علل عدم تمايل  مددجويان به  اجراي طرحهاي اشتغال و خودكفايي

يكي از فعاليت هاي مهم كميته امداد امام خميني(ره)كمك به خوداشتغالي و رفع بيكاري محرومان در قالب طرح هاي اشتغال زايي و خودكفايي مي باشد كه هر سال نيز به جمع تعداد متقاضيان اين خدمت افزوده ميشود بخش اشتغال و خودكفايي كميته امداد امام خميني(ره)اهدافي چون1- ارتقاء سطح آگاهي هاي فرهنگي، علمي ومهارت هاي فني و حرفه اي مددجويان2- افزايش توان اقتصادي افراد و خانواده هاي مستعد تا مرز خودكفايي كامل به نحوي كه آثار فقر و محروميت از زندگي فردي و خانوادگي ايشان محو گردد 3- ايجاد فرهنگ كارآفريني و تلاش در مددجويان براي رسيدگي به زندگي بهتر، را دنبال ميكند.

در واقع مأموريت كميته امداد از حمايت از اقشار محروم جامعه در مرحله اول خوداشتغالي و بسترسازي براي تأمين معاش آنان بوده و در مرحله بعد با ارائه آموزش ها و مهارت هاي مختلف م يخواهد كه اين اقشار محروم و مستضعف توانمند شده و خودكفا گردند وديگر نيازي به حمايت اين نهاد نداشته باشند. از آنجا كه هر ساله مقدار قابل توجهي از اعتبارات اين نهاد صرف ايجادفرصت هاي شغلي و آموزش و كاريابي براي مددجويان مي گردد، شناسايي عوامل موفقيت طرح هاي خودكفايي ازاهميت بسياري برخوردار است.

اجراي طرح هاي خودكفايي، براي مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) نقش مهمي در توانمند سازي اين افراد ايفا مي نمايد. اما از آنجا كه اجراي اين گونه طرح ها داراي هزينه است و ازطرفي تعداد خانوارهاي زير پوشش روبه فزوني است؛ چنانچه برنامه هاي خودكفايي با ملاحظه عوامل كليدي موفقيت اين طرح ها اجرا گردد و همچنين زمان لازم براي خودكفا شدن خانوارها كاهش يابد، نه تنها از بار مالي اين نهاد كاسته مي شود بلكه مي توان با اجراي برنامه هاي پوياتر، خانوارهاي بيشتري را تحت پوشش قرار داد.

اصولا ميل به اشتغال، و حذف بيكاري در واقع مهم ترين شيوه غلبه بر فقر، كاهش نابرابريها، و بي عدالتيهاي اجتماعي است چرا كه در متون ادبيات توسعه، همواره بيكاري موجب فقر، و فقر نيز باعث ناهنجاريها، و ناسازگاريهايي همچون اعتياد ، دزدي، و ديگر آسيب هاي اجتماعي شده است.توانمند سازی در کمیته امداد : در حال حاضر کمیته امداد انسان پروری را در مقابل فقیر پروری قرار داده و تلاش می کند مبانی دینی و ارزش های اسلامی را در خانواده ها تقویت کند و استقبال و خود کفایی خانواده ها را پرورش کند .

بيكاري فزآينده سبب نگراني لايه هاي گوناگ.ن جامعه بويژه دانش آموختگان جوان شده است و دولت براي پديد آوردن تحولي مثبت در شرايط نا مطلوب بازار كار ،از سياست هاي حمايتي گوناگون پيروي كرده است تا فرصت هايشغلي را افزايش دهد .دادن اعتبار ات، همواره يكي از مهمترين اجزاي سياست هاي اشتغال در ايران بوده است.در دو دهه گذشته ،بخش چشمگيري از بودجه دولت ،به منظور اشتغال آفريني هزينه شده ولي در عمل به راههايي افتاده كه به پديد آمدن فرصت هاي شغلي پايدار نينجاميده است.

با توجه به اينكه مسئله اشتغال و از بين بردن بيكاري يكي از مهم ترين دغدغه هايمقام معظم رهبري ، دولت و نظام جمهوري اسلامي مي باشد كميته امداد امام نيز در اين راستا از زمان شكل گيري تاكنون اشتغال و رفع بيكاري را در اهم فعاليتهاي خويش قرار داده و همواره مسئولين اين نهاد برنامه هاي حمايتي خويش را منوط به اجراي طرحهاي اشتغال و خودكفايي از سوي مددجويان مرتبط نموده اند چرا كه اين باور در امداد وجود دارد كه بايستي به مددجويان شيوه ماهيگيري را آموخت نه طريقه ماهي خوردن: و اين باور باعث گرديده تا ايجاد اشتغال در كميته امداد به يكي از باورهاي مسئولين در راستاي از بين بردن بيكاري و ايجاد درآمد مستمر براي مددجويان تبديل شده است و كميته امداد با اجراي آموزشهاي كوتاه مدت ، بلند مدت، آموزشهاي استاد شاگردي، تعامل و حمايت از كارفرمايان، و كاريابي توانسته است همگام با ساير سازمانهاي دست اندر كار اشتغال گامهاي مهمي در راستاي ايجاد اشتغال در كشور بردارد .

با توجه به تجربیات وسیع کمیته امداد در ایجاد اشتغال و توانمند سازی محرومین و کارآفرینی در جهت فقر زدایی ، راهکار ها و تجربیات در این زمینه با تعریف عملیاتی متغیر ها ارائه خواهد شد. استراتژی کارآفرینی  : انتخاب تصمیمات عقلایی که بر اساس تکنیک های فکری خردمندانه مبتنی بر شناخت فرصت ها ، منابع و مهم تراز همه ،چگونگی انجام و اجرای کار ها و روش های صحیح تحت ریسک پذیر و نوع آور شکل گرفته است . پیتردراکر استراتژی کارآفرینی را مجموعه ای از شناخت های فردی که در قالب برنامه و هدایت به منظور تبدیل فرصت ها به ارزش ها که به دنبال آن منافع فردی ، جمعی و اجتماعی را به همراه داشته باشد.

کارآفرینی چیست؟کارآفرینی به معناي نوآوري، مخاطره پذیري، برخی بعنوان نیروي متعادل کننده بازار و مترادف با ایجاد یک کسب وکار جدید (بر مبناي یک ایده جدید) یا توسعه کسب وکار موجود میدانند.مطالعه برنامه ها، استراتژيها، سیاستها و راهکارهاي مختلف توسعه با بررسی تجربه عملی کشورهاي مختلف در زمینه توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی، نکات کلیدي بسیار مهمی را پیش روي ما گذاشته است که توجه به آنها و “یادگیريِ” درست نکات ، باعث روشن شدن فضاي موضوع کارآفرینی و اشتغالزایی و تسهیل و تسریع فرآیند سیاستگذاري در این زمینه خواهد شد. با بکارگیري رویکرد “بومی سازي ”, ابتکارات و دانش سایر ملل, بصورت اثربخش برنامه هاي محلی را طراحی و اجرا نمود. امروزه صاحبنظران معتقدندکه باید جداي از سیاست ها و استراتژي هاي کلان توسعه و توسعه اقتصادي ، بطور ویژه و مشخص به امر مشاغل خرد و ریشه کنی فقر گسترده حاکم برآن نیز پرداخت.

توانمند سازی در کمیته امداد : در حال حاضر کمیته امداد انسان پروری را در مقابل فقیر پروری قرار داده و تلاش می کند مبانی دینی و ارزش های اسلامی را در خانواده ها تقویت کند و استقبال و خود کفایی خانواده ها را پرورش کند . ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه با کمبود منابع مالی ارزان مواجه است و اعتبارات دریافتی از موسسات و نهاد های حمایتی در جهت توانمند سازی فکری و فرهنگی مددجویان و توانمندی اجتماعی و اقتصادی محرومین مبتنی بر آموزه های اسلامی با تقویت بنیان خانواده و ایجاد سرمایه اجتماعی  برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی لازم است و با کارآفرینی در محیط کسب و کار و توسعه مشاغل خرد و خانگی و با مهارت آموزی در ایجاد اشتغال و ثروت مبتنی بر تولید از طریق کمیته امداد اقدام نمود .

منبع

زارعي، محمد(1394)، علل عدم تمايل  مددجويان به  اجراي طرحهاي اشتغال و خودكفايي، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0