دیدگاه دانشمندان و صاحب‌نظران  اسلام در مورد تشویق و تنبیه

به نظر شهید ثانی: قاعده تشویق و تقدیر مذکور این است که موجب نشاط و شادابی شاگرد را در امر تحصیل شود و باعث می‌گردد هرچه بیشتر ازپیش در انجام وظایف خویش کوشا باشد.

ابن قتیله: شایسته است، عالم و دانشمند به هنگام تعلیم، خشن و سخت‌گیر نباشد و شاگردان خود را زیر فشار قرار ندهد.

به زعم غالبی: معلم نسبت به شاگردان به منزله‌ی پدرآنها است.

به اعتقاد ابن خلدون: اگر یک معلم در مسیر تعلیم شاگردان خویش شدت عمل و سخت‌گیری نشان دهد و یا مهر و غلبه با آنان رفتار نماید شادابی و نشاط شاگردان را ازمیان می‌برد.

به زعم غزالی: شایسته‌تر آن است که چهار پایان از تازیانه جدا نباشند چنانچه کودک، ولی این مطلب دلیل بر این نیست که در تنبیه بدنی زیاده  روی شود

خلاصه اینکه: دانشمندان اسلامی استبداد و سخت‌گیری مربیان را نسبت به کودک روا نمی‌دارند و تدبیر و صحیح و سازنده در مورد تربیت کودک و نوجوانان مقتضی است که با رفق و مدارا آغاز گردد و رفتار ناپسنده او مورد تأیید قرار گیرد و از رفتار ناپسند او توبیخ و نکوهش شود.

دیدگاه روان‌شناسان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت  در مورد تشویق و تنبیه

مارنکو: از کودکانی کتک خورده و بی‌اراده بعدها آدمهایی ضعیف و هیچ کاره بار می‌آیند و یا آدم‌های قلدری که تمام مراحل زندگی به دلیل هیجانات روحی وروانی، کودکی انتقام‌جو باقی می‌مانند.

راسل می‌گوید: تنبیه بدنی به هیچ وجه جایز نیست و من براین باورم که مقام تنبیه در تربیت خیلی ناچیز و در درجه دوم است و اصلاً شک دارم به این که تنبیه شدید ضرورتی داشته باشد.

آدلر می‌گوید :  حسن برقراری روابط اجتماعی بدون وجود محبت و بدون اینکه عوامل محبت انگیز برانگیخته شوند و تشویق گردند میسر نمی‌شوند.

هورنای می‌گوید: از جمله نیازهای انسان تحسین وتمجید را نام برد که بر اساس آن شخص  محتاج این است که دیگران او را مورد ستایش قرار دهند.

مورفی می‌گوید: یادگیری بر پایه‌ی لذت‌جویی استوار است ما به چیز‌هایی که خوشایند باشند پاسخ می‌دهیم، از پاسخ‌هایی که برمی‌گزینیم هنگامی که با رضایت خاطر و پاداش همراه باشد تقویت می‌گردد شخص به این پایبند می‌شود و تثبیت می‌گردد.

مارلی می‌گوید: آدمی نیاز به اینکه دیگران برایش قدر منزلتی قائل باشند دارد. اهمیتی که شخص به این موضوع می‌دهد در کششهای درونی و جنبه‌های تحرکی ارگانیسم در رفتار او اثر فراوان دارد.

زیلینگ می‌گوید: یکی از آثار خشونت والدین نسبت به اطفال، به وجود آمدن گرایشهای دگرآزاری و تعرض به دیگران در آنان است. این نظر وقتی تقویت می‌شود که بگوییم آثار اعمال در اوایل زندگی، روی دگرگونی بعدی شخصیت ، امری قطعی و حتمی است؛ بنابراین زجر و پرخاش دیدن در سنین کودکی، موجب پدید آمدن حالت‌های غیر عادی می‌شود.ممکن است عامل تشویق یک میل و انگیزه درونی باشد یا یک هدف بیرونی.

جرج برنارد شاو، می‌نویسد:  تنبیه کردن یعنی آسیب رساندن بارها شنیده‌ایم که مشکلات رفتاری ناشی از ناامنی است. بی‌تردید تنبیه بر این احساس ناامنی می‌افزاید. نیز بسیاری ازتنبیه‌ها به دلیل عدم درک روان و ذهن کودک در حال رشداست .

قابسی می‌گوید: یکی ازشیوه‌های تربیتی که معلم باید آنرا درراستای تعلیم وتربیت صحیح،بویژه اصلاح رفتاربکارگیرد، روش تشویق و تنبیه است.

منبع

برا هیمی، صاحب (1391)، بررسی میزان رابطه بین به کارگیری تشویق و تنبیه با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور فولاد شهر

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0