سبک های هویت

 برزونسكي و كاك با بررسي زيربناهاي شناختي  اجتماعي وضعيت سبك هاي هويت ، سه سبك اطلاعاتي ، هنجاري و  سردرگم  اجتنابي  را فرض نمود اين سبك ها در واقع شيوه هاي شناختي  اجتماعي براي پردازش اطلاعات مرتبط با خود  هستند .

سبك اطلاعاتي :

ظاهراً سازگارانه ترين سبك مي باشد و سازوكار كنار آمدن براي اداره موقعيت هاي روزانه است . افراد با سبك هويت اطلاعاتي، به صورت فعال و آگاهانه به جستجوي اطلاعات و ارزيابي آنها مي پردازند و سپس اطلاعات مناسب را مورد استفاده قرار می دهند. جهت گيري هويت اطلاعاتي با تعمق دربارة خود، تلاش هاي مقابله اي مسئله مدار، سبك معرفتي منطقي، احساس نياز به شناخت، پيچيدگي شناختي، تصميم گيري هدفمند، وظيفه شناسي، پذيرش و هويت موفق رابطه مثبت نشان می دهد.

سبك هنجاري :

بر پا ية تقليد و پيروي از افراد مهم در زندگي فرد بنا شده است و شامل يك ديدگاه بس تة ذهني و خودپنداري ثابت و سركوب كنندة اكتشاف است . اين روش بسيار نزديك به وضعيت تفويض اختيار مارسيا است . نوجوانان با سبك هويت هنجاري، نسبت به موضوعات هويتي و تصميم گيري ها به هم نوايي با انتظارات و دستورات افراد مهم و گروه هاي مرجع مي پردازند. آن ها به طور خودكار، ارزش ها و عقايد را بدون ارزيابي آگاهانه مي پذيرند و دروني مي كنند؛ تحمل كمي براي مواجه شدن با موقعيت هاي جديد و مبهم دارند و نياز بالايي براي بسته نگه داشتن ساختار خود نشان ميدهند.

سبك سردرگم  اجتنابي:

نماد برخورد طفره آميز در مشكلات است . راهبردهاي متمركز بر هيجان كه با سطح پاييني از تعهد و اعتما د به نفس و نيز بي ثباتي خودپنداري همراه مي باشد. افراد با سبك هويت سردرگم  اجتنابي، تعلّل و درنگ مي كنند و تا حدممكن سعي در اجتناب از پرداختن به  موضوعات هويت و تصميم گيري دارند . به نظر برزونسکی  درموقعيت هاي تصميم گيري، آن ها ضمن اطمينان كمي كه به توانايي شناختي خود دارند، معمولاً پيش از تصميم گيري، احساس ترس و اضطراب نيز دارند و در تصميم گيري معمولاً از راهبردهاي تصميم گيري نامناسب مانند اجتناب كردن، بهانه آوردن و دليل تراشي استفاده می کنند . همانطور که مطرح شد یکی از عوامل موثر در شکل گیری هویت و حل موفقیت آمیز بحران هویت نقش مذهب و دین در آن است .

منبع

آرمنده،امیر(1394)، اثربخشی درمان شناختی –هیجانی معنوی  SCET))بر روی بحران هویت زندانیان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0