خود کار آمدی از دید بندورا و رابینسون

عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی از دیدگاه رابینسون : برای این‌که فرد نگرش و قصدی در راستای یک کسب‌و‌کار کوچک کسب کند یک سری عوامل دخیل هستند که در زیر به آن‌ها پرداخته شده است.

  • عوامل رفتاری شامل:عوامل نظریه رفتاری آجزن-عوامل نظریه شاپیرو و…
  • عوامل محیطی شامل:حمایت دانشگاه، جامعه و دولت- روابط متقابل افراد و سرمایه اجتماعی- شرایط اقتصادی و سیاسی
  • عوامل فردی شامل:شخصیت- هوش و هوش هیجانی- سن، جنس، تحصیلات و مهارت­های افراد، دانش و اطلاعات کارآفرینانه
  • عوامل خانوادگی شامل:شرایط اقتصادی خانواده- شغل پدر و مادر و تحصیلات و فرهنگ و ریسک­ پذیری آن‌ها فرهنگ و قومیت

خود کار آمدی از دید بندورا : براساس تعریف باندورا  از خودکارآمدی، هنگامی که فرد اندیشه های لازم را در خصوص انجام کاری به کار می بندد، به مرحله از ادراک از خود می رسد که توانایی انجام کار را در خود می بیند، و اراده می کتد تا دست به اقدامی بزند. وی خودکارآمدی را ادراک فرد از اعتماد به نفس خود در انجام وظایف می داند.از نظر باندورا  در نظریه یادگیری اجتماعی کلیدی ترین واژه مفهوم خودکارآمدی است و به معنی آن است که فرد اعتقاد دارد از عهده انجام کاری بر می‌آید. باندورا معتقد است، شدت اطمینان مردم به کارآمدی خود، نشان می‌دهد که آیا با مشکلات کنار خواهند آمد یا نه، اگر مردم تصور کنند که از پس موقعیت‌های تهدید کننده بر نمی آیند از آن اجتناب می‌کنند، در حالی که وقتی خود را در برابر موقعیت دیگری توانا می بینند قاطعانه عمل می‌کنند. باندورا معتقد است کارآفرینانی که به کارآمدی خود اعتقاد راسخ دارند ابتدا دیدگاهی از آنچه را که می خواهند انجام دهند در ذهن پرورش می‌دهند، سپس اهداف بلند و چالشی را برمی گزینند، آنگاه استراتژی های مبتکرانه تولید و بازاریابی را در پیش می گیرند و می‌توانند در حوزه کارشان تحول ایجاد کنند. و بالاخره به رشد بالا در کسب‌و‌کارشان دست می یابند. از دیدگاه باندورا افرادی که خودکارآمدی بالا دارند بر روی فرصت‌هایی که ارزش پیگیری دارند تاکید می‌کنند، در حالی که افراد برخوردار از خودکارآمدی اندک از خطرها می گریزند. هرچه انتظار خودکارآمدی قوی تر باشد، احتمال مواجهه موفقیت آمیز با وظایف تهدید آمیز بیشتر است. شرایط محیطی نیز در شکل‌گیری خودکارآمدی موثر است. برخی موقعیت‌ها نسبت به موقعیت‌های دیگر متضمن عملکردهای دشوارتر هستند بنابراین انتظار موفقیت در این شرایط متفاوت خواهد بود.

منبع

رحمانی ، سارا (1391) ، بررسی تاثیر خود کارامدی کار آفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیرت و حساب د اری دانشکده علامه طباطبایی ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کار آفرینی ،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0