ریسک وبازار سرمایه

اصل ثابتي در فرهنگ سرمايه گذاري وجود دارد مبني بر اينكه سرمايه از ريسك و خطر  گريزان است و به سوي بازده و سود تمايل دارد. به همين خاطراست كه سرمايه گذاران ريسك گريز از ورود سرمايه خود به جايي كه خطر و ريسك وجود دارد يا افق نامشخصي در برابر سود و اصل سرمايه شان هست، امتناع مي­كنند. اما آيا مي­توان جايي را پيدا كرد كه سرمايه گذاري در آن ريسك نداشته باشد؟ ريسك و خطر از دست دادن اصل و فرع سرمايه در همه جا هست، بعضي سرمايه گذاري‌ها پر خطرند و برخي كم خطر. سرمايه گذار با توجه به ميزان خطر و ريسك سرمايه گذاري، انتظار سود و بازده متناسب ر ا دارا مي باشد. معمولا سرمايه گذاران به وسيله تجزيه و تحليل‌هاي مالي خود به دنبال بازده متناسب با توجه به ريسك مربوطه مي باشند . در يك بازار متعارف كه در آن عوامل بازار واجد اطلاعات مي باشند، بازده بالا همواره ريسك بالاتري را نيز به دنبال خواهد داشت .

اين موضوع موجب مي شود كه همواره تصميم گيري جهت سرمايه گذاري بر اساس روابط ميان ريسك و بازده صورت گيرد و يك سرمايه گذار همواره دو فاكتور ريسك و بازده را در تجزيه و تحليل و مديريت سبد سرمايه گذاري‌هاي خود مدنظر قرار دهد . به عبارت ديگر، سرمايه گذاري به عنوان يك تصميم مالي همواره داراي دو مؤلفه ريسك و بازدهي بوده كه مبادله اين دو، تركيب­هاي گوناگون سرمايه گذاري را عرضه مي كند. از يك طرف، سرمايه گذاران به دنبال بيشينه كردن عايدي خود از سرمايه گذاري هستند و از طرف ديگر ، با شرايط عدم اطمينان حاكم بر بازارهاي مالي مواجه مي باشند كه  عامل اخير، دستيابي به عوايد سرمايه گذاري را با عدم اطمينان مواجه مي سازد.

هرچند بازارهای بدهی جزء لاینفک بخش مالی هستند ولی چون طبق احکام اسلام، مطالبه و پرداخت بهره، حرام است، کشورهایی که بخش عمده­ای از جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می­دهند، نمی­توانند برای پاسخ به نیازهای مالی خود از بازارهای بدهی کلاسیک ،مبتنی بر بهره  استفاده کنند. از این رو در این کشورها تقاضای زیادی برای توسعه­ی یک بازار بدهی جانشین وجود دارد که با معیارها و احکام اسلام نیز مطابقت داشته باشد. درنتیجه در چند سال اخیر اوراق قرضه اسلامی که مطابق با احکام اسلامی و به صکوک معروف است، رشد چشمگیری داشته و توسط شرکت­ها و دولت­ها طراحی و منتشر شده است. قانون اسلام (شریعت)، مسلمانان را از دریافت و پرداخت ربا منع نموده است.

بنابراین در کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان زیادی هستند، استفاده از ابزار مالی متعارف مانند انواع اوراق قرضه، کارآیی و مقبولیتی ندارد. براین اساس دولت­ها و شرکت­های اسلامی و یا شرکت­های اسلامی فعال در کشورهای غیراسلامی که به دنبال تأمین مالی و مدیریت بدهی خود هستند نیازمند یافتن جایگزین­هایی مطابق با اصول اسلامی می­باشند. در سال­های اخیر رشد ابزارهای مالی اسلامی  که به صکوک شهرت یافته بسیار چشمگیر بوده است. تا جایی که براساس آمار، تا پایان سال 2006 میلادی ارزش کل مصکوک منتشرشده بالغ بر 50 میلیارد دلار عنوان شده است. کشورهای بحرین، مالزی، قطر و آلمان به عنوان پیشگامان در این زمینه شناخته شده­اند.

از طرف ديگر تحقيقات انجام شده حاكي از آن است كه افراد در تصميم­گيري­هاي خود تحت شرايط ريسك، به هيچ وجه به صورت منطقي و عقلايي عمل نمي­كنند. بنایراین شناسایی روش‌ها و ابزارهای پوشش و کنترل ریسک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.لذا در اینجا پس از معرفی جنبه­های مختلف صکوک، به بررسی و شناسایی ریسک­های مختلف این ابزار پرداخته شد و برخی از روش­های پوشش و مدیریت آن نیز معرفی شدند. در جدول زیر خلاصه برخی از این روش­ها آورده شده است.

منبع

فواکه، فرشاد(1392)، تاثیر راهکارهای پوشش ریسک در بازار سرمایه،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت اقتصاد و حسابداری،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0