سیستم اطلاعاتی خرید کالا

شرکت ملی گاز ایران در شرایط كنونی برای رفع نیازهای خود در فرآیند خرید از برنامه های کاربردی متفاوت و سیستم های جزیره ای استفاده می کند كه این سیستم ها تحت سیستم های عامل نظیر: ویندوز، داس و از نرم افزارهای برنامه نویسی مختلف استفاده شده است. با توجه به ساختار اطلاعات و حجم مبادله اطلاعات و گستره مراکز فعالیت در شرکت ملی گاز ایران و لزوم تمرکز اطلاعات در مرکز، استفاده از یک پایگاه داده رابطه ای با مدیریت توانمند در کنترل، نگهداری و پشتیبانی داده ها ضروری به نظر می رسد. نیاز به امنیت بالا، در دسترس بودن و پایداری از اهم مواردی است که در انتخاب پایگاه داده ها می بایست لحاظ گردد. تعداد مراکزی که از پایگاه داده ها استفاده می کنند حجم بالای تراکنش ها و گستردگی توزیع آنها استفاده از یک بانک اطلاعاتی با کارایی مناسب را ایجاب می نماید.

به سفارش شرکت ملی گاز ایران برای پركردن خلاء نرم افزاری سیستم جامع یكنواخت كالا در بخش خرید و تدارکات، مدیریت بازرگانی شرکت ملی گاز ایران (كارفرما)، شركت مشاور فن آوران اطلاعات همسو را برای طراحی، تولید و پیاده سازی نرم افزار سیستم اطلاعاتی خرید کالا در شرکت های تابعه خود انتخاب كرد كه این سیستم نیز از ابتدای سال 1390 در شركت مجمتع گاز پارس جنوبی استقرار یافته است.

بیش از دو سال از استقرار این سامانه در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی می گذرد اما براساس مصاحبه های انجام شده با کاربران و همچنین تجارب بدست آمده باید اذعان داشت که علیرغم توانائی های قابل توجه این سامانه، به نظر می رسد که کارنامه عملکرد آن درخشان نبوده و نقاط ضعف آن باعث شده که کاربران نارضایتی خود از کار با آن را ابراز نمایند.

عمده ترین گلایه های کاربران، شاید ناشی از عدم تطابق ویژگی های این سامانه با نوع نیاز واقعی ایشان باشد؛ بصورتی که عملا” این سیستم فقط از مرحله تنظیم پیشنویس تا صدور تقاضا کارآیی داشته باشد. با عنایت به رویكرد جدید شركت ملی نفت ایران در راستای استفاده از سامانه الكترونیكی خرید كالاهای نفتی با استفاده از كد ملی كالا – ایران كد- در بخش بعدی به صورت اختصار با نظام جامع ایران كد آشنا شده و وضعیت راه اندازی این سامانه در وزارت نفت را مرور خواهیم كرد.

منبع

یوسفی، عبدالرضا(1394)، عملكرد سیستم جامع یكنواخت كالا در شركت، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت بازرگانی، دانشگاهه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0