درمان رتينوپاتي ديابتي

موثرترین درمان رتینوپاتی دیابتی پیشگیری از ایجاد آن است. کنترل شدید قند خون از ایجاد آن جلوگیری نموده یا پیشرفت آن را کند می‌کند. به استثنای انسولین هیچگونه درمان دارویی مؤثری برای سیر رتینوپاتی نیست. البته امروزه مطالعات بر روی خواص ضد انعقادی آسپیرین، برای جلوگیری از انسداد سرخرگچه­ای و مویرگی و ارزیابی اثرات بازدارنده‌های آلدوزردوکتاز در جلوگیری از تبدیل گلوکز به سوربیتول که به یاخته­‌های رگ­های خونی آسیب می‌رساند، انجام شده است.

ليزر درماني به عنوان يكي ديگر از راه‌هاي درماني امروزه در درمان بيماري رتينوپاتي به كار گرفته مي‌شود. ليزرهاي مختلفي براي مقاصد متفاوت در چشم پزشکي استفاده مي‌شوند. به عنوان مثال ليزري که در درمان عوارض چشمي بيماري قند استفاده مي‌شود متفاوت از نوعي است که براي درمان نزديک‌بيني کاربرد دارد. ليزر درماني يکي از اصلي‌ترين درمان‌هاي عوارض چشمي بيماري قند مي‌باشد. از ليزر درماني هم در مرحله نخست بيماري يعني در رتينوپاتي زمينه‌اي در صورتي که تورم مرکز بينايي وجود داشته باشد استفاده مي‌شود، و هم در مرحله دوم که رتينوپاتي پيشرونده است، بصورت فراگير استفاده مي‌شود. نکته‌اي که بايد توجه داشت اين است که ليزر درماني در درمان عوارض چشمي بيماري قند باعث کنترل بيماري مي‌گردد، اما معمولاً بينايي از دست رفته را نمي‌تواند برگرداند. حتي ليزر درماني در بيماري قند تا حدودي موجب کاهش ديد محيطي، کاهش قدرت تطابق، کاهش ديد شب، و کاهش تمايز رنگها مي‌شود.

منبع

شیبانی،ندا(1393)، پيش‌بيني بهزيستي روانشناختي بر اساس تاب‌آوري و اميد به زندگي دربیماران دیابتی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0