صلاحیت اجتماعی چیست؟

صلاحیت اجتماعی به داشتن توانایی و مهارت فرد در مقایسه با افراد دیگراشاره دارد.صلاحیت اجتماعی کودک تحت تأثیرارتباط خوب و موثر وی با کودکان و بزرگسالان دیگر است . آن دسته از مواردی که کودک از خودش در رابطه با خانواده، دوستان و جهان گسترده تر نیزنمایش می‌دهد بر شایستگی اجتماعی او تاثیر می‌گذارد به عبارتی کار کردن به صورت اثر بخش با دیگران است که شامل شناخت و عواطف و احساست دیگران می‌شود بدین منظور که توانایی فرد برای دست یابی به اهداف شخصی در تعاملات اجتماعی است در صورتی که فرد روابط مثبت خود را با افراد ومحیط پیرامون خود حفظ کند تعریف شده است .

چه چیزی باعث اهمیت شایستگی اجتماعی در دوران کودکی می‌باشد؟

توانایی یک کودک قادر خواهد بود تا همراه با کودکان دیگر به تمام جنبه‌های توسعه خود کمک می‌کند.چگونه به خوبی یک کودک می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند که؛ تنها بهترین پیش بینی دوران کودکی منطبق شدن با بزرگسالان،.به عنوان مثال، ؛ کودکانی که به طور کلی از جانب فردی دوست داشته نمی‌شوند، پرخاشگر و مخرب هستند، که قادر به حفظ روابط نزدیک با بچه‌های دیگرنیستند، که به خودیه خود به طور جدی در معرض خطر هستند. تحقیقات بسیار کمی‌در طول 20 سال گذشته نشان داده که کودکانی که سطح مقدماتی توانایی اجتماعی با سن شش سال ندارند ممکن است به نسبت زمان بزرگسالی در برقراری روابط مشکل داشته باشند.  اگر یک کودک نتواندبه خوبی با کودکان دیگر ارتباط برقرار کند ممکن است خطرات بلند مدتی که وی را تهدید می‌کند شامل بهداشت روانی ضعیف، پیشرفت تحصیلی کم و دیگر مشکلات مدرسه، و دیگر مشکلات مربوط به شغل…را متحمل شود.

از سوی دیگر، یک کودک به احتمال زیاداز سلامت روانی بهتر، رابطه قوی تر، و موفقیت بیشتر در مدرسه و کار می‌تواند برخوردار باشد اگرچه او شانس زیادی برای تقویت شایستگی‌های اجتماعی خود،را با بازی، صحبت کردن، کار کردن اختلافات و همکاری با همسالان و بزرگسالان را دارا می‌باشد.لازمه یک کودک ، پروانه‌های اجتماعی است. کیفیت مهم تر از کمیت است که آن را از طریق دوستی با یک کودک به دست می‌آورد.کودکانی که حداقل یک دوست نزدیک دارند معمولا تمایل به افزایش احساسات مثبت خود را در مدرسه در طول زمان بروز می‌دهند.

ما با استفاده از اصطلاح ؛ شایستگی اجتماعی  به جای واژه ؛ مهارت‌های اجتماعی  که معمولا استفاده می‌شود از آنجا که اصطلاح ؛ مهارت   اغلب نشان می‌دهد که عمل خاصی تمام رفتارهای اجتماعی مثبت است که یک فرد نیاز به روابط اجتماعی موفق – گروه‌های اجتماعی و دوستان مربوطه پذیرفته می‌شود. مهارت،  به این معنا ست که برای یک شخص به لحاظ اجتماعی دوستان صالح لازم است ؛ یا به عبارتی توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران است.به عنوان مثال، یک فرد ممکن است دارای مهارت ؛ رفتار  بوده، اما از آنها استفاده نکرده و یا استفاده از آنها در موارد درستی نبوده است. ، یک فرد ممکن است دارای مهارت ؛ رفتار باشد، اما فاقد اعتماد به نفس مورد نیاز برای ورود به اجتماع  بازی درست   بازی‌های اجتماعی است داشته باشد.در نهایت، یک فرد ممکن است دارای مهارت ، رفتار  بوده، اما به سادگی نمی‌تواند در پذیرش توسط همسالان و یا داشتن دوستان مجذوب کننده باشد.

علاوه بر این، مهارت‌های خاص و یا رفتارهای مرتبط با شایستگی اجتماعی از یک بافت اجتماعی و از یک گروه اجتماعی دیگری متفاوت است.به عنوان مثال، رفتارهای اجتماعی مشاهده شده درمدرسه تفاوت بسیاری را می‌طلبد در گروه مرز اسکیت در خیابان.برای اطمینان، یک مجموعه مرکزی مهارت‌های اجتماعی ،نیاز به مدرسه موفقی وجود دارد ،به عنوان مثال، صلاحیت‌های تعاملی خاص با معلمان، رفتارهای کلاس درس خاص، و مانند آن  و این مهارت‌ها ممکن است نیاز به آموزش داشته باشد.با این حال، موفقیت با دوستان و در گروه همسالان با ارزش‌ها و انتظارات از افراد مرتبط متفاوت است.

منبع

واعظی،سارا(1394)، رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی در دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0