دلایل توسعه حرفه ای کارکنان در سازمان ها

توسعه حرفه ای کارکنان به معناي ایجاد ظرفیت­هاي لازم در کارکنان براي قادر ساختن آنها به ایجاد ارزش افزوده در سازمان و ایفاي نقش و مسؤولیت در سازمان تؤام با کارآیی واثربخشی است. توسعه حرفه ای یک عامل مهم برای یکپارچه سازی و توسعه پایدار است. محرک­های محیطی متعددی وجود دارد که سازمان­ها را به توسعه کارکنان­شان ترغیب نموده اند. در این میان مهمترین آنها عبارتند از:

اثر فناوری بر محیط­های کار

رشد سریع فناوری تمامی جوانب سازمان­ها را به نوعی تحت تاثیر قرار داده است. تغیرات سریع فناوری باعث تغیر ماهیت کارها شده و رایانه­ها و رباطها و دستگاه­های کاملاً خودکار جایگزین مشاغل روتین شده­اند. این ابزار، تغیرات شدیدی در نوع مهارت­های مورد نیاز افراد و اعضای سازمان­ها ایجاد کرده­اند بدیهی است برای رویارویی با چنین چالشی، کارکنان باید توانمندشوند یعنی در تمام جهات رشد کنند.

افزایش انتظارات مشتریان

امروزه مشتریان به کمک اینترنت قادرند وسایل مورد نیاز خود را طور مستقیم و در بهترین قیمت رقابتی خریداری کنند. افزایش انتظارات مشتریان باعث افزایش انتظارات سازمان­ها از کارکنان­شان شده است. تحت این شرایط نه تنها سلسله مراتب دستوری کنترل مناسب نخواهد بود بلکه برعکس،کارکنان باید بیاموزند، ابتکار عمل داشته باشند و خلاق باشند. در درون تیم­های خود گردان که برای انجام وظایف سنتی مدیران (از قبیل بودجه بندی) پاداش، کنترل کیفیت، استخدام وغیره توانمندشده­اند، به خوبی ایفای نقش کرده و مسؤولیت بیشتری برای اقدامات­شان بپذیرند.

ضرورت انعطاف پذیری سازمان­ها

در شکل سنتی سازمان­ها دارای ساختار سلسله مراتبی و قدرت متمرکز در راس هرم تغیرات عمده­ای درحال رخ دادن است. به اعتقاد بسیاری ازمدیران عالی در محیطی که شدت رقابت و فناوری نوین از ویژگی­های آن به شمارمی­آید دست برداشتن از کنترل متمرکز باعث افزایش انعطاف­پذیری سازمان­ها خواهد شد.در این میان توسعه حرفه ای کارکنان بهترین فلسفه عدم تمرکز است.

مراحل شکل گیري رفتار حرفه­اي به شرح زیر است

  1. توصیف رفتاري: در این مرحله رفتار فرد بدون هیچ قضاوت و داوري وصف می­شود و ابعاد مختلف رفتار حرفه­اي معرفی می­شود.
  2. تبیین رفتاري: در این مرحله دربارة رفتار فرد داوري و قضاوت می­شود و چرایی رفتار فرد تجزیه و تحلیل می شود.
  3. تجویز رفتاري: بعد از اینکه چگونگی و چرایی رفتار مشخص شد، در این مرحله بایدها و نبایدهاي رفتاري، که بیشتر مبتنی بر کدهاي رفتاري است، تجویز می­شود و فرد ملزم به رعایت آن هاست.
  4. کنترل رفتار: هر رفتاري که تجویز می­شود باید کنترل شود.

طراحی رفتار حرفه­اي داراي اصول و ملاحظاتی به شرح زیر است

طراحی رفتار حرفه­اي عمل ساده سازي است، که در نتیجۀ تلاش دسته جمعی وآگاهانۀ اعضاي جامعه به وجود آمده است و مستلزم کاهش تعداد بسیاري از موضوعات است. این فرایند، نه فقط موجب رفع پیچیدگی­هاي کنونی می­شود بلکه، از بروز پیچیدگی­هاي زائد آینده نیز جلوگیري می­کند. گفتنی است که این امر فقط باهمکاري متقابل تمام افراد ذي ربط و ذي نفوذ به موفقیت می­انجامد. طراحی رفتارحرفه­اي فعالیتی اجتماعی و اقتصادي است، که باید با همکاري افراد علاقه­مند و ذي نفع و بر اساس توافق عمومی صورت گیرد. همچنین در اجراي آن تمام افراد باید متعهد و کوشا باشند. نشر رفتار حرفه­اي به خودي خود ارزش ندارد، مگر اینکه به اجرا درآید؛ این امر نیاز به برنامه ریزي­هاي مناسب و وفاداري عده­اي براي دست یابی به منافع عمومی دارد. طراحی رفتار حرفه­اي، از طریق تهیۀ رفتار، انتخاب و سپس تثبیت آنچه انتخاب شده است، صورت می گیرد.

اثرات فناورری اطلاعات بر توسعه حرفه ای کارکنان

به کار گیری فناوری اطلاعات به افزایش دانش و آگاهی­های کارکنان و نیز غنی شدن محتوای مشاغل می انجامد. دانش کارکنان موجب تسلط حرفه­ای آنها بر سازمان می­شود واگر جمله معروف “دانش توانایی است را بپذیریم، آنگاه می­توانیم ادعا کنیم در سازمان­هایی که فناوری اطلاعات حاکم می­شود، کارکنان از قدرت و توانایی بیشتری برخوردارند. لذا می­توان نتیجه گرفت که بکارگیری فناوری اطلاعات موجب توسعه حرفه­ای کارکنان سازمان می­شود و از آنجا که با تمایل کارکنان برای شرکت در تصمیم گیری­ها، تعین هدف و وکار کردن به شیوه خود کنترلی، خود مختاری و بدون مراقبت دیگران ارتباط پیدا می­کند کارکنان تمایل دارند مسؤولیت بر عهده بگیرند و در انجام کارهای خود آزاد باشند، لذا بکارگیری فناوری اطلاعات باعث ایجاد نظام کنترل درونی می شود و بر این اساس افراد توسط خودشان مورد ارزیابی قرار می­گیرند. موارد ذکر شده نشان دهنده این مطلب است که بکارگیری فناوری اطلاعات موجب افزایش خود کنترلی و رشد و توسعه در کارکنان سازمان می­شود.

منبع

بازی، قاسم(1394)، رابطه بین مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان با کارتیمی و توسعه حرفه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0