عوامل موثر در ایجاد خودگردا نی در مدارس

نو ا ندیشی در مدیریت آموزش و پرورش از ویژگی های بارز نظام های آموزش و پرورش در دهه های اخیر به شمارمی رود ویکی ازاین مفاهیم خودگردانی است که براثرتمرکززدایی قابل ملاحظه و پایدار درنظام های آموزشی و انتقال اختیار و اقتدار تصمیم گیری به مدرسه پدید می آید .

چندین عامل در شکل گیری خود گردانی در مدارس موثر بوده اند که عبارتند از :

روش تخصیص منابع : که منظور از منابع به معنای وسیع آن عبارت است از مدرسه، برنامه درسی ، تجربه های یادگیری ، معلمان ، وسایل و تجهیزات وخدمات است .

 تحقیق در باره اثر بخشی مدرسه : در نتیجه ایجاد الگوهای جدید مدیریت آموزشی در سطح مدرسه مورد توجه صاحبنظران آموزش و پرورش قرار گرفته است .

تأثیر تحقیقات رشته های دیگر : درتوضیح تحولات مدیریت آموزشی، مطالعات و تحقیقات رشته های دیگر را نیز باید مد نظر داشت.

رفاه ملی

 نگرا نی ازنظر رفاه اقتصادی ، یکی ازعواملی است که برونداد تمرکززدایی و تمرکز گرایی در الگوهای  جدید مدیریت آموزش و پرورش موثر بوده است. زیرا بدون آموزش و پرورش کیفی ،رفاه ملی به مخاطره می افتدوحفظ استاندارد های بالای زندگی نامیسرمی شود .

مشتریان آموزش

سرعت تغییر در قرن 21 چندبرابرخواهد بود . سازمانها به حالت مجازی در می آیند . آنها تحت تأثیر دو نیروی تکنولوژی وجهانی شدن قرار خواهند گرفت وکارکنان به طور زیادی با مشتریان در ارتباط خواهند بود .

با شروع دهه 1990 ، محیطی ایجاد شده است که در آن ادامه حیات به عواملی چون رقابت پذیری ورفع نیازهای مشتری وارباب رجوع  بستگی خواهد داشت . در این میان مشتریان آموزش ؛ کسانی که از خدمات آموزش استفاده می نمایند از گروههای مختلفی تشکیل شده و نیاز به شناسائی دارند .بحث درباره تفکرمشتری درمتون آموزشی ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.درنظربرخی از افراد آموزش ،کلمه مشتری مشخصاً دارای یک لحن تجاری است که درآموزش قابل کاربرد نمی باشد. آنها ترجیح می دهند به جای آن ، از لفظ  ارباب رجوع  استفاده گردد زیرا  که ارباب رجوع  با اشارات ضمنی به خدمات حرفه ای مناسب تر بنظر می رسد از طرفی برخی بین ارباب رجوع که اولین استفاده کنند گان خدمات  آموزشی هستند ومشتریان که برای خدمات پول می پردازند وممکن است زمانی به خانواده ها ،کارفرمایان ، کارکنان ویا کارمندان دولت اطلاق گردد تمایز قایل می شوند . در اینجا واژه مشتریان برای هم مجموعه روابط وهم تمایزاتی که بین مشتریان اولیه که مستقیماً خدمات را دریافت می دارند و مشتریان ثانویه مانند خانواده ها وکارفرمایانی که دانشجویان و دانش آموزان را بورس می نمایند یعنی کسانی که یک سهم مستقیم در آموزش افراد خاص دارند ومشتریان رده سوم که دارای سهم مستقیم اندک ولی بسیار مهم در آموزش مانند کارفرمایان ، کارکنان دولت وجامعه بطور کل رادارا می باشند اطلاق می گردد . این سه رده مشتری را می توان مشتریان خارجی نظام آموزشی تلقی کرد. رده چهارم مشتری، مشتریان داخلی می باشند . این مفهوم اهمیت رفع نیازهای مشتری در داخل محیط کار رادر بر می گیرد یعنی شامل هر کسی که در موقعیت مشتری اطلاعاتی دریافت می کند وبا اومانند مشتری رفتار می شود.دانش آموزان به عنوان مشتری اولیه خارجی والدین وکارکنان از مشتریان ثانویه خارجی درزمینه آموزش می باشند.از آنجا که تحقیق حاضررضایتمندی دانش آموزان اولیاء وکارکنان را بعنوان ذینفعان مشتریان آموزش موردبررسی قرارمی دهد.

 والدین ؛ مدرسه 

همکاری اولیاء دانش آموزان با مدرسه با اینکه ازقدیم به دلایل مختلف دارای اهمیت بوده است، در چند دهه اخیر ضرورت این مشارکت به علت وجود تحولات سریع اجتماعی واقتصادی وتغییراتی که درارزشها وروشهای زندگی درجوامع پدید آمده است بیش از پیش محرزگشته است. سابقاً وظیفه مدرسه منحصر به انتقال دانش ومعلومات به دانش آموزان بود، ولی جامعه امروز مدرسه را علاوه برانتقال دانش وفرهنگ بشری ضامن رشد اجتماعی، عاطفی وسلامت وبهداشت روانی دانش آموزان می داند.

منبع

ابوالحسنی،مریم(1389)، رضایتمندی دانش آموزان، اولیاء و  کارکنان از عملکرد مدارس متوسطه نظری دخترانه هیات امنایی و مدارس عادی ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی گرمسار

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0