دیابت همراه با بیماری های دیگر 

دربرخی افراد مبتلا به بعضی از بیماری­ها  ؛ به عنوان مثال :  تالاسمی ، بیماری­های لوزالمعده ،بیماری­های غدد ­درون­ریز و … دیابت نیز بروز می کند .

پري دیابت

این افراد دیابتی به شمار نمی­روند اما در معرض ابتلا به آن می­باشند. یک مرحله­اي است که بین نداشتن دیابت و داشتن دیابت نوع  دومی­باشد به­طوري­که فرد نه داراي سطوح نرمال قند­ خون است نه­اینکه قندش خیلی بالامی باشد که به عنوان دیابت نوع دو شناخته شود.

گروه­هایی با اختلال متابولیسم گلوکز کمتری نیز وجود­دارند. این گروه­ها شامل اختلال تحمل گلوکز(IGT) واختلال قند خون ناشتا (IGF) است.IGT حالتی است که غلظت گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی است اما در فرد دیابتی این سطح پایین­تر است.IFGبه حالتی گفته می­شود که قند­خون ناشتا بالا است. امروزه،IGTبیشتر به عنوان یک خطر تلقی شده تا نوعی از دیابت وIFGحالتی است که خطر ابتلا به دیابت را در10سال آینده50%-25%افزایش می­دهد. به­هر­حال وضعیت­های IGTوIFGبا تغییرات اصلاحی در شیوه­ی زندگی بهبود می­یابد. یکی دیگر از نتایج مهم تقسیم­بندی جدید سندرم­ متابولیک است. سندرم متابولیک به مجموعه­ای از دیابت نوع2یاIGTبا چند عامل خطر دیگر بیماری­های مهم نظیر چاقی، اختلال در غلظت چربی­های خون؛ دیسلیپیدمی, فشارخون بالا؛ هیپرتانسون, مقاومت به انسولین و افزایش خفیف در دفع پروتوئین از طریق ادرار؛ میکروآلبومینوری بستگی دارد.

همه­گیر­شناسی دیابت

دیابت یکی از مشکلات عمده­ی بهداشت عمومی در جهان معاصر است که به­سرعت رو­به افزایش است. این بیماری که پنجمین علت مرگ­و­میر جوامع غربی و چهارمین دلیل مراجعه­ی­ شایع به پزشک است،15%هزینه­های مراقبت بهداشتی را در ایالت­متحده به خود اختصاص داده­است. تغییرات فردی و گذار فرهنگی جوامع همواره با پدیده­ی پیر­شدن در کشور­های در­حال­توسعه، دیابت را به­یک اپیدمی جهانی تبدیل کرده است؛ به­طوری­که سازمان بهداشت جهانی از سال1993تمام کشورهای جهان را به مقابله با این اپیدمی فراخوانده است. طبق گزارش این سازمان پیش­بینی می­شود شیوع دیابت از4%در سال1995به 4/5%در سال2025برسد؛ به طوریکه در کشورهای در حال توسعه تعداد بیماران از84میلیون نفر به 228میلیون نفر خواهد­رسید. این سازمان تعداد بيماران ديابتي در ايران را درسال 2000 ميلادي 2103000 اعلام كرد كه تا سال2030ميلادي اين ميزان به 6421000 نفر افزايش خواهديافت. طبق آخرين بررسي­اي كه در ايران انجام شد، شيوع ديابت در كل جمعيت ايران3-2درصد و در افرادبالاي 30 سال3/7 درصد برآورد شده است. افخمي و همكاران در سال 1378 شيوع ديابت را درجمعيت شهري بالاي 30 سال استان­يزد مورد بررسي قرارداد كه اين ميزان 52/14درصد برآورد گرديد که به دو­برابر متوسط كل كشور مي­رسد و بيش­ترين شيوع مربوط به شهرستان يزد با7/15درصد بوده­است. براساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت حدود 285 میلیون دیابتی در سرتاسر جهان وجود دارد که این عدد تا سال 2030 به 438 میلیون خواهد­رسید. حدود 50 درصدو دربرخی از کشور ها تا 80 درصد از بیماران دیابتی از بیماري خود بی اطلاع هستند و زمانی اطلاع پیدا می­کند که دچار عوارضی همچون بیماري­هاي قلبی شده­اند. سن مبتلا شدن به دیابت نوع 2 در جهان 55 تا 65سالگی می­باشد اما در ایران این سن حدود 5 تا 55 سالگی می­باشد، همچنین 14 تا 23 درصد از ایرانیان بالاي 30 سال به دیابت مبتلا هستند که حدود 50 تا 60 درصد از آنها از بیماري خود اطلاعی ندارند. دیابت نوع2فراوانتر است و تقریبا90درصدکل موارد دیابت را شامل می­شود.

سبب­شناسی دیابت

سبب­شناسي ديابت نوع دو، هم با عوامل ژنتيكي و هم با عوامل محيطي رابطه­دارد، اما زمينه­ي ژنتيكي تأثير بيشتري بر پيشرفت ديابت نوع دو دارد، به­طوري­كه ميزان مطابقت ديابت در ميان دو­قلو­هاي یك­تخمكي بيش از 33 درصد است و زمينه­ي ژنتيكي را تاييد مي­كند.  علاوه بر اين به­طور تقريبي 33 درصد افرادي كه مبتلا به ديابت نوع دو تشخيص داده مي­شوند خويشاوندي درجه­­ی يك يا دو دارند.

منبع

اعراب شیبانی،خدیجه(1392)،اثربخشی مداخلات روانشناختی برشاخصهای سلامت جسمی وروانی، پایان نامه دکترای تخصصی،روانشناسی سلامتی،دانشگاه پیام نور تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0