عوامل موفقیت كارآفرینی استراتژیک  کدام اند ؟

رفتار كاركنان و ساختار سازمان: دو عاملی هستند كه در موفقیت كارآفرینی استراتژیک موثر هستند. كاركنان می‌توانند در سازمان كارآفرین شده و سازمان نیز می‌تواند دارای یك ساختار كارآفرین بوده و این دو مكمل همدیگر شده و سینرژی ایجاد كنند. در این مدل، تئوری زارا در مورد بازسازی استراتژیك، به عنوان یك پایه مورد پژوهش قرار گرفته است، زیرا بازسازی، سازمان‌ها را وادار به چالش می‌كند تا از پتانسیل سازنده منابع انسانی خود بهره گیرند و این كار را به كمك تشویق و تحریك آنها برای تفكر و عمل راحت تر می‌سازد. بازده اقدام و رفتارهای كارآفرینانه، نوآوری و ساختار كارآفرینانه، نوآوری سودآور است. نوآوری ای كه دربرگیرنده رفاه و آسایش برای سازمان خواهد بود.

رفتارهای كارآفرینانه افراد :عوامل مورد مطالعه در این زمینه شامل شناسایی فرصت ها، تسهیل فرصت‌ها و انگیزه جهت پیگیری فرصت‌ها است.

ساختار سازمانی : ساختار كارآفرینانه، یك ساختار غیر ثابت و زنده است. این ساختارهای حمایت كننده دارای سیستم انگیزاننده عملكرد، استانداردهای روشن و تعهد سازمانی قوی می‌باشند. ساختارهای تخت مطلوب، شامل سطح: رده عملیاتی؛ مشتمل بر یادگیران نوآور، مدیران میانی حمایت كننده و پرورش دهنده و مدیران عالی توانا ساز و شكل دهنده می‌باشند.ساختار سازمانی تحت تأثیر دو دسته عوامل است. متغیر‌های محتوایی که معرف کل سازمان و جایگاه آن در محیط است و متغیر‌های ساختاری که بیانگر ویژگی‌های درونی یک سازمان و وسیله ای برای اندازه گیری آن هستند. به این ترتیب متغیر‌های محتوایی بر متغیر‌های ساختاری اثر می‌گذارند.متغیرهای محتوایی تعیین کننده نوع ساختار ارگانیکی و مکانیکی می‌باشند. هر سازمان ساختاری دارد که بر مبنای متغیر‌های ساختاری و محتوایی آن ویژگی‌های خاص خود را دارا خواهد بود. سازمان‌های کارآفرین نیز از این امر مستثنی نمی باشند و با در نظر گرفتن جمیع ابعاد ساختاری و محتوایی می‌توان به ویژگی‌های آنها دست یافت و در طراحی چنین سازمان‌هایی از آن ویژگی‌ها بهره جست. در ساختار‌های ارگانیکی، پراکندگی واحد‌ها در سطوح افقی اندک، همکاری و اشتراک مساعی هم در سطح افقی و هم در لایه‌های عمودی بسیار زیاد، شرح وظایف منعطف، رسمیت بسیار اندک و نظام تصمیم گیری غیر متمرکز است. در حالی که چنین ویژگی هایی در ساختار‌های مکانیکی چهره کاملاً متفاوتی دارد. اما دقت در ساختارهای سازمان نشان می‌دهد که در یک زمان خاص و در یک سازمان نمی توان تمامی مختصات یک ساختار مکانیکی یا ارگانیکی را مشاهده نمود. در واقع در جایی این ویژگی‌ها در سازمان مورد مطالعه، قابل کشف است. پس ساختار‌های نظری دو سر یک طیف را تشکیل می‌دهند که با در نظر گرفتن همه ویژگی‌های فوق نقاطی از این طیف را می‌توان معین کرد که در عمل ساختار‌های گوناگون با درجاتی از مکانیکی و ارگانیکی بودن را بهنمایش در می‌آورند که در نوشتارهای علمی به ساختارهای عملی شهرت می‌یابند .

 ابعاد محتوایی:«ابعادی كه معرف كل سازمان هستند؛ مثل اندازه یا بزرگی سازمان، نوع تكنولوژی، محیط و هدفهای آن، آنها نشان دهنده سازمان و محیطی هستند كه ابعاد ساختاری در درون آن قرار می‌گیرند»

 منبع

نسرانی ، غلامرضا (1394) ، بررسی رابطه  ساختار سازمانی و کار آفرینی استراتژیک در واحدهای جهاد دانشگاهی مستقردر شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی ،دانشگاه خوارزمی پردیس بین الملل کرج

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0