زمینه ­ی پیدایش و گسترش مطالعاتِ مدیریتِ کیفیت

پايه گذاران نهضت کیفیت را شماري از کارشناسان و خبرگان امريکايي، تشکيل مي­دهند. مباحث مربوط به کيفيت، با انتشار مجموعه مقالات والتر شوارت ، در سال 1924 که مربوط به کاربرد آمار در کنترلِ کيفيتِِ محصولاتِ توليدي بود، و نیز چاپ کتابی با عنوان ؛ کنترلِ اقتصاديِ کيفيتِ محصولاتِ توليداتِ صنعتي از وی، در سال 1931 آغاز شد. در سال 1935، آماردان انگليسي، اي. اس. پيرسون، کتاب کاربرد روش­هاي آماري در استاندارد کردن فعاليت­هاي صنعتي و کنترل کيفيت را به انتشار رسانيد. این مجموعه مقالات و کتاب­ها را می­توان نخستین گام­هایی تلقی نمود که آغازگر ورود مباحث کیفیت به عرصه­ی مدیریت بودند. اما این مباحث، دو دهه بعد، به­طور جدی­تر مطرح شدند. پس از پايان جنگ جهاني دوم، دکتر ادوارد دمينگ، مباحث کنترل کیفیت آماری را در امریکا مطرح نمود اما ایده­هایش، با بی­توجهی و تمسخر امریکایی ها مواجه شد. ژاپنی­ها که در آن زمان، در اوضاع نابسامان اقتصادی به­سر می­بردند، در سال 1950، از دمینگ دعوت نمودند تا کنترل کيفيت آماري را به آن­ها بیاموزد ، وی پذیرفت و با مطرح نمودن ایده­هایش در ژاپن، تحولی عظیم در صنعت رو به افول این کشور ایجاد نمود.

مدیریتِ کیفیتِ فراگیر

مدیریت کیفیت فراگیر، نگرشی است که بر مبنای آن، مدیریت سازمان، با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تأمین­کنندگان، به بهبودِ مستمرِ کیفیت می­پردازد که در نهایت، منجر به جلب رضایت مشتری می­شود و بر بهسازی عملکرد مدیریتی کلیه­ی سطوح سازمان تمرکز دارد .در ديدگاه مديريت کيفیت فراگير، آن­چه حائز اهميت است، اين است که در هر بخشي از سازمان، اطلاعات و آمار بايد به صورت مکتوب و مستند، جمع آوري و نگهداري شود تا با استفاده از اين اطلاعات و بر مبناي تجربيات پيشين، بتوان در جهت بهبود فعاليت­هاي سازمان، اقدام نمود. در اين ديدگاه، با استفاده از چرخه­ي دمينگ، اصلاحات لازم به­طور مستمر انجام مي­گيرد. اين چرخه شامل چهار مرحله­ي طرح­ريزي (Plan)، اجرا (Do)، بازبيني (Check) و اقدام (Act) مي­باشد که به چرخه­ي PDCA معروف است . در زیر به تشریح اجزاء این چرخه می­پردازیم:

  • طرح­ريزي: در اين مرحله، با استفاده از ابزار مناسب، مشکلات موجود، شناسايي مي­شوند. ممکن است مشکل، يک فرآيند يا نظام و يا بخشي از آن باشد. در هر صورت، بعد از شناسايي مشکلات، آن­ها را بر اساس اولويت دسته بندي مي­نمايند تا با بهره­گيري از ابزارهاي مناسب، براي بهبود و اصلاحشان، اقدام شود. طرح­ريزي مي­تواند تغييرِ فرآيند و ايجادِ فرآيندِ جديد يا حداقل، اصلاحِ بخشي از آن باشد.
  • اجرا: در مرحله­ي اجرا، فرآيندي که در مرحله­ي پيش، تغيير يا بهبود يافته است، در زمان محدود، محيطي کوچک و قابل کنترل مورد آزمايش قرار مي­گيرد. در اين حالت تمام نتايج بايد ثبت شوند.
  • بازبيني: نتايج حاصل از مرحله­ی اجرا، در اين مرحله مورد بازبيني و ارزيابي قرار می­گیرند و با نيازهاي مشتريان مقايسه و شيوه­ي جلب رضايت مشتري از طريق اجراي فرآيند، تحليل مي­شود.
  • اقدام: در صورتي­که نتايج مرحله­ی بازبینی، مثبت باشد، در مورد اجرای طرح بصورت کامل، اقدام مي­شود. در اين حالت، طرح اجرا شده استاندارد است و معياري براي انجامِ درستِ آن فرآيند خواهد شد. در غير اينصورت، بايد نقاط ضعف طرح راشناسايي و برطرف و مرحله­ي بازبيني را بار ديگر اجرا نمود.

منبع

آخشیک،سمیه سادات(1386)،سنجش عملکرد مدیریت فناوری اطلاعات درکتابخانه ها، پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته کتابداری واطلاع رسانی، دانشکده­ علوم تربیتی و روانشناسی شهیدچمران اهواز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0