توجه مبتنی بر مکان

اوکریون،داونینگ و کانویشر،  در حمایت از این تصور که توجه می‌تواند بر اساس مکان باشد،به یافته‌هایی رسیدند.دو بیضی به رنگ‌های مختلف به آزمودنی‌ها ارائه شد،یکی به سمت چپ تثبیت و دیگری به سمت راست.آزمودنی‌ها باید جهت گیری یک بیضی را که رنگ آن مشخص شده بود، را می‌گفتند.هر بیضی بر یک خانه یا چهره نامربوط برهم نمایی شده بود. اوکریون،داونینگ و کانویشر، از تصاویر تصویربرداری با تشدید مغناطیسی عملکردی استفاده کردند و از این واقعیت بهره بردند که منطقه دوکی شکل چهره در زمان پردازش چهره،به طور انتخابی پردازش می‌شدند.مطابق پیش بینی این اصل که توجه براساس مکان می‌باشد. تصاویر ،تصویربرداری با تشدید مغناطیسی عملکردی نشان دادند که در وضعیت بیضی توجه شده،بر روی محرک برهم نمایی شده پردازش بیشتری صورت گرفت تا بر محرک برهم نمایی شده‌ای که در بیضی توجه نشده بود.

توجه شیء محور

اغلب توجه دیداری به سمت شیء هدایت می‌شود تا به منطقه خاص.برای مثال،به مطالعه اوکریون،داونینگ و کانویشر، توجه کنید.به آزمودنی‌ها دو محرک(یک چهره و یک خانه)داده شده که بطور شفافی در یک نقطه همپوشانی داشتند،و یکی از اشیاء اندکی حرکت می‌کرد.به آنها گفته شد یا به جهت حرکت محرک توجه کنند یا به موقعیت محرک ثابت.تصور کنید توجه مبتنی بر مکان باشد. در این صورت،آزمودنی‌ها باید به هر دو محرک توجه کنند،چون هر دو محرک در یک مکان قرار داشتند. در عوض،تصور کنید که توجه شیء محور باشد.در این حالت،پردازش محرک توجه شده باید کامل تر از پردازش محرک توجه نشده باشد.

با توجه به برخی از متقاعد کننده ترین یافته‌های حاصله از مطالعه بیماران مبتلا به توجه،توجه دیداری می‌تواند شیء محور باشد.شگفت آور نیست که اغلب توجه دیداری شیء محور است چرا که به طور کلی هدف ادراک دیداری،شناسایی اشیاء محیط می‌باشد.همچنین باید به خاطر داشت که فرایندهای گروه بندی؛ همچون،قانون مشابهت، قانون مجاورت که در اوایل ادارک دیداری رخ می‌دهند کمک می‌کنند تا محیط دیداری به شکل  شیء مرکزی و زمینه تقسیم شود.همان گونه مشاهده کردیم ،محدودیت عمده توضیح شیء محور توجه دیداری این است که توجه می‌تواند مبتنی بر مکان هم باشد.بنابراین دیدگاه‌های شی محور نمی‌تواند به طور کامل توجه دیداری را توضیح دهند.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0