند با مشکلات کنار می َآید، ولی در واقع او به شیوه ای ناکار آمد عمل می کند. این کودکان اغلب به عنوان افراد دارای مهارتهای اجتماعی ضعیف توصیف شده اند و بیشتر اوقات والدین سختگیر وطرد کننده دارند .پتیت ، داج و برون، وایس ، ‌ این کودکان ممکن است به عنوان کودکان افسرده توصیف شوند برای این نوجوانان رفتار پر خطر شیوه ای برای منحرف کردن موقتی توجه آنان از مسائل و مشکلاتشان محسوب می شود .در زمینه های بسیاری از جمله قانون، بین دو گروه ازعملکرد های شناختی که اغلب سیستم یک  و سیستم دونامیده می شود تمایز ایجاد شده است. سیستم یک سریعتر، ساده  تر و شهودی تر است و آن بازتاب استفاده از غریزه است. وقتی که مردم به طور خودکار از سگ های بزرگ و پرواز ودر هواپیماها می ترسند، وقتی که آنها وسوسه می شوند که یک غریبه جذاب را ببوسند یا یک تکه بزرگ از کیک شکلاتی را بخورند، سیستم یک  در کار است، سیستم دو، آهسته تر و تلاشمندتر است و به مشکلات، در یک مدل تحلیلی تر نزدیک می شود سیستم دو ممکن است فرض کند که مسافرت با هواپیما و سگ های بزرگ احتمال ندارد که خطرناک باشند و آن ممکن است بهترین باشد که اول غریبه را بشناسیم واز کیک شکلاتی پرهیز کنیم. درقلمرو رفتارهای پر خطر به نظر طبیعی می رسد فکر کنید که نوجوانان مخصوصاً  توسط سیستم یک متاثر می شوند وسیستم دو نشان رشد نیافته یا ناتوان است. وقتی که نوجوانان با سرعت رانندگی می کنند، سیگار می کشند، یا به رفتار جنسی ناسالم اقدام می کنند، سیستم یک , ممکن است مقصر به نظر برسد .

 هیجان

علیرغم این که انسان در هر لحظه از زندگی روزمره خود با هیجان های مختلفی درگیر است اما ارایه تعریفی واحد که مورد تایید اکثریت صاحب نظران باشد، کار بسیار دشواری است، لذا تعاریف متعددی از هیجان ارایه شده است. دراین بین یکی از کامل ترین و مقبول ترین تعاریف برای هیجان توسط فیشر و همکارانش ارایه شده است. فیشر و همکاران ، سعی بر آن داشتند تا با در نظر گرفتن ابعاد مختلف ارایه شده از هیجان در تعاریف گوناگون، برای این مفهوم تعریفی ارایه دهند، دراین تعریف هیجان عبارت است از مجموعه ای پیچیده از عوامل ذهنی درونی که توسط عوامل عصبی و هورمونی مخابره می شود و عوامل زیر در پدیدایی آن دخالت دارند: روش های شناختی ,ارزیابی شناختی؛  فرایند های فیزیولوژیک, تمایل به بروز رفتار,  احساسات ذهنی, رفتارهای غیر کلامی .

منبع

نقاش،فرشاد(1394)، نقش تاب آوری و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0