عواملي كه رفتار شهروندي كاركنان را ارتقاء و پرورش مي‌‌دهند

رضايت شغلي

تئوري كسب و كار سنتي پيشنهاد مي‌كند كه «كاركنان شاد» شهروندان خوب و بهره‌ورتري هستند و ارگان ايده و نظراتي را در خصوص روابط بين رضايت شغلي و آنچه كه تحت عنوان رفتارهاي ماوراي وظايف رسمي ناميده مي‌شود ،تبيين ساخته است. بسياري از اسناد و مدارك معتبر گوياي اين حقيقت است كه شاخص‌هاي رضايت شغلي تأثيرات شاخص‌هاي ذهني بهره‌وري كاركنان را كاهش مي‌دهند.

رهبري تحول آفرين

رهبران كريزما افراد جذابي هستند كه زيردستان شان را به لحاظ عاطفي واحساسي شناسايي مي‌كنند و كاركنان زماني به افزايش تلاش ها و كوشش هاي فوق العاده (اضافي) مبادرت خواهند كرد كه آنها با رهبران حمايتي و تحول آفرين كار بكنند. به علاوه رهبران تحول آفرين يك چشم‌انداز هدفمند و آرماني را به شركتي كه كاركنان را براي اجراي اهداف موفقيت‌آميز از طريق تأكيد و علاقه‌مندي به سازمان بيش از افراد كنار هم گرد مي‌آورد, ابلاغ مي‌كنند.كاركناني كه براي رهبران تحول آفرين كار مي‌كنند اغلب فراتر از وظايف رسمي براي منفعت رساندن به سازمان انگيزش پيدا مي‌كنند, در ضمن كاركنان در صورتي كه آنها روابط نزديك, صميمانه, حمايتي و توسعه يافته را پرورش دهند در آن صورت كاركنان براي درگير شدن در شهروندي سطوح بالاي ارتقاء يافته تمايل خواهند داشت. به طور كلي سرپرستاني كه با كاركنان شان پيوند و روابط ضعيفي را به وجود مي‌آورند و با آنها دير آشنا ‌شوند و نيز هنگامي كه كاركنان سرپرستان شان را ناآگاه و بي مطلع تلقي كنند احتمالاً كمتر در رفتار شهروندی سازماني درگير مي‌شوند.

درگيري شغلي و شغل‌ها و مأموريتهاي جذاب

درگيري شغلي يعني ايجاد فرصت و مجال هايي براي تكميل وظايف و مأموريت هاي جذاب به طوري كه كاركنان در كارشان بيشتر  غوطه‌ور و غرق شوند. بررسي ها و مطالعات قبلي در خصوص رضايت شغلي روشن ساخت كه درگيري شغلي با شاخص‌هاي سنتي عملكرد يا بهره‌وري پيوند ضعيف و محدودي را نشان مي‌دهد. هر چند افرادي كه به طور گسترده در كارشان درگير هستند آنها در واقع بيشتر رفتار شهروندي سازماني را از خود بروز مي‌دهند ضمناً‌ وظايف و مشاغلي كه بازخورد كافي را براي افراد فراهم مي‌كند در صورتي كه آن وظايف روتين, تكراري و مشخص باشند رفتار شهروندي به طور قابل ملاحظه  پايين‌تري را نشان مي‌دهند. خط مشي‌هاي بوروكراتيك و رويه‌هايي كه عمدتاً‌ طرق انجام كاركنان را محدود و مسدود مي‌كنند مي‌تواند نيز به عنوان موانع عملكرد رفتار شهروندي سازماني عمل كنند.

منبع

سعیدیان،حسن(1394)،عملکرد شغلی کارکنان براساس توانمندسازی،رفتارشهروندی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی صنعتی وسازمانی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0