عوامل زمینه‌ای مؤثربر میزان رضایت فردی و شادی آن درامور زندگی

براساس یافته‌ها، جنسیت، سن، میزان تحصیلات و … عوامل زمینه‌ای مؤثر بر میزان رضایت و شادکامی فرد در زندگی است.

جنسیت: در مجموع به‌نظر می‌رسد که جنسیت و تا حدودی سن بر رضایت فردو شادی او اثر می‌گذارد به‌گونه‌ای که زنان کم‌تر از مردان احساس رضایت می‌کنند و با افزایش سن نیز بر میزان رضایت از اوضاع فردی افزوده می‌شود. آلیس در سال 2001 میلادی در تحقیق جالبی شصت‌ زن میان‌سال و شصت مرد مسن ؛60-65 به بالا را از‌نظر میزان رضایت‌مندی از زندگی، شادی و اعتماد‌به‌نفس مقایسه کرد. همگی این زنان از طبقات کم‌درآمد بودند که زندگی سختی را پشت‌سر‌ گذاشته‌بودند نتایج تحقیق فوق نشان داد که زنان مسن رضایت از زندگی و امید‌واری بیشتری داشتند شاید یکی از دلایلش این باشد که افراد با افزایش سن، ثبات روانی بیشتری بدست‌می‌آورند و همین امر ناخرسندی آنان را کاهش می‌دهد.

اما با این همه به‌نظر می‌رسد با توجه به یافته‌های دیگر پژوهش‌ها، باید کمی محتاط‌تر نسبت به این موضوع، نظر کلی داد: چرا که در جریان یک بررسی آماری که در اصل می‌توان گفت نتایج 146 بررسی دیگر را جمع‌بندی کرده‌است مشخص کردند که کم‌تر از یک‌درصد از شادی‌های زندگی به جنسیت اشخاص بستگی دارد و نتایج یک بررسی مشابه نیز به این نتیجه رسید که زن‌ها به‌طور کلی، کمی شادتر از مردها هستند و به استناد به یک بررسی دیگر که در شانزده کشور مختلف انجام گرفت می‌توان گفت که زن‌ها و مرد ها حدوداً به یک اندازه بسیار شاد-راضی-خیلی راضی جواب می‌دهند. بررسی دیگری که از سوی 68 پژوهشگر در 39 کشور واقع در نقاط مختلف جهان، روی 18033 دانشجو انجام‌گرفت نیز به نتایج مشابهی دست‌یافته‌است.

میزان تحصیلات: میان متغیر تحصیلات  رضایت از اوضاع فردی و شادبودن نیز ارتباط مستقیم وجود دارد. به‌طوری‌که با افزایش تحصیلات رضایت از اوضاع فردی هم افزایش می‌یابد و این امر درنتیجه منجر به شادی فرد در زندگی می‌شود.

میزان دینداری: اوئیس با انجام‌دادن یک مطالعه در مورد اثرات دین بر سلامت روانی، دریافت که افراد دارای نگرش دینی بالا نسبت به افرادی که سطح نگرش دینی پائین‌تری داشتند، از یک طرف وسواس و از طرفی میزان روان‌‌رنجور‌خویی کم‌تری نشان دادند. اما نتایج بررسی‌های دیگر که در قالب پایان‌نامه انتشار یافته، خلاف این مطلب را نشان می‌دهد. نتایج تحقیق تعیین میزان شادکامی دانشجویان دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران و رابطه‌ی ان با عمل به باورهای دینی و برون‌گرایی نشان داد که بین شادکامی با نگرش عمل به باورهای دینی رابطه‌ی مثبت و معنا‌دار وجود دارد. یافته‌های پژوهشی بررسی میزان شادکامی و عمل به باورهای دینی در رابطه با جنس مخالف نشان داد که میزان شادکامی افرادی که با کسی از جنس مخالف ارتباط ندارند بیش از کسانی است که چنین ارتباطی را دارند و نیز بین میزان دینداری وعمل به واجبات و مستحبات دینی ومیزان شادکامی یک همبستگی مثبت ومعنادار وجود دارد.

وضعیت تأهل: در پژوهش کوشا و محسنی که در سال 2004 میلادی صورت‌گرفته، رضایت از زندگی متأهل و مجرد ایرانی، مقایسه‌شده‌است. براساس نتایج آن‌ها در زنان ایرانی متأهل بودن، شاغل بودن، داشتن تجارب مطلوب و نیز تحصیلات بالا با رضایت بیشتر از زندگی رابطه دارد. اشخاص جوان یا پیر، زن یا مرد، فقیر یا ثروتمند از داشتن رابطه‌ی عاشقانه‌ی پردوام شاد می‌شوند. صد‌ها بررسی صورت‌گرفته در این زمینه به این نتیجه‌ی واحد رسیده‌اند که: زوج‌ها در مقایسه با افراد مجرد یا همسر از‌دست‌داده و به‌خصوص در مقایسه با کسانی که از هم جدا شده‌اند شادتر هستند و از زندگی خود بیشتر لذت می‌برند. بررسی‌های انجام شده در آمریکا، نشان می‌دهد که کم تر از 25% اشخاص مجرد و بیش از 40% کسانی که ازدواج کردند خود را فردی شاد معرفی می‌کنند.

رضایت مالی: میزان رضایت مالی نیز به عوامل گوناگونی مانند: جنسیت- سن- میزان تحصیلات بستگی دارد. به‌طوری‌که رضایت مالی ایرانیان به‌طور نسبی، در میان زنان و افراد میان‌سال،نسبت به افراد جوان و سالمند و افرادی با مدرک تحصیلی لیسانس ،نسبت به افراد بی‌سواد و دارای مدرک تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، دیپلم و فوق‌دیپلم، فوق‌لیسانس، دکتری درصد بیشتری را به خود اختصاص داده‌است.

منبع

کریمی،الهام(1391)،تأثيرشادكامي برروي پيشرفت تحصيلي دانشجويان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

 از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0