عوامل تعيين كننده  در سرمایه گذاری

داشتن چارچوب مشخص براي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در كشورها با توجه به گسترش تجارت آزاد و جهاني شدن، اهميت خود را ازدست داده است. ابزاركشورها براي جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي شامل قوانين و مقرراتي است كه چگونگي ورود و رفتار سرمايه‌گذاران خارجي، معيارهاي عملكرد شركتهاي خارجي وابسته و عملكرد بازارها را مشخص مي كند بعضي از عوامل گوناگون موثر براي جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي با عنوان‌هاي سياسي، اقتصادي، جغرافيايي و حمايتي و تشويقي شناخته مي‌شود. به طور مثال در عوامل اقتصادي مباحثي چون وجود زيرساختهاي اقتصادي گسترده، بازبودن سيستم اقتصادي و … مورد بررسي قرار مي‌گيرد و يا در عوامل حمايتي و تشويقي مباحثي چون معافيتهاي ماليتي، ‌تسهيلات زيربنايي و …. مطرح مي‌گردد.

سرمايه‌گذاري خارجي و توسعه اقتصادي

طرحهاي سرمايه‌گذاري خارجي مي‌تواند ضمن ايجاد فرصتهاي شغلي، باعث افزايش صادرات غير نفتي، تكميل حلقه‌هاي زنجيره توليد، اكتشاف، ‌بهره‌برداري ازمنابع و فر‌آوري،‌ رونق بخشيدن به بازار رقابت، ‌افزايش كيفيت كالاها و خدمات و كاهش قيمتها شود و از طرفي با رويكرد به فناوري مدرن، نابودي مديريت سنتي و بازاريابي مناسب زمينه براي رقابت پذيري صنايع و ورود آنها به بازار جهاني هموارمي‌شود.

منبع

نظری، علی(1393)، ریسک و بازده در سرمایه گذاری های جایگزین طلا، ارز و سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0