ضرورت یادگیری مهارت اجتماعی

در وجود انسان استعداد های مختلفی  نهفته است که یکی از استعداد ها جامعه گرایی است.انسان اگر خوب تربیت شود این توانایی را دارد که وارد شبکه روابط اجتماعی شود،از نقش و وظایفی که در قبال دیگر افراد جامعه  دارد، آگاهی لازم را کسب کند و به انجام نقش های خود بپردازد.جامعه پذیری چیزی نیست که برای آن زمان و مکان مشخص قائل شد.در واقع این فراگیری از آغاز تولد شروع می شود و از راه عوامل و منافع مختلف فرد بدست می آورد و شخصیت اجتماعی او شکل میگیرد.ولی آنچه مسلم است پیچیدگی زندگی اجتماعی، آمو زش های غیر رسمی برای اینکه افراد یک جامعه را برا زندگی اجتماعی آماده کند کافی نیست. برای تربیت اجتماعی افراد باید  برنامه ریزی درسی و تربیتی به عمل آید و در هر گروه سنی شرایط و فرصت های تربیتی خاص برای آن فراهم شود تا رشد اجتماعی و ابعاد دیگر به تدریج تحقق یابند.

تحقیقات متعدد نشان می دهد که پرورش اجتماعی ، جمعی و روحی انسان به شدت تحت تاثیر عوامل موجود در اولین سال های زندگی وی قرار دارد و به طور عمده می تواند آنها تغییر یابد .کودک با کمبود در دوران خردسالی قادر نخواهد شد در سطوح بالاتر و پیشرفته از شرایط و فرصت های تربیتی بهره مند گردد و رشد حاصل کند.گاه در مراکز درمانی،در زمینه آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان برای جلوگیری از اختلال روانی ممکن است فردی را مورد مطالعه قرار دهند.شواهد نشان میدهند بسیاری از بزرگسالانی که دچار عوارض روانی؛ خاصه تشویشی،افسردگی های واکنشی و اختلال شخصیت هستند از نظر اجتماعی نیز بی کفایت به نظر می رسند. تحقیقات دراز مدت  حاکی از آن است که نارسایی های دوران کودکی در زمینه روابط اجتماعی به دوران بزرگسالی منتقل می شوند. آگاهی از نیاز به آموزش مهارت های اجتماعی غالبا از طریق بررسی ارتباط میان رفتار اجتماعی و پیشرفت تحصیلی عاید می شود.

از آنجا که زندگی در نیم قرن اخیر همراه با رشد جمعیت و تغییرات وسیع اجتماعی و صنعتی تحولات عظیمی یافته و به نظر می رسد که شمار بزرگی از کودکان و نوجوانان دچار مشکلات سازگاری اجتماعی و رفتاری و عاطفی هستند،ضرورت یادگیری مهارت های اجتماعی بیشتر آشکار می شود اجتماعی کردن صحیح کودکان به عنوان یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت چنین ضرورتی را بیشترآشکار می کند .

منبع

افضلان،مریم(1393)، اثر تعدیل کنندگی راهبردهای مقابله ای و حمایت های اجتماعی دررابطه با کیفیت زندگی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0