ضرورت مدل فرهنگی برای برنامه ریزی فرهنگی

به ضرورت عینی، نداشتن برداشت عمیقی از فرهنگ و فعالیت فرهنگی، جدی نگرفتن اصلاح فرهنگی جامعه، پرداختن به توسعه کمی محصولات فرهنگ بدون محاسبه جدی تاثیرات فرهنگی آن، نپرداختن به تغییر ساختارهای فرهنگی و روش های اداره فرهنگ، نداشتن تصویر روشن و نظام مند از عوامل و اهداف فرهنگی، از عوامل ضرورت دستیابی به مدل فرهنگی برای سامان دهی و تعالی فرهنگی جامعه است ،برنامه ریزی فرهنگی ملاک تصمیم گیری های اجرایی فرهنگی است. مدل فرهنگی روشی است که بر مبنای مشخص به برنامه ریز فرهنگی، قابلیت ارزیابی، امکان تصمیم‏گیری، قدرت کنترل و تصمیم بهینه  می دهد. ضرورت دستیابی به مدل فرهنگی، به ضرورت عقلی و عینی قابل اثبات است. مدل فرهنگی مبتنی بر مبانی و متناسب با اهداف تنظیم گشته است.

رویکرد های برنامه ریزی فرهنگی

 چندین رویکرد نسبت به برنامه ریزی فرهنگی وجود دارد از جمله رویکرد جدید برنامه ریزی فرهنگی پالمر، مدل برنامه ریزی منابع فرهنگی  ، برنامه فرهنگی برودی، مدل استراتژی فرهنگی فیلاردی، که از میان این رویکردها، رویکرد برنامه فرهنگی برودی به موضوع پژوهش قرابت بیشتری دارد بدلیل پیچیدگی این مدل، اطلاعات مربوط بدان ابتدا توضیح و شرح داده و سپس برای درک بهتر مطالب به صورت نمودار درختی  نمایش داده شد ه است

برنامه فرهنگی برودی:

از نظر برودی ، شهردار شهر هولروید،  یک شهر خلاق در برگیرنده ایده ها و اندیشه های جامعه و ترغیب اعضای آن برای تفکر خلاق است. شهر خلاق و پویا، با انرژی، زیرک و نو آور است برنامه فرهنگی، پتانسیل خلاق جامعه، توانگر کردن و مشارکت مردم جامعه، و زندگی کاری را توسعه می دهد. در راستای هدف رشد و توسعه، نیاز برای سرمایه گذاری در خلاقیت، یادگیری و دانش برای نیروی کار آینده، تعلیم و تربیت افراد جوان دارای اهمیت فراوانی است از نظر وی فرهنگ بخش مهم و اساسی از زندگی است. که نشان دهنده هویت ما و شیوه ای است که ما زندگی می کنیم و این که ما چه کسی هستیم را نشان می دهد. در حقیقت فرهنگ ما یک بیانیه و شرح حالی است از اینکه چه کسی هستیم و نشان دهنده ی ایده ها، اعتقادات، و ارزش های ماست و هویت و انتظارات ما را از آینده منعکس می نماید. شورای شهر هالروید برنامه فرهنگی را برای ایجاد و تقویت فرصتها در جهت ایفای تعهدات برای مشارکت در فرهنگ و افزایش قدرت و جاذبه فرهنگی شهر هالروید توسعه می دهد. برنامه فرهنگی به دنبال برنامه سال 1996 برای پنجسال آینده ، تدوین شده است که دارای ساختار ی در جهت انسجام خلاقیت، نوآوری، تفکر خلاق و نو آور و مشارکت در فرایند کاری است.

 این برنامه فرهنگی از دو بخش تشکیل شده است:

  1. چارچوب فرهنگی شامل: مفاهیم، اصول و چشم انداز
  2. برنامه اجرایی فرهنگی که شامل چهار الگو و اهداف آن‏ها در جهت رسیدن به چشم انداز می باشد.

موفقیت به کار گیری این برنامه فرهنگی منافع زیادی را در بر خواهد داشت که شامل توازن فرهنگی، تنوع فرهنگی و احترام به فرهنگ ها، بهبود و ارتقاء مکان های عمومی، تعامل گروه های اجتماعی، مشارکت فعال در فعالیت های خلاقانه و فرصت های بیشتر برای اظهار فرهنگی می باشد.

چارچوب فرهنگی (CF)

  • چشم انداز
  • اصول سیاست های فرهنگی
  • چشم انداز: در بر گیرنده نو آوری و ایده های جدید برای پایداری و افزایش قدرت و جاذبه فرهنگی است.
  • اصول سیاست های فرهنگی:

تنوع فرهنگی: افزایش آگاهی ها، شناسایی و محترم شمردن برای تنوع فرهنگی و حمایت از فرصت ها برای کنش ها و اثرات اجتماعی و منشور فرهنگی

  • مشارکت و همکاری: ترغیب مشارکت فعال جمعی در ابتکارات فرهنگی و ترغیب همکاری فعال بین جوامع و سازمآن‏ها برای پرورش ابتکارات فرهنگی.
  • دستیابی و برابری: حمایت و بهبود دستیابی و برابری و انصاف برای جامعه جهت مشارکت در ابتکارات فرهنگی که سلامت و تندرستی را حمایت می کند. که این دستیابی ها شامل فعالیت ها، پروژه ها، حوادث و رویدادها می باشد.
  • خلاقیت و نو آوری: ترفیع، ترغیب، شناسایی و حمایت توسعه خلاقیت و ابتکارات نو آوری به عنوان ابزاری برای بهبود کیفیت زندگی جامعه.

برنامه اجرایی فرهنگی (CAP)

برنامه اجرایی فرهنگی شامل چهار الگوی زیر می باشد:

خلاقیت

  • هدف: ترغیب تفکر خلاق در جامعه و حمایت از افراد با استعداد و خلاق.
  • عقاید و تفکر خلاق، نو آوری، تفکر انتقادی و روش های حل مساله را تسهیل می بخشد.
  • توسعه فکر انتخاب شده خلاق
  • ارتقاء و بالا بردن استعدادها و توانایی های خلاق
  • پرورش و رشد استعداد و توانایی های خلاق
  • شبیه سازی و افزایش پتانسیل خلاق در زندگی روزانه

 مردم ما

هدف: شناسایی و رصد نیازهای فرهنگی مختلف و حمایت از فرصت ها برای بیانیه و اظهار فرهنگی

جوامعی که در خلاقیت و فعالیت های فرهنگی مشارکت دارند جوامع سالمی هستند به طوری که مشارکت، توسعه مهارت، تعامل اجتماعی، انسجام فرهنگی و سرمایه فرهنگی را افزایش می دهد

ترغیب و تشویق مردم برای مشارکت در ابتکارات فرهنگی

ارتقاء تعلیم و تربیت، یادگیری طولانی مدت و خلاقیت.

پرورش فرآیندهای توسعه فرهنگی جامعه (CCD) و اصول عدالت اجتماعی، برابری، تساوی حقوق، شیوه های تصمیم گیری و. .

همکاری:

هدف: افزایش همکاری با جامعه، سازمآن‏ها ی فرهنگی وهنری برای پیشرفت توسعه ابتکارات فرهنگی.

کار گروهی و جمعی فرصت ها را بوجود می آورد.

1) تقویت همکاری‏های محلی، ملی با در نظر گرفتن تنوع

2) افزایش اشتغال جامعه در توسعه ابتکارات فرهنگی

3) انتخاب و اتخاذ فرایندهای تشریک مساعی و مشارکت و همدستی در فعالیت های روزانه.

 منبع

جهان تاب،زینب(1393)، نگرش دانشجویان دانشگاه نسبت به فعالیت‏های فرهنگی و هنری، پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی، دانشکده علوم انساني و اجتماعي مازندران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0