توسعۀ ارتباط دانشگاه و صنعت

مطالعات موجود در زمینۀ تعامل بین موسسات آموزش عالی و موسسات اقتصادی، اهمیت تلاش مداوم و طولانی مدت را در ایجاد رابطه که برای دانشگاه و صنعت سودمند باشد را نشان می­دهد. به نظر می­رسد که توسعه این رابطه در دانشگاه­ها از یک الگوی مشخص به این شرح پیروی می­کند:

فاز اکتشافی:در این مرحله همکاری­های غیررسمی و به ویژه در سطح شخصی و سازمانی در موسسات آموزش عالی وجود دارد.

 رویکردهای ساختاری و توسعه سازمانی واسطۀ داخلی: به صورت رسمی و از طریق ایجاد پست­های جدید و ایجاد یک بخش جدید برای برگزاری دوره­های آموزشی.

 ایجاد واسطه خارجی در بهبود روابط با صنعت: با هدف تجاری کردن محصولات دانشگاه، توسعه یافته­ترین مدل­های مدیریت این روابط در موسساتی وجود دارد که در محیط بازار رقابت دارند و درجه بالایی از استقلال را دارا هستنند. در بسیاری از کشورها چنین رویکردی توسط دولت­ها که علاقه زیادی به انتقال تکنولوژی و آموزش مداوم حرفه­ای به عنوان وسیله­ای برای ارتقاء اقتصاد ملی در سطح جهانی دارند، حمایت می­شود. با توجه به کمبود و رکود مالی، بسیاری از دانشگاه­های دنیا، مشتاق به ایجاد سیاست­ها، ساختارها و روندهایی هستند که به آنها کمک کند تا افزایش درآمد داشته و استقلال مالی خود را افزایش دهند. بنابراین دانشگاه­ها اقدام به ایجاد ساختارهای واسطه داخلی یا خارجی می­کنند .

وظایف و ساختارهای سازمانی واسطه­ داخلی

در بسیاری از دانشگاه­ها، توسعه روابط با صنعت از طریق نوعی واحد سازمای نظیر ایجاد پست­های جدید و ایجاد ساختارهای حمایتی درونی برای توسعه روابط با صنعت، تحقق می­یابد.

وظایف و ساختار سازمانی واسطه­ خارجی

علاوه بر ایجاد واسطه داخلی، بسیاری از دانشگاه­ها در دنیا یک قدم فراتر گذاشته و واسطه­های خارجی ایجاد کرده­اند. واسطه خارجی قوانین ساده­تر به خصوص از نظر استخدام، پاداش دادن به کارکنان پروژه و مدیریت مالی دارد. وظیفه این واسطه­ها ممکن است شبیه یک ساختار داخلی باشد بدین معنی که به عنوان یک واسطه اداری و مشاوره­ای بین صنعت  و دانشگاه عمل کند یا ممکن است مستقیماً در اجرای کارهای قراردادی مثل انتقال تکنولوژی یا تجاری کردن محصولات دانشگاه مشارکت داشته باشند. بعضی از دانشگاه­ها ساختار واسطه­ای متمرکز برای تجاری کردن محصولات دانشکده­های خود در دانشگاه تأسیس می­کنند. این دانشگاه­ها شرکت تأسیس می­کنند که همان وظایف واسطه­ها را برای تمام دانشکده­های دانشگاه شامل بازاریابی، مذاکره، دادن مدارک، بستن قرارداد، ایجاد فعالیت­های مشترک با بخش تجاری به منظور ایجاد کارخانه­های جدید، انجام می­دهد .

نقش واسطه ­های خارجی غیرمتمرکز در ارتباط میان دانشگاه و صنعت

خیلی از دانشگاه­ها نیز واسطه غیرمتمرکز برای مدیریت روابط­شان با صنعت ایجاد کرده­اند که توسط واحدهای دانشگاهی کنترل می­شوند.که این شرکت ها علاوه بر اینکه بصورت غیرمتمرکز اداره می شوند ولی به ارتباط متقابل دانشگاه و صنعت کمک می نمایند.

منبع

نورسینا ، مهدی (1392) ، میزان تأثیر مؤلفه­های مدیریت آموزش عالی بر همکاری­های دانشگاه ، رسالۀ دکتری ، مدیریت آموزش عالی ، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0