سلامت روان چیست؟

پیشرفت صنعت و تکنولوژی ، قدرت و ثروت را افزایش داده ولی امکان زندگی با آرامش وصلح و اطمینان را از انسان سلب کرده است. در حقیقت کیفیت فدای کمیت شده و اعتدال و تناسب کنار رفته و بیماری های عصبی,روانی و روان تنی جانشین آن شده است . بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت  در سال 2010در دنیا بیش از چهارصدوپنجاه میلیون نفر از مردم از یک اختلال روحی روانی رنج می برند، هر ساله حدود 20%از بزرگسالان یک مشکل بهداشت روانی را تجربه می کنند ، نزدیک به یک میلیون نفر مرتکب خودکشی می شوند و از هر چهارخانواده یک خانواده عضوی با اختلالات روانی دارند.

سلامت روان برای مدت های زیادی در پشت پرده ای از انگ و تبعیض پنهان شده و اکنون پیشرفت علم بشر بستری برای بیان سلامت روان و پرداختن به آن را فراهم نموده است .از طرفی می دانیم که برای همه ی افراد سلامت روحی،جسمی و اجتماعی برای ساخت مسیر زندگی حیاتی است .همچنین ارتقاء آن در تمام دوران های زندگی لازم است.اما در برخی از دورانها نظیر بلوغ،نوجوانی ،دوران تحصیل و … ممکن است پرداختن به آن مهمتر باشد.در ابتدای امر بهتر است با برخی از تعاریف از جمله تعریف بهداشت روان و سلامت روان آشنا شویم. سنجش سلامت روانی به شکل کمی امکانپذیر نمی باشد و گاهی تشخیص افراد سالم و بیمار شاید از لحاظ ظاهر امکانپذیر نباشد.برخی افراد گاهی حتی با قرار گرفتن در جمع، بعضی از این ویژگی ها را پنهان می نمایند.

سازمان جهانی بهداشت ، بهداشت روانی را اینگونه تعریف می‌کند: بهداشت روانی در درون مفهوم کلی بهداشت قرار دارد و بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های روانی و جسمی ، سلامت به معنای نبود بیماری یا عقب ماندگی نیست.انجمن بهداشت روانی کانادا در یک دید جامع بهداشت روانی را در سه  قسمت : نگرش‌های مربوط به خود ، نگرش‌های مربوط به دیگران و نگرش‌های مربوط به زندگی تعریف می‌کند. از نظر این انجمن بهداشت روانی یعنی : توانایی سازگاری با دیدگاههای خود ، دیگران و رویارویی با مشکلات روزمره زندگی. سازمان جهانی بهداشت ؛ سلامت روانی را اینگونه تعریف نموده است: قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران،تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور عادلانه،منطقی و مناسب. دانستن ویژگی های افراد سالم و و افرادی که دارای اختلالات روانی هستند جهت تشخیص کمک کننده است. معمولاْ افرادی که از نظر روانی سالم هستند دارای ویژگی های زیر می باشند .

  •  نسبت به خود آرامش دارند و احساس امنیت می کنند.
  •  توانایی های خود را در حد واقعی ارزیابی می کنند،نه بیشتر و نه کمتر.
  •  به خود احترام می گذارند و کمبودهای خود را می پذیرند.
  •  به حقوق دیگران احترام می گذارند.
  •  می توانند به دیگران علاقه مند شوند و آن ها را دوست بدارند.
  •  می توانند احترام و دوستی دیگران را جلب کنند.
  •  می توانند نیازهای خود را برآورده سازند و برای دشواری هایی که در زندگی آنها پیش میآید راه حلی پیدا کنند.آنها قادرند خود بیندیشند و تصمیم بگیرند.
  •  قادرند مسئولیت روزمره خود را با برگزیدن اهداف معقول پیش ببرند.
  •  تحت تأثیر عواطف،ترس،خشم،عشق یا گناه خود به طوری قرار نمی گیرند که زندگیشان پریشان شود.
  •  انعطاف پذیر هستند.

همانگونه که افرادی که از نظر روانی سالم هستند , دارای یکسری ویژگی می باشند , برای تشخیص و پی بردن به ضعف روانی در یک شخص نیز نشانه هایی وجود دارد که فهرست وار در زیر آورده شده اند.

  •  احساس نگرانی دائم
  •  ناشادمانی دائمی به علل ناموجه
  •  از دست دادن آسان تعادل روانی در بیشتر اوقات
  •  بی خوابی مکرر
  •  افسردگی و سرخوشی متناوب به صورت ناتوان کننده
  •  آشفتگی زندگی
  •  احساس بی علاقگی و تنفر دائمی نسبت به مردم
  •  عدم تحمل دائمی فرزندان
  •  همواره خشمگین بودن و بعد دچار پشیمانی شدن
  •  ترس دائمی بی جهت
  •  دائماً حق را به جانب خود دادن و دیگران را ناحق شمردن.
  •  احساس درد و شکایت های بدنی به صورت بیشمار به طوری که علتی برای آن پیدا نمی شود.

راههای حفظ و ارتقاء سلامت روانی:

حال که با عوامل فردی و محیطی مؤثر بر سلامت روان آشنا شدیم  بایدبدانیم که چگونه می توان دربرخی از عوامل قابل تغییر آن دگرگونی ایجاد نمود و بدین ترتیب سلامت روان خود و اطرافیان را ارتقا داد.بکارگیری توصیه های زیر در این امرکمک کننده است به طور کلی جهت ارتقای سلامت روا ن خود این نکات را به خاطر داشته باشید.

فعالیت های مربوط به جسم خود:

نفس عمیق بکشید:  جالب است بدانید که نفس عمیق و آرام می‌تواند خیلی سریع انرژی شما را افزایش دهد. توصیه ما به شما این است که تا چهار بشمارید و آرام و عمیق نفس بکشید بعد مجددا استراحت کنید دوباره تاچهار  بشمارید و عمیق نفس بکشید بعد تاشش بشمارید و نفستان را آرام بیرون بدهید. این کار را چهار مرتبه تکرار کنید. این کار ساده سبب آرامش شما و بازگشت انرژی غیرقابل تصوری به شما می‌شود.
 ورزش کنید:  هنگامی که احساس خستگی می‌کنید ورزش بدون حتم آخرین گزینه‌ای است که شاید به ذهنتان خطور کنداین در حالی است که به گفته متخصصان ورزش بهترین راه‌حل برای شارژ مجدد باتری‌هاست. حتی ده دقیقه پیاده‌روی ساده می‌تواند سبب افزایش جریان خون در تمامی نقاط بدن و بازگشت انرژی به بدن شما باشد.
 آب بنوشید:  معمولا موقع ی افراد خسته‌اند قهوه یا چای می‌نوشند. گرچه خوردن این نوع نوشیدنی‌ها خوب است اما بهترین نوشیدنی آرامش‌بخش و رفع‌کننده خستگی آب است.
با پزشک صحبت کنید:  اگر به اندازه کافی استراحت می‌کنید و با این حال خسته‌اید بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. برخی از بیماری‌ها نظیر کم‌خونی یا مشکلات تیروییدی می‌تواند سبب ایجاد احساس خستگی در فرد شوند. یک آزمایش ساده خون می‌تواند این مشکلات را روشن کرده و پزشک با تجویز قرص آهن یا داروهای مربوط به تیرویید خستگی شما را درمان کند.
اگر همه روزه مجبورید کار کنید: چند دقیقه‌ای هم به خود استراحت دهید و به کمک مدیتیشن انرژی و آرامش از دست رفته را به بدن بازگردانید.پنج  دقیقه در روز را به مدیتیشن اختصاص دهید. روی زمین دراز بکشید، ساق پا و پاها را بالاتر از بدن روی یک صندلی بگذارید و دست‌ها را در دو طرف بدن دراز کنید  و سرتان را روی بالش بگذارید. بعد روی اعضای مختلف بدنتان تمرکز کرده و خستگی را از آنها خارج کنید.

خوب بخوابید: هر روز در یک زمان منظم به رخت خواب بروید و عادات مناسب برای خواب بهتر را تمرین کنید.. ساعاتی از روز را در هیچ زمینه ای تمرکز نکنید تا ذهن و جسمتان بازیابی گردد. مثلا حواستان را پرت کنید. یا حرکت ابرها را تماشا نمایید. خیلی خوب است اگر در دفترچه یادداشت روزانه تان بنویسید: هیچ کاری نکن.

منبع

فاطمه،دادجو(1394)، ويژگي هاي شخصيتي با سلامت روان و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0