فرآیند توانمند سازی

بلانچارد  فرایند توانمندسازی را در سه مرحله خلاصه کرده است:

تسهیم اطلاعات : که به کارکنان اجازه می دهد موقعیتهای سازمان خود را بشناسند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند . تسهیم اطلاعات با اعتمادسازی در سازمان ، شکستن تفکر سلسله مراتبی سنتی آغاز می شود و در نتیجه موجب افزایش احساس مسئولیت پذیری کارکنان می شود.

خود مختاری و استقلال کاری در سرتاسر حد و مرزهای سازمان : حد و مرزهای سازمان از طریق مقصد ( چرا کار می کنید ) ، ارزش ها ( چه چیز راهنمای عمل شماست ) ، تصورات ( تصور شما از آینده چیست ) ، اهداف ( چه چیز، چه وقت ، کجا ، چطور و چرا انجام می دهید)، نقش ها (شما که هستید ) و سیستم و ساختار سازمانی ( کاری که شما انجام می دهید چطور مورد حمایت قرار می گیرد) مشخص می شود.

جایگزین کردن تیم های خود گردان به جای سلسه مراتب ها : هرگاه گروهی از کارکنان با مسئولیت های ویژه برای فرایند کار و تولید انتخاب می شوند، از شروع تا پایان کار برنامه ریزی و اجرا می کنند، همه چیز را مدیریت می کنند و مسئولیت را به صورت مساوی و عادلانه تقسیم می کنند . مزیت تیم های خودگردان در فراهم کردن رضایت شغلی، تغییر نگرش ، تعهد کاری ، برقراری ارتباط بهتر میان کارکنان و مدیران، اثربخشی بیشتر فرایندهای تصمیم گیری ، بهبود و پیشرفت عملیات، کاهش هزینه ها و بهره وری سازمان خلاصه می شود .

توانمند سازی زمانی اتفاق می افتد که کارکنان به اندازه کافی آموزش دیده باشند ، تمامی اطلاعات مربوط به کار فراهم گردیده باشد، ابزار ممکن در دسترس باشد، افراد درگیر کار باشند در تصمیمات مشارکت کنند و برای نتایج مطلوب پاداش مناسب داده شود. توانمند سازی تغییراتی در کارکنان به وجود می آورد که سبب دگرگونی کارکنان و در نهایت سازمان می شود. جدول زیر تفاوت کارمنان را در قبل و بعد از توانمند سازی نشان می دهد:

قبل از تحولبعد از تحول
ناتوانیتوانمندی
انتظار دستور برای اقداماقدام نمودن
انجام درست کارهاانجام کارهای درست
انفعالی بودنفعال و مبتکر بودن
کمیتکمیت و کیفیت
مدیر مسئول استهمه مسئولند
تغییر را به گردن دیگرا ن انداختنمشکل را حل نمودن
محتوافرآیند و تحول

با توجه به آنچه که بیان شد توانمند سازی روانشناختی به خصوص در مشاغل  و محیط ها پر تنش سازمانی، (که مراکز درمانی و حرفه پرستاری  نیز از جمله این محیط ها و مشاغل است) می تواند توانایی های افراد را در مواجهه  و کاهش آثار زیان بار این تنش ها افزایش دهد و بهره وری و رضایت مندی را بین همه ذینفعان سازمان افزایش دهد. متغیر دیگری که می تواند در این زمینه مؤثر باشد اعتماد سازمانی است. همان گونه که بیان شد اعتماد خود یکی از مؤلفه های توانمند سازی است اما دراین پژوهش اعتماد سازمانی به صورت مجزا و و به صورت یک متغیر مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد.

منبع

شمشادی، صادق(1394)، رابطه توانمندسازی روانشناختی با اعتماد و یادگیری سازمانی، پايان‌نامه کارشناسي‌ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0