شیوه های ابراز نارضایی

کارکنان و اعضای سازمان، نارضایی خودرا از راه های گوناگون ابراز می کنند برای مثال: به جای اینکه کارگر یا کارمند، سازمان یا محل شغل خود را ترک کند، ترجیح می دهد که نارضایی خود را به صورت اعتراض ابراز نماید.4 واکنش در رابطه با نارضایی کارکنان از خودشان می دهند:

   ترک سازمان=کارگر یا کارمند درصدد بر می آید که شرکت یا سازمان را ترک نماید از این رو استعفا می دهد و در پی شغل جدیدی بر می آید.

 اعتراض= به صورتی فعال و با اقداماتی سازنده درصدد بهبود شرایط بر می آید با مقامات بالا بحث و پیشنهادهای سازنده ارائه می کند و درصدد نوعی اقدام دسته جمعی بر می آید.

 وفاداری= کارگر و کارمند اگرچه برای بهبود وضع سازمان اقدامی نمی کند ولی خوشبینانه در انتظار بهبود شرایط می نشیند. در برابر انتقاد های خارجی به نفع سازمان جبهه می گیرد بر این باور است که مدیریت راه درست، می رود.

 اقدام منفی= عضو سازمان با اقدامات منفی خود مانند غیبت های طولانی، تأخیر های زیاد، کم کاری و اشتباه کاری ها، موجب بدتر شدن شرایط و وضع سازمان می شود. ترک سازمان و اقدامات منفی از جمله متغیرهای عملکردی(یعنی بازدهی، غیبت و جابجایی کارکنان) است. گاهی نارضایتی شامل واکنش های دیگری مانند: شکایت، مراجعه به دادگاه،و یا اعتصاب می شود. اعتصاب، نارضایتی هایی که مورد رسیدگی قرار نگرفته اند به تدریج روی هم انباشته و سبب بروز اعتصاب می شوند. اعتصاب ها بر مبنای علل چند گانه ای اتفاق می افتند که اهمیت نسبی آن ها در طول اعتصاب ممکن است تغییر کند .  رفتار شهروندي سازمانی از طريق اثر گذاري بر عوامل دروني سازمان از قبيل: جو سازمانی،  بهبود روحيه، افزايش تعهد سازماني، رضايت شغلي، کاهش نيت ترک شغل، کاهش غيبت و رفتارهاي مخرب شغلي و نيز با تأثيرگذاري بر بهبود عوامل برون سازماني همچون: رضايت مشتري، کيفيت خدمات و وفاداري مشتريان موجب کيفيت عالي تر در عملکرد کارکنان و سازمان خواهد شد، صرف زمان براي رفتارها ي شهروندي سازماني باعث خواهد شد پرستاران زمان محدود کاري خود را به طور کارآمدتري تخصيص داده، به تعادل کار، خانواده متناسبي دست يابند که اين امر مي تواند موجب کاهش تناقض ميان حيات شغلي و حيات خانوادگي و نيز کاهش تمايل به ترک شغل آن ها و در نهايت موجب بهره وري بالاتر نيروي انساني گردد.

منبع

رستمی ، ام البنین (1393-1394) ، رابطه جو اخلاقی  با نیت ترک خدمت از طریق رضایت شغلی  و تعهد سازمانی  پرستاران بیمارستانها ی دانشگاه علو م پزشکی رشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0