فرآیند تهیه و تدارک کالا

هدف کلی نظام تدارکات عبارت است از خرید و تامین کالاهای مورد نیاز یا اجرای خدمات لازم، در کوتاه ترین زمان و موقع مناسب، با قیمت و کیفیت مطلوب و حفاظت از کالاهای خریداری شده، سپس تحویل به موقع آنها به واحدهای متقاضی و رفع احتیاجات آنها. وظایف محول شده به بخش تدارکات برای نیل به این هدف عبارتند از:

  • خرید (کارپردازی)

خرید خود شامل خریدهای داخلی و خریدهای خارجی است و عبارت است از تهیه و تامین کالاها و خدمات مورد نیاز با مشخصات مورد نظر و معین و با مناسب ترین وضعیت و قیمت، به طورکلی عمل ساده تغییر مالکیت و تصرف چیزی در برابر پرداخت بهای آن چیز را “خرید” گویند.

  • نگهداری کالاها در انبار (انبارداری)

انبارداری یعنی مراقبت از کالاهای خریداری شده، نظارت دقیق بر تحویل و تحول کالاها، توزیع و واگذاری آنها به واحدهای درخواست کننده به هنگام تقاضا.

  • توزیع

یعنی پخش کالاها و خدمات بین مصرف کنندگان یا تحویل دادن به موقع آنها به افراد یا واحدهای مصرف کننده برای رفع نیاز؛ بدین نحو که کالاهایی که از قبل به انبار وارد شده اند در اولین درخوست تحویل شوند (با استفاده از روش فایفو) تا مدت نگهداری کالا در انبار کوتاه گردد.

  • نظارت بر موجودی

نظارت بر موجودی یعنی تعیین زمان و مقدار مقرون به صرفه سفارش کالاهای مورد لزوم، نگهداری حساب موجودی های جنسی، نظارت مداوم بر حسن عمل آنها و تهیه صورت وضعیت موجودی ها در پایان سال مالی.در سیستم های سنتی، کنترل موجودی به دلیل عدم وجود شناخت کافی از طبقه بندی کالا و نبودن معیار و سیستم مناسب، سبب می‌گردد که کالاهای مشابه در مکان های گوناگونی نگهداری می‌شوند و یا بعضی از کالاها شناسایی نشوند و همچنین به دلیل عدم وجود مکانیزم مناسب و وابسته بودن این گونه نظام ها به افراد، دسترسی سریع به کالا (مخصوصا در زمانی که انباردار غایب است) کاری بسیار مشکل (و گاه غیرممکن) می‌شود.

این مسئله وقتی از دیدگاه اقتصادی بررسی می‌شود، نشان می‌دهد که تاخیر در امر تحویل کالا، خسارات جبران ناپذیری را بر پیکر سازمان وارد می‌کند؛ مثلا در سیستم تعمیر و نگهداری، تاخیر در تامین قطعه یدکی ماشین آلات تولیدی، منجر به رکود گردیده و موجب هزینه های کلان می‌گردد.این مورد در صنایع نظامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جایی که ممکن است مصالح ملی و اقتصادی را نیز تحت الشعاع قرار دهد. به عنوان مثال در امر پدافند هوایی، آماده سازی جنگ افزارها و سرعت در امر تعمیرات و نگهداری آنها از عوامل بسیار مهمی هستند که تاخیر در اجرای آن ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد

منبع

یوسفی، عبدالرضا(1394)، عملكرد سیستم جامع یكنواخت كالا در شركت، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت بازرگانی، دانشگاهه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0