شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه

صنعت پتروشيمي

پتروشیمی به عنوان يكي از بخشهاي اصلي صنعت نفت از جمله صنايع مهم و مادر كشور است. اين صنعت به‌عنوان يكي از گزينه‌هاي مهم صادرات غير نفتي در جهت شكوفايي اقتصادي كشور، توسعه، بومي كردن فناوري و گسترش صنايع جانبي اعم از صنايع پايين دستي و يا صنايع تامين كننده نيازهاي فني، مهندسي و تحقيقاتي در كشور نقش اساسي دارد.  شرکت پتروشیمی باختر از جمله طرح های عظیم استان کرمانشاه می باشد که با اهدافی از جمله  ارتقای فن آوری در بخش پتروشیمی، جبران عقب ماندگی های استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است، ایجاد اشتغال و … درآبان ماه سال 1381 شروع به کار کرد در این بخش از تحقیق  برای آشنایی بیشتر علاقه مندان به شرح مختصری از شرکت پتروشیمی باختر، تاریخچه شرکت، هدف از تاسیس شرکت، مشخصات طرح های اجرایی و…  پرداخته می شود.

تاریخچه شرکت پتروشیمی

فعاليت پتروشيمي در سال 1342 با بهره برداري از واحد توليد كود شيميايي مجتمع پتروشيمي شيراز آغاز شد و متعاقب آن شركت ملي صنايع پتروشيمي در سال 1343 با مالكيت دولت، تحت پوشش شركت ملي نفت ايران تاسيس گرديد. پتروشیمی باختر کرمانشاه در آبان ماه سال ۱۳۸۱ دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی مبنی بر انتقال گاز اتیلن به وسیله خط لوله ای به طول ۲۲۰۰ کیلومتر از مبدأ عسلویه تا مهاباد به منظور:

  • ایجاد ارزش افزوده بر گاز طبیعی به عنوان ماده خام
  • تولید محصولات باارزش جهت مصرف در بازارهای داخلی و صادرات به بازارهای خارجی
  • جبران عقب ماندگی های استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است
  • تحرک بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته
  • اشتغال زایی در مناطق مزبور
  • ارتقای فن آوری در بخش پتروشیمی

را اتخاذ و اجرای آن را به وزارت نفت واگذار نمود تا با مشارکت فعال بخش خصوصی نسبت به احداث و بهره برداری از واحدهای پتروشیمی در استانهای غرب کشور اقدام نماید. در این راستا و در جهت نیل به اهداف ملی و اقتصادی حاصل از اجرای پروژه های مزبور شرکت پتروشیمی باختر (سهامی خاص) به عنوان یک شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) با هدف سرمایه گذاری در شرکتها، مجتمع ها، طرحها و واحدهای تولیدی و صنعتی عموماً و صنایع پتروشیمی خصوصاً در تاریخ 17/۱۱/83 تأسیس و آغاز به کار نمود.

ماموریت اصلی شرکت

  • تشویق و تسهیل امر سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری درطرحهای پتروشیمی و سایر طرحها و واحدهای تولیدی
  • مدیریت و نظارت بر طرحهای در دست اجرا
  • مدیریت و نظارت بر واحدهای تولیدی در دوران بهره برداری
  • مشارکت با بخش خصوصی فعال داخلی و خارجی در جهت ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی در بخش صنایع پایین دستی
  • جذب تکنولوژیهای روز دنیا

پتروشیمی باختر درجهت نیل به اهداف بالا ۶ شرکت زیر مجموعه خود را به نام شرکت های پتروشیمی کاویان (واحد تولید اتیلن)، لرستان و مهاباد (پلی اتیلن سنگین و سبک خطی)، کردستان  (پلی اتیلن سبک خطی)،  کرمانشاه (پلی اتیلن سنگین) و گچساران (واحد تولید اتیلن ثانوی) را تأسیس و سازماندهی نموده است.

شركت پليمـر كرمانشـاه (سهامی خاص)

طرح پتروشيمي پلي اتيلن سنگين كرمانشاه به منظور توسعه توليدات پتروشيميايي در كشور و ايجاد كار و اشتغال و توليد مولد و همچنين توسعه صادرات پتروشيميايي و استفاده بهينه از منابع گازي كشور و ايجاد ارزش افزوده بر روي سرمايه‌هاي ملي و همچنين جذب و بكارگيري تكنولوژيهاي جديد پتروشيميايي و با توجه به مصوبات هيئت محترم وزيران شركت پليمر كرمانشاه شكل گرفته است. شروع عمليات اجرايي پروژه از آذرماه 1384 آغاز شده است. موقعيت جغرافيايي اتیلن استان کرمانشاه: استان كرمانشاه- كيلومتر 3 جاده هرسين – پل چهر- كيلومتر 5 جاده سرماج طرح پلي اتيلن سنگين كرمانشاه

مشخصات طرح

  • نام طرح: پلي اتيلن سنگين كرمانشاه
  • مجری طرح: شركت پليمر كرمانشاه
  • محل اجرا: استان کرمانشاه
  • مساحت:55 هکتار
  • مالکیت: 100درصد شرکت پتروشيمی باختر

پيمانکاران مهندسی و تداركات ساختمان و نصب و پيش راه اندازی و راه اندازی 1- بخش فرايند : سازه (ايران) و اوده (آلمان ) 2- بخش يوتيليتی، آفسايت و هيدروژن: كنسرسيوم قدس نيرو، بينا و تبديل انرژی پايا (ايران).

کاربرد محصولات

پلی اتيلن سنگين در مصارفی مانند توليد فيلم ، لوله، روكش كابل، قالب گيری تزريقی و قالب گيری بادی بكار می رود. جدول مقدار محصولات تولیدی و خوراک و محل تامین را نشان می دهد.

محصولات توليدی: (هزار تن در سال)
نام محصولميانینهایی
پلی اتيلن سنگين300
خوراک و محل تامين: (هزار تن در سال)
نام خوراکمقدارمحل تامين
اتیلن305پتروشيمي کاويان

 منبع

 عباسی، نشاط(1394)، تأثیر مدیریت کیفیت زنجیره تأمین با استفاده از سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0