حمایت اجتماعی

از حمایت اجتماعی تعاریف مختلفی به عمل آمده و به جنبه های مختلفی از حمایت اجتماعی تاکید داشته اند.  همیلتون  و سندلوسکی، حمایت اجتماعی را شامل انواع عاطفی، عملی و اطلاعاتی معرفی می کنند. آن ها حمایت عاطفی را همان محبت، مراقبت، علاقه و امنیت می دانند و معتقدند این نوع حمایت از انواع دیگر آن مهم تر است و در فرد خشنودی بیشتری ایجاد می کند. آلبرت و آدلمن، حمایت اجتماعی را ارتباط بین افراد خواه کلامی یا غیر کلامی در نظر می گیرند که ابهام را در مورد شرایط خود، دیگری، رابطه و وظایف کاهش می دهد تا افراد در تجاربشان کنترل بیشتری را ادراک کنند.

کوهن ، نیز حمایت اجتماعی را اینگونه تعریف نموده است: حمایت اجتماعی یک شبکه اجتماعی است که برای افراد منابع روانشناختی و محسوسی را فراهم می کند تا بتوانند با شرایط استرس زای زندگی و مشکلات روزانه کنار بیایند، حمایت اجتماعی از طریق ایفای نقش واسطه ای میان عوامل تنش زای زندگی و بروز مشکلات جسمی و روانی وتقویت شناخت افراد باعث کاهش تنش تجربه شده، افزایش میزان بقا و بهبود کیفیت زندگی افراد می شود.

منابع حمایت اجتماعی

در زمینه بررسی منابع حمایت اجتماعی اختلاف هایی میان پژوهشگران وجود دارد. عده ای منابع حمایتی را در جامعه و روابط آن جستجو می کنند. عده ای واژه دیگران را به کار می برند، البته منظور از دیگران، دیگرانی است که فرد با آن ها دارای کنش و واکنش است و ارتباط آن ها نیز تقریبا پایدار است. البته این نوع نگرش جنبه جامعه شناختی دارد.نظریه های مبتنی بر دلبستگی جان بالبی، اعضای خانواده و دوستان را منابع اصلی حمایت اجتماعی می دانند. به عقیده بالی، در طول تاریخ بشری در صورت کمک اطرافیان، انسان ها به بهترین وجه قادر به رویارویی با بحران ها و بوبرو شدن با خطرات بوده اند. بدین گونه در طبیعت ما نیاز به دلبستگی های نزدیک استقرار یافته است تا بتوانیم از حمایت خانواده و اطرافیان برخوردار گردیم.  دوستان یکی دیگر از منابع حمایت می توانند باشند که به فرد از لحاظ مادی و اطلاعاتی و شادی کمک می رساند، تعامل با دوستان گذار از نوجوانی به بزرگسالی همراه با استقلال عاطفی و بعضا مالی را تسهیل می نماید. همکاران نیز یکی دیگر از منابع حمایت هستند، مخصوصا در مواقعی که فرددرمحیط کاری با حوادث تنش زا روبرو میشوند،آنها می توانند بعنوان سپری همکاران خود را محافظت کنند.

کرونکیت  و مووس، نیز حمایت اجتماعی را شامل منابع اجتماعی می دانند که افراد آماده دریافت آن هستند.

 میزان تاثیر و نوع منبع حمایت اجتماعی به زمینه اجتماعی افراد نیز بستگی دارد، نکته مهم دیگر در رابطه با دریافت حمایت اجتماعی آن است که نمی توان بر حسب میزان تماس های اجتماعی و یا تعداد اعضای شبکه ارتباطی میزان دریافت حمایت اجتماعی را تعیین نمود زیرا گستره تعاملات اجتماعی ضرورتا با تعداد نزدیکان بالقوه فرد همبستگی ندارد، بنابراین ممکن است صرف وجود یک دوست صمیمی و مطمئن، از شدت مشکلات فرد بکاهد.

منبع

افضلان،مریم(1393)، اثر تعدیل کنندگی راهبردهای مقابله ای و حمایت های اجتماعی دررابطه با کیفیت زندگی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0