رشد و تحول ميل جنسي از نظر اسلام

ميل جنسي همچون اميال فطري ديگر انسان،از آغاز تولد كودك در او وجود دارد و متناسب با رشد انسان متحول و شكوفا مي­شود. بررسي آيه­هاي قرآن، سير و تحول غريزه جنسي را در طي سه مرحله روشن مي­سازد:

  • مرحله اول: تولد تا سن شش سالگي (سن پيش از دبستان)
  • مرحله دوم: شش سالگي تا بلوغ (سن آموزشگاهي)
  • مرحله سوم: بلوغ و پس از آن

مرحله اول تولد تا شش سالگي: با توجه به احاديثي كه در اين زمينه وجود دارد، روشن مي­شود كه روابط جنسي والدين در رشد جنسي كودكان نقش مهمي ايفا مي­كند. كودك هر عمل يا سخني را از والدين به عنوان الگو ياد مي­گيرد و آن را تكرار مي­كند. در اين سن بسياري از كودكان از اعمال و گفتار تقليد مي­كنند و با والدين خود همانند سازي مي­نمايند، با آلت جنسي خود بازي مي­كنند و مي­خواهند جنسيت خود را شناخته و از تفاوتهاي جنسي مذكر و مونث آگاه شوند. در اين مرحله، هر پسر يا دختري بطور حتم از جنسيت خود آگاه مي­شود و در پايان اين مرحله نقش جنسي خود را بايد ايفا نمايدوازاينجاواردمرحله دوم رشدجنسي خويش مي­شود.

مرحله دوم شش سالگي تا بلوغ: در اين مرحله، پسران و دختران نقش جنسي خود را بخوبي دريافته، انتظاري را كه ديگران ازآنهادراجراي نقش مردانه يا زنانه دارند، برآورده ميسازند.دراين مرحله اسلام بمنظورپيشگيري ازانحراف­ها يكسري دستورالعمل­ها دارداز جمله رعايت كردن برخوردهاي پسرودختر جداكردن مكان خواب كودك ازوالدين مي­باشد.

مرحله سوم بلوغ: مي­توان ويژگي اصلي بلوغ را در پسران احتلام و انزال، و در دختران عادت ماهيانه ذكر كرد. يك نشانه ديگر كه در فتاواي مشهور شيعه علامت بلوغ شمرده مي­شود رسيدن به پايان 15 سالگي براي پسران و نه سالگي براي دختران؛طبق برخي فتواها پايان 13 سالگي مي­باشد.

قرآن كريم،ازنشانه­هاي وجودخداوندراآفرينش زن ومرد براي يكديگروايجادمهرباني وآرامش رواني آنهامعرفي كرده است: ازآيه ­هاو نشانه ­هاي خداونداينست كه ازخودشماهمسراني آفريد تا در كنارآنهاآرامش خاطر پيداكنيد،ميان شما و همسرانتان مودت و رحمت قرار داد(سوره روم، آيه 21).

با توجه به آيه فوق، درازدواج و تشكيل خانواده سه هدف  عمده مطرح است:

  • ارضاي صحيح غريزه جنسي
  • آرامش روانی
  • حصول مودت و مهرباني

با توجه به اهداف فوق اسلام واپس زدن غريزه جنسي را جايز نشمرده و اساساً شهوت جنسي را زشت و پليد ندانسته، بلكه سعي كرده است كه با تدابير خاصي محبت عميق و صميمي ميان زن و شوهرراهرچه بيشتر محكم واستوار گرداند. پيامبرازدواج راسنت خويش معرفي كرده وفرموده است: ازدواج سنت وشيوه من است هركس فطرت مرادوست دارد بايد سنت مرا بجا آورد.دراسلام ازدواج پيوندي است كه براساس ايمان به خدا ميان زن و شوهر برقرار مي­شود و هرچه روابط ميان دو همسر با محبت بيشتر باشد، ايمان آنها هم افزايش خواهد يافت. علاوه بر استحكام ايمان، فوايد و آثاري در ازدواج نهفته است كه به برخي از آنها اشاره مي­كنيم:

  •  توليد مثل و ادامه نسل و بقاي نوع بشر
  •  دور ماندن از انحرافات جنسي .

منبع

رحیمی،الهام(1388)،تأثير آموزش شناختي رفتاري بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس ،پایان نامه کارشناسی ارشد،راهنمایی ومشاوره،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0