سازمانهای متولی امورجانبازان

 بنیاد مستضعفان و جانبازان

رسیدگی به امور جانبازان و افرادی که در درگیری های مختلف از بدو پیروزی انقلاب  دچار آسیب دیدگی شده بودند، برعهده بنیاد شهید که همزمان با پیروزی انقلاب تأسیس شده بود ، قرار گرفت. این بنیاد در 22 اسفند 1358 به فرمان امام خمینی تأسیس شد تا به برنامه ریزی و اداره امور شهدا و ایثارگران از جمله جانبازان در جهت ارتقاء فرهنگی و معیشتی و اجتماعی بپردازد.  لیکن با آغاز جنگ با عراق با حضور نوجوانان و جوانان و رشد اقشارمختلف جانبازان که هرساله بر تعداد آنها اضافه می گشت وعدم توانمندی بنیاد شهید درتطبیق سازمان خود برای خدمات رسانی بهتربه این قشر و وجود محدودیتهایی که در امر خدمات رسانی بهتر به این قشر وجود داشت باعث شد بنیاد مستضعفان و جانبازان بنا به دستور امام خمینی در تاریخ 3/ 9/ 1367 تشکیل شود و از آن پس این نهاد به بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی تغییر نام یافت. پس از پذیرش قطعنامه 596 رسیدگی به امورخانواده شهدا و جانبازان وهمچنین اسراء جنگ از عهده یک نهاد خارج بود . لذا به پیشنهاد آقای کروبی و تأیید امام مقررشد تشکیلاتی جهت رسیدگی به امورجانبازان تشکیل گردد ومسؤلیت این امر به آقای مهندس میرحسین موسوی واگذار شد. در سال1367 بیش از 600 پرونده جانبازان از بنیاد شهید به بنیاد جانبازان انتقال یافت که بر طبق آخرین آماربدست آمده بنیاد جانبازان متولی بیش از صد هزارجانباز است که درصد معلولیت آنان بیش از 25 درصد می باشد .

بنیاد شهید

در راستای سیاست دولت سیدمحمد خاتمی در جهت تجمیع نهادهای دولتی و یکپارچه سازی مدیریت امور ایثارگران و ایجاد تولیت واحد و با هدف یکسان سازی خدمات و کاهش فعالیتهای موازی و ارتقاء سطح فرهنگی – اجتماعی  ، اقتصادی ایثارگران و خانواده آنها و بنا به درخواست رؤسای سه نهاد بنیاد شهید ، بنیاد مستضعفان و جانبازان وستاد آزادگان با ادغام سه نهاد درتاریخ19اردیبهشت1382 بنیاد شهید و امور ایثارگران شکل گرفت وهم اکنون خدمت به جانبازان بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد.

منبع

کریمی،سرگل(1388)، اثربخشی مشاوره شغلی براساس رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا برافزایش باورها،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0