حمایت مالی دانش آموزان ، کمک تحصیلی

طبیعی است که با اخذ شهریه ، خانواده های کم درآمد نمی توانند مخارج تحصیلات فرزندان خود را تامین نمایند برای جلوگیری از محرومیت این خانواده ها از ادامه تحصیل ، شیوه های مختلفی در کشورهای جهان به اجرا گذاشته شده و یا اخیرا طراحی شده است . این شیوه ها شامل اعطای انواع کمک هزینه تحصیلی کوپن یا سند هزینه است که در این بخش هر یک را مرور خواهیم کرد .

حمایت مالی دانش آموزان ،وام قرض الحسنه

یکی از مهم ترین منابع جلب وجوه که خود مهمترین استفاده کنندگان از آموزش و پرورش نیز هستند دانش اموزان هستند جبران بخشی از هزینه های آموزش و پرورش از طریق خود افراد از نظر معیارهای کارایی ، و همچنین عدالت اجتماعی توجیه پذیر است اما دریافت هزینه از افراد خالی از اشکل هم نیست چه نمی توان امکانات آموزشی را برای گروههای کم بضاعت جامعه فراهم نمود . از راه حل های متداول در این زمینه حمایت از دانش آموزان کم بضاعت است که به شیوه های گوناگون امکان پذیر است یکی از این روشها کمک مالی است که در بخش قبل بحث و بررسی شد اعطای وام تحصیلی به دانش آموزان نیز یکی دیگر از راههای حمایت از این افراد است که معمولا بازپرداخت ان به زمانی موکول می شود که افراد فارغ التحصیل شده باشند .

دلایل و هدفهای وام پرداختی :

دلایل محکمی بر اساس کارایی و برابری برای توسعه ی برنامه های وام به عنوان یکی از راههای تامین مالی آموزش و پرورش ارائه شده است اولین دلیل برای توجیه اعطای وام این که نحوحمایت از افراد به برابری فرصتهای آموزشی کمک می کند. چه به دانش آموزان بیشتری امکان می دهد که از حمایت مالی برخوردار شوند چون منابع بازپرداخت وام خود منبعی برای تامین بودجه مورد نیاز برای اعطای وام به افراد دیگر است بنابراین جایگزین کردن وام به جای کمک بلاعوض به افزایش کمک مالی و در عین حال کاهش بار مالیات دهندگان می انجامد بلاگ ،ودهال،  که از مدافعان وام تحصیلی هستند معتقدند که وامها نسبت به کمک بلاعوض هم کارآترهم عادلانه تر هستند .اما این مساله نیز مطرح می شود که انباشت منابع لازم از وجوه بازپرداخت وام صرفا در بلند مدت صورت خواهد گرفت چه معمولا دوره بازپرداخت این نوع وامها بلند مدت ونرخ بهره ی آن کمترازمیزان متداول در بازار است .

مزیت دیگر وامها این است که این روش نسبت به روش قبلی انعطاف پذیری بیشتری برای اختصاص کمک بلاعوض به دانش آموزان ممتاز به وجود می آورد زیرا با جایگزین شدن وام به جای کمکهای بلاعوض بخشی از منابع که صرف اعطای کمکهای بلاعوض به افراد می شد آزاد می شود و بودجه ی بیشتری برای اعطای کمکهای بیشتر به دانش آموزان ممتاز در دسترس قرار خواهد گرفت . مزیت دیگر وامهای به نقایص بازار سرمایه برای سرمایه گذار آموزشی باز می گردد.

دومین ویژگی اینکه بازگشت وجوه و تشکیل سرمایه ی مستقل تا قبل از گذشت چندین سال از فعالیت نظام ممکن و میسر نیست یعنی شاید موسسه ناگزیر باشد که تا مدت 10 سال وجوه لازم را از منابعی دیگر تامین کند . راه حل پیشنهادی برای این مساله تلفیق طرح دوم با کسورات است نظر به این که وجوه اخیر جریان عکس وجوه وام را دارند قبل از شروع دوره ی بازپرداخت وامها ، منابع زیادی جمع آوری خواهد شد به این ترتیب که پرداخت ماهانه فرد به صندوق به حساب بازپرداخت وام تحصیلی واریز می گردد .

درآمد حاصل از فعالیتهای تجاری

آموزش و پرورش بخشی از درآمدهای جاری خود را نیز از فعالیتهای تجاری ،مانند اجاره ی ساختمانها و تاسیسات برای مصارف مختلف  کسب می کنند بخش عمده ی این نوع درآمدها ، درآمد حاصل از دارایی های مالی ، صنعتی و املاک یا دارایی های وقفی است که به شرح آن می پردازیم :

 درآمد حاصل از دارایی های مالی ، صنعتی و املاک ( وقفی ) :

اکثر سازمان های آموزش و پرورش به ویژه موسسات خصوصی ، انواع مختلفی از اموال ووجوه امانی دارند که بخش زیادی از آنها معمولا اموال و دارایی های وقفی است اصطلاحا به این دارایی ها موقوفه گفته می شود و عبارت از اموال و دارایی های مالی ، صنعتی و املاک است که اصل آنها محفوظ مانده و فقط درآمد آن برای مقاصد عمومی مصرف می شود . از این تعریف سه اصل ضروری را می توان استنتاج کرد :

  • غیر قابل مصرف بودن اصل اموال
  • تولید درآمد از اموال
  • به کارگیری درآمد حاصل برای مصارف عمومی ، و یا برخی مصارف خاص دانشگاه یا موسسه آموزشی .

اصطلاح دارایی های وقفی به هر گونه اموال یا وجوهی که سه اصل فوق را برآورده کند اطلاق می شود .معمولا آموزش و پرورش که حتی الامکان بر حجم این دارایی ها بیفزایند یعنی از درآمد حاصل از دارایی های نیز کمتر خرج کنند و به صورت پس انداز یا خرید اموال و دارایی جدید آن را محفوظ نگهدارند نظر به این که هر چه آموزش و پرورش از درآمدهای مزبور کمتر خرج کند به معنی لزوم جبران آن از منابع دیگر از جمله شهریه و یا کاهش سطح فعالیت ( آموزشی یا پژوهشی ) است این سوال مطرح می شود که هدف از جمع آوری و انباشت دارایی ها چیست ؟ و چه نسبتی از آنها باید صرف امور جاری شود ؟ و نظایر آن .

منبع

رامه،صادقعلی(1389)، وضعيت موجود و ارائه راهكارهاي نوين تامين منابع مالي آموزش و پرورش، پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی گرمسار

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0