شخصيت و شادكامي

يكي از پرسش هاي اساسي درباره شادكامي اين است كه آيا شادكامي حالتي است كه به رويدادها و موقعيت هاي زندگي مربوط مي شود يا به شخصيت فرد ارتباط دارد و يا اينكه نتيجه تعامل ميان اين دو است؟ بيشتر بررسي ها با اين رويكرد انجام شده اند كه شادكامي يك ويژگي شخصيتي است و در بسياري از پژوهش هاي ديگر روشن شده است كه شادكامي همان برونگرايي با ثبات در نظريه آيزنگ است . دانير و دانير ، نتيجه گرفتند كه شخصيت نسبت به نژاد ، طبقه اجتماعي ، پول ، ارتباطات اجتماعي ،‌كار ، تفريح ، مذهب و ديگر متغيرهاي محيطي ، اثر تعيين كننده بيشتري بر شادي دارد.

شخصيت و موقعيت هر دو بر شادي اثر مي گذارند و با يكديگر در تعامل هستند، بدين نحو كه بعضي از افراد نسبت به موقعيت هاي لذت بخش بيشتر پاسخ مي دهند و به اين معنا كه شادي تا اندازه اي از طريق انتخاب و كنترل موقعيت ها و روابط بدست مي آيد . پژوهش گوتيرز و همكاران ، نشان داد كه شخصيت بيشترين ارتباط را با بهزيستي ذهني و به خصوص ابعاد برونگرايي و روان نژندي دارد . اين پژوهش از ارتباط بين انعطاف پذيري و عاطفه مثبت و منفي حمايت مي كند. آرگايل همبستگي 48% را بين مقياس برونگرايي پرسشنامه آيزنگ و پرسشنامه شادكامي گزارش كرده است .

شخصيت انسان ، مهمترين عامل موثر بر شادماني است . كوستا و مك كري بيان مي كنند كه ميزان شادكامي ، با شخصيت رابطه دارد و از آنجا كه بخش مهمي ازشخصيت جنبه ژنتيكي دارد ، بنابراين شادماني ژنتيكي است. بزرگترين مطالعه در اين مورد توسط ليكن و تلگن ، انجام پذيرفته است. آرگايل ، اظهار مي دارد كه عواطف منفي و مثبت در كارها و تفريحات مختلف بيشتر ناشي از شخص است ( 52%) تا ناشي از موقعيت ( 32%) شخصيت و موقعيت هر دو بر شادكامي اثر مي گذارد هستند به اين معني كه بعضي از افراد نسبت به موقعيت هاي لذت بخش بيشتر پاسخ مي دهند و از نتيجه تعاملي تاثير فرد و موقعيت ها وجود دارد. كودكان با سطح بالاي فعاليت و هيجان هاي مثبت، ‌برونگرا شده و همچنين بيشتر شاد مي شوند . بچه هايي كه تحريك پذير و ترسو اند ، سطوحي از حالات روان نژندي و عاطفه منفي را نشان مي دهند .

منبع

طاهر زاده،طیب(1393)، اثر بخشي ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامي و کيفيت زندگي جوانان ، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0