سابقه تاریخی رغبت سنج ها

در روان شناسی شغلی ادبیات گسترده ایی ارزیابی رغبت های شغلی را در بر گرفته است.این مطالعات،عموما روایی و پایایی و تعبیرمقایس های روان سنجی را مورد ارزیابی قرار می دهند که عملا رغبت های شغلی را تعریف می کنند.روش تجربی برای تعریف رغبت ها که گاهی به آن  تجربه گردگیری می گویند موفق به ایجاد تعداد کثیری پرسشنامه شده است که مشاوران  شغلی برای ارزیابی رجحان های شغلی مراجعینی که طالب مشاوره شغلی هستند از آنها استفاده می کنند.به فرض وجود تحقیقات تجری گسترده  درباره رغبت های شغلی و استفاده مورد تایید از پرسشنامه ها،حیرت انگیز است که روان شناسان حیطه  شغلی فقط گاهگاهی به تعاریف ونظریه های مربوط به رغبتهای شغلی رو کرده اند.

مطالعه علایق به صورت گسترده از مدت ها قبل به وسیله ی ملاحضات عملگرایانه انجام شده است.کوشش و زحمات شبانه روزی  و پژوهش های مدام دانشمندانی مانن فخنر ، ویلهلم وونت ، جیمز مک کین کتل  و گالتون ، بود که زمینه ای برای وجود ابرازهای قوی برای سنجش می باشد که امروزه مورد استفاده طیف وسیعی از مخاطبان از روانپزشک تا مشاوران مدارس است .

ثراندیک ، به عنوان اولین کسی به شمار می رود که مطالعه علایق شغلی را در امریکا آغاز کرد .سپس در دهه 1920 سنجش علایق با یک انفجار و جهش رو به رو شد .استرانگ  ، نیز اولین کسی بود که پرسشنامه علایق شغلی رادر سال 1927منتشر کردکهSVIB نامیده شد .

مقارن سال 1927تحقات جدیدی برای سنجش رغبت آغاز رغبت سنج استرانگ تهیه شد.در همین سال فرد از دانشگاه ییل  ، با بهره گیری ازدیدگاه های پیشینان درصد برآمد ماشینی بسازد که بتواند بدان وسیله موفقیت شغلی افراد آینده پیش بینی کنند.

سیر تحول آزمون های رغبت که با کار گروهی کارنگی ، شروع شد و تاکنون ادامه داشته است،پس از آنکه اولین پرسشنامه رغبت در سال 1921 معرفی شد کتاب سالیانه اندازه گیری روانی در سال 1929 برای اولین بار منتشر شده بود و 15 نوع رغبت مختلف شناسایی گردید.رغبت شغلی استرانگ در سال 1927 منتشر شد و کودر در طی یک بررسی در سال 1939 برتری آن را نشان داد و امروزه بیش از 80 نوع رغبت سنج مورد استفاده قرار می گیرد.

اولین کسی که فهرستی تهیه کرد تا شخصیت را از طریق علایق و فعالیت ها ارزیابی کند و نشان دهد چگونه پاسخ های به ظاهر بی طرفانه(در مورد حرفه و علایق و فعالیت ها می توانند به ابعاد مختلف شخصیت تقسیم کردند،شخصی به نام فورر ، بود .

اگرچه کاربرد روش هایی به منظور سنجش رغبت تحولاتی داشته است اما آن چه که با بررسی پرسشنامه نتیجه گرفته می شود اینست که:روش های سه گانه زیر در اغلب پرسشنامه های علایق به کار می رود:

  • نمونه گیری از محتوای طبقه بندی های مشاغل علمی و…وگنجانیدن آنها در پرسشنامه علایق،در راس پرسشنامه فرد باید از ارجحیت شغلی خویش را به طریقی اظهار کند.
  • پیدا کردن دسته ای از علایق که خود به پیشرفت روش اول کمک می کند.زیرا فنون آماری برای کاهش تداخل مشاغل و افزایش همگنی طبقات شغلی استفاده می شود.
  • کلیدیابی تجربی:بدین ترتیب که پاسخ هایی برای پرسش هایی یافته می شوند که مظهر و نشانه ی فرد موفق در مشاغل خاص هستند،به پاسخ ها در بقیه ی کلید برای نمره دادن به همه پرسشنامه علایق وزن داده می شود .

منبع

نیک شهرستانی،آرزو(1392)، همبستگی تیپ های شخصیتی دانش آموزان بر اساس رغبت سنج هالند، پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته مشاوره، دانشکده پردیس علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0