شاخص های سلامت از دید کییز (شكوفایی اجتماعی) چیست ؟

کییزدر سطح تحلیل فردی مدل پنج عاملی خویش را مطرح می کند که در آن پنج عامل انسجام و پذیرش، شکوفایی و مشارکت و انطباق اجتماعی شاخص­های سلامت را تشکیل می­دهند.

شكوفایی اجتماعی:  منظور این است كه جامعه به شكل مثبت در حال رشد است. فكر كردن به اینكه جامعه پتانسیل رشد به شكل مثبت را خواهد داشت و می­تواند این توانمندی را به شكل بالفعل در آورد. «شكوفایی اجتماعی عبارت از ارزیابی توان بالقوه مسیر تكامل اجتماع است و باور به اینكه اجتماع در حال یك تكامل تدریجی است و توانمندی­های بالقوه­ای برای تحول مثبت دارد كه از طریق نهادهای اجتماعی و شهروندان شناسایی می­شود. افراد سالم در مورد شرایط آینده جامعه امیدوار و قادر به شناسایی نیروهای جمعی هستند و معتقدند كه خود و سایر افراد از این نیروها و تكامل اجتماع سود می برند.» بر این اساس شهروندی كه در جامعه از این رشد برخوردار باشد، باور دارد كه خود سازنده سرنوشت خویش و دیگران هست. پس خود را در حال تحول مستمر و دارای نیروهای بالقوه می­داند كه تلاش می­كند تا این نیروها را شكوفا سازد. بنابراین افرادی كه واجد این سطح مطلوب از بعد بهزیستی اجتماعی هستند به وضعیت كنونی و آینده امیدوارترند و معتقد بر این هستند كه دنیا به مكانی بهتر برای همه افراد تبدیل خواهد شد.شکوفایی اجتماعی، ایده­های رشد و پیشرفت را به تصویر می کشد. دانستن و اعتقاد داشتن به اینکه جامعه به شکل مثبتی در حال رشد است. فکر کردن به اینکه جامعه پتانسیل رشد به شکل مثبت را دارد. این تفکر که جامعه پتانسیل خود را به شکل  واقعی درمی‌آورد و بالفعل می‌کند.  شکوفایی اجتماعی یعنی باور به این که اجتماع سرنوشت خویش را در دست دارد و به مدد توان بالقوه اش مسیر تکاملی خود را کنترل می­کند.

منابع

مفاخری ،عبدالله (1393) ،اثربخشی آموزش فراشناخت وذهن آگاهی بر نگرش های زیست محیطی ،رفتار شهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی ، پایان نامه  دکترای تخصصی روانشناسی عمومی ، دانشگاه پیام نور

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0