سطوح سرمایه اجتماعی

سطح خرد (فردی):

در سطح خرد، سرمایه اجتماعی ناظر بر رفتار شبکه‌هایی از افراد و خانواده‌هاست. به‌طور کلی، سرمایه اجتماعی در این سطح، به افراد موجود در شبکه اشاره دارد که بر اثر تعامل میان آنها، شناخت حاصل می‌شود و هویت اعضا شکل می‌گیرد. سرمایه اجتماعی در سطح خرد، بر اساس میزان صمیمیت حاکم بر روابط افراد، به دو نوع غیررسمی‌(درون گروهی ) و تعمیم یافته (میان گروهی ) تقسیم می‌شود:

الف) سرمایه اجتماعی درون گروهی: این نوع سرمایه اجتماعی در بین افرادی که روابط نزدیک و دوستانه دارند، مثل اعضای خانواده، دوستان نزدیک و همسایگان دیده می‌شود. سرمایه اجتماعی درون گروهی به خانواده و دوستان نزدیک حس هویت و مقصد مشترک می‌دهد.

ب ) سرمایه اجتماعی میان گروهی: این نوع سرمایه اجتماعی در میان افرادی رواج دارد که روابط دوستانه و خصوصیات مشترک کمتری میان آنها حاکم است، مثل اعضای گروههای اجتماعی و سیاسی یا عموم مردم که لزوماً از یک اندیشه و گروه فکری خاصی پیروی نمی‌ کنند. برخی این سطح از سرمایه اجتماعی را با عنوان تعمیم یافته معرفی می‌کنند، چرا که سطح تحلیل را از افراد نزدیک و صمیمی‌، به کل افراد جامعه تعمیم می‌دهد.

سطح میانی(گروهی):

سرمایه اجتماعی در سطح میانی، شامل پیوندها و روابط عمودی است. به عنوان مثال به روابط حاکم میان اعضای گروه‌ها سازمانها و بنگاه‌ها می‌پردازد. در سطح میانی، سرمایه اجتماعی به اجتماعات، گروه‌ها و سازمان­ها اشاره دارد و باعث تقویت و ساخت بنیه­ی ارزشی و تعاملی گروه می‌شود. این سطح موجب تسهیل شبکه‌های تحقیق و توسعه می‌گردد. تفاوت این طبقه از سرمایه اجتماعی با سطح خرد آن است که جایگاه افراد در سطح میانی یکسان نیست.

سطح کلان ( اجتماعی):

این سطح از سرمایه اجتماعی شامل روابط و ساختارهای نهادی و محیط سیاسی و اجتماعی می‌شود و به محیط اجتماعی و سیاسی می‌پردازد که ساختارهای اجتماعی را شکل می‌دهد و هنجارها را قابل توسعه می‌کند. رژیم سیاسی، سلطه ی قانون، نظام قضایی و آزادی‌های سیاسی و مدنی، نهادهایی هستند که از طریق آنها سرمایه ی اجتماعی کلان شکل می‌گیرد.ویژگی متمایز کننده این سطح از سرمایه اجتماعی، رسمیت موجود میان کنشگران آن است.

منبع

نویدی، پرویز(1394)، بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با سرمایه اجتماعی با تاکید بر نقش میانجی معنویت در محیط کار در میان کارکنان بانک کشاورزی استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0