فرصت های شغلی جایگزین و ترک خدمت

مودی و همکاران تعهد را به چهار دسته طبقه بندی کرده اند: ویژگی های شخصی، دویژگی های شغلی، تجربیات کاری و ویژگی های ساختاری.هم چنین جزء مستمر تعهد سازمانی براساس دو عامل، حجم و اندازه سرمایه گذاری های فردی و نیز درک فقدان فرصت های شغلی در خارج از سازمان، ایجاد می شود. این پیش شرط ها بر اساس مطالعه بیکر، فال رل و کازبالت مطرح شده اند.

به نظر بیکر احتمال این که کارکنان در سازمان باقی بمانند، رابطه مثبتی با حجم و اندازه سرمایه گذاری هایی دارد که در سازمان انجام داده اند . هم چون سرمایه گذاری ها، فقدان فرصت های شغلی جایگزین، هزینه های احتمالی ناشی از ترک سازمان را افزایش می دهد. بنابراین کارکنانی که می دانند جایگزین های شغلی کمتری برای آن ها وجود دارد، تعهد مستمر آن ها به سازمان فعلی قوی تر خواهد بود.فرصتهاي شغلی جایگزین  : آلن ناتالیج و مییر در بررسی عوامل مؤثر بر تعهد مستمر کارکنان به سازمان، اظهار داشتند که کارکنانی که امکان جایگزینی شغل دیگر براي آنها کم است تعهد بیشتري به سازمان دارند.

احساس موثر بودن و ترک خدمت:

تأثيرگذاري يا پذيرش پيامد شخصي درجه اي است كه فرد مي تواند بر نتايج راهبردي، ادار ي و عملياتي شغل اثر بگذارد تأثير گذاري عكس ناتواني در تأثير گذاري است افراد توا ن مند بر اين باورند كه مي توانند با تحت تأثير قرار دادن محيطي كه در آن كار مي كنند يا نتايجي كه حاصل مي شوند، تغييرايجاد كنند. افراد توان مند اعتقاد ندارند كه موانع محيط بيروني فعاليت هاي آن ها را كنترل مي كنند، بلكه بر اين باورند كه موانع را مي توان كنترل كرد . در واقع آن ها احساس كنترل فعال دارند اين كار به همان اندازه كه بستگي به توانايي تشخيص حوزه هايي دارد كه در آن ها مي توانند از تأثير و نفوذ برخوردار باشد به همان ميزان به توانايي اداره و تغيير محيط خارجي به منظور افزايش تسلط بر آن نيز بستگي دارد اين بعد به درجه اي اشاره دارد كه رفتار فرد در اجراي اهداف شغلي متفاوت ديده شود، بدين معني كه نتايج مورد انتظار در محيط شغلي به دست آمده است احساس موثر بودن، احساسي است كه فرد مي تواند در استراتژي ها، راهبردهاي مديريتي، پيامدها و نتايج شغلي نفوذ كند و به فرد فرصت داده مي شود تا بتواند كاري انجام دهد.

منبع

 شيرغلامي زرجوع ،حسن(1393)، ارزیابی عوامل انگیزشی موثر در کاهش ترک خدمت نیروی انسانی متخصص، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0